به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۴/۲۶ ساعت ۰۹:۳۶
کد مطلب : ۱۵۴۶۵۵

رکوردشکنی کاربران در شبکه‌های اجتماعی

گروه فناوری: هر روز بر تعداد کاربران اینترنت و شبکه‌های اجتماعی افزوده می‌شود و مؤسسات مختلف پژوهشی رفتار کاربران جهان را در این حوزه رصد می‌کنند.
رکوردشکنی کاربران در شبکه‌های اجتماعی
در این میان مؤسسه پژوهشی و تحقیقاتیPEW (يک مؤسسه تحقيقاتي امريکايي که در واشنگتن دي سي واقع است و به صورت ويژه در زمينه شبکه هاي اجتماعي و جمعيت شناسي در امريکا و جهان فعاليت دارد) که پیش از این تخمین زده بود تا سال 2019 حدود 2.77میلیارد نفر از جمعیت جهان کاربر شبکه‌های اجتماعی خواهند بود در تازه‌ترین گزارش خود به این نتیجه رسیده است که این تعداد در ژانویه 2018 از پیش‌بینی‌ها سبقت گرفته و 3میلیارد و 196میلیون نفر از کاربران اینترنت در جهان، عملاً کاربر فعال حداقل یکی از شبکه‌های اجتماعی هستند.این رقم نشان از رشد 13درصدی نسبت به سال 2017 دارد.

گوشی‌های هوشمند برگ برنده شبکه‌های اجتماعی
نتایج تحقیقات مؤسسه پژوهشیpew نشان از روند رو به رشد ضریب نفوذ شبکه‌های اجتماعی در جهان دارد و در آخرین گزارش این مؤسسه آمده است درحالی که در سال 2017، حدود 71درصد از کاربران اینترنت در شبکه‌های مختلف اجتماعی حضور داشتند، انتظار می‌رود این رقم، در سال‌های آینده رشدی فزاینده‌تر داشته باشد.تحقیقات این مؤسسه همچنین نشان می‌دهد در ژانویه 2018 حدود 4میلیارد و 21میلیون نفر از جمعیت 7میلیارد و 593میلیون نفری جهان، کاربر اینترنت بوده‌اند که البته از این رقم، 55درصد شهرنشین هستند. این رقم نشان از ضریب نفوذ 53درصدی کاربران اینترنت و رشد سالانه 7درصدی این شاخص دارد. گفتنی است که بالاترین ضریب نفوذ اینترنت در جهان 74تا 94درصد است که این شاخص به شمال، غرب و جنوب اروپا و نیز امریکای شمالی مربوط می‌شود.در این گزارش همچنین برای تعداد کاربران گوشی‌های همراه جهان در ژانویه سال 2018، رقم 5میلیارد و 135میلیون نفری عنوان شده که این عدد نشان از ضریب نفوذ جهانی 68درصدی و رشد 4درصدی نسبت به سال قبل دارد. یکی دیگر از نکات جالب توجه این گزارش نیز تعداد کاربرانی است که از طریق گوشی‌های هوشمند خود به شبکه‌های اجتماعی دسترسی دارند.

نتایج این تحقیق نشان می‌دهد که 2میلیارد و 958میلیون نفر از 3میلیارد و 196میلیون کاربر فعال شبکه اجتماعی در جهان برای سر زدن به اپلیکیشن‌ها و پیام رسان‌های مورد علاقه خود از گوشی هوشمند استفاده می‌کنند که این رقم نشان از ضریب نفوذ 39درصدی و رشد 7درصدی این شاخص نسبت به سال 2017 دارد.محققان همچنین چند شبکه اجتماعی و پیام رسان را از نظر این شاخص مورد بررسی قرار داده و دریافته‌اند که در سال 2018، حدود 90درصد از کاربران فعال ماهانه فیس‌بوک از طریق گوشی هوشمند به این شبکه اجتماعی سر می‌زنند و این رقم برای توئیتر به 82درصد می‌رسد. اینستاگرام نیز از آنجا که نخستین اپلیکیشن موبایلی محبوب جهان به شمار می‌رود تقریباً همه کاربران فعال برای مشاهده پست‌های خود از گوشی بهره می‌گیرند که این موضوع برای اسنپ چت نیز مصداق دارد چون این شبکه اجتماعی هنوز نسخه تحت وب ندارد. این گزارش همچنین نشان می‌دهد که 80درصد از کاربران فعال ماهانه پینترست و 60درصد از کاربران لینکدین برای سر زدن به این شبکه‌های اجتماعی و گذاشتن پست و... از گوشی‌های هوشمند خود استفاده می‌کنند.

عربستان رکورددار رشد کاربر شبکه‌های اجتماعی
مطالعات مؤسسه تحقیقاتی Pew همچنین نشان می‌دهد با اینکه رشد جهانی میزان استفاده از شبکه‌های اجتماعی نسبت به ژانویه 2017 رشدی 13درصدی دارد ولی تعداد کاربران شبکه‌های اجتماعی بویژه در کشورهای در حال توسعه افزایش بیشتری دارد و از کشورهای توسعه یافته پیشی گرفته است.طبق نموداری که مؤسسهpew ارائه داده است، درحالی که میزان رشد تعداد کاربران شبکه‌های اجتماعی در کشورهایی همچون امارات متحده عربی، کره جنوبی و بریتانیا به ترتیب 2، 3 و 5درصد است و این ارقام کمترین میزان رشد را در سال 2018 نشان می‌دهد، این شاخص برای عربستان سعودی با 32درصد رشد بالاترین جهش را در جهان در زمینه تعداد کاربران شبکه‌های اجتماعی داشته که این رقم، 17درصد بالاتر از متوسط جهانی است. گفتنی است که در عربستان 71درصد کاربران شبکه‌های اجتماعی یعنی 23میلیون و 61هزار نفر از یوتیوب استفاده می‌کنند و پس از آن فیس‌بوک با 66درصد، اینستاگرام و توئیتر با 54 و 52درصد قرار دارند. در این کشورها دسترسی کاربران به تکنولوژی و شبکه‌های اجتماعی ساده‌تر شده و این رشد نیز از همین موضوع نشأت گرفته است.بعد از عربستان نیز در این شاخص می‌توان به هندوستان با رشد 31درصدی، اندونزی با رشد 23درصدی و غنا با رشد 22درصدی اشاره کرد. پس از این کشورها نیز آفریقای جنوبی، ویتنام، آلمان، روسیه، کنیا، مراکش، لهستان، فیلیپین و... جای گرفته‌اند. گفتنی است از دیگر کشورهایی که کمترین میزان رشد را از نظر تعداد کاربران شبکه‌های اجتماعی در سال 2018 داشته‌اند می‌توان به هنگ کنگ، فرانسه، ترکیه، امریکا، برزیل، استرالیا و... اشاره کرد.

رفتار جوانان در شبکه‌های اجتماعی
اما جوانان جهان چه رفتاري در اين شبکه هاي اجتماعي دارند؟ طبق اين گزارش در کل جهان مشاهده شده که 79 درصد کاربران اسنپ چت، جوانان13تا 24 ساله هستند و به همين دليل اين شبکه اجتماعي لقب جوان گراترين پيام رسان را به خود اختصاص داده است. 73درصد از کاربران اينستاگرام و 76درصد کاربران فيس بوک نيز 13 تا 24 ساله هستند.همچنین 40درصد کاربران توئیتر نوجوان و جوانان 13 تا 24سال هستند و این رقم برای پینترست به 31درصد و برای واتس اپ به 15درصد می‌رسد. البته این موضوع در کشورهای مختلف متغیر است؛ به‌عنوان مثال در امریکا بخش عمده کاربران از فیس‌بوک و یوتیوب استفاده می‌کنند ولی وقتی نوبت به کاربران جوان 18 تا 24ساله می‌رسد، باید گفت که برگ برنده در اختیار اسنپ چت و اینستاگرام است.این مؤسسه همچنین به زمان حضور رده‌های سنی مختلف کاربران در شبکه‌های اجتماعی گوناگون پرداخته و به کشورهایی که کاربران آن، بیشترین زمان را در شبکه‌های اجتماعی می‌گذرانند اشاره‌ای داشته است. طبق این اطلاعات، کاربران فیلیپینی با 3ساعت و 7دقیقه حضور روزانه در شبکه‌های اجتماعی رکورددار هستند و پس از آن، برزیل با 3ساعت و 3 دقیقه، مکزیک و آرژانتین با 3ساعت و 2دقیقه و امارات متحده عربی و مالزی با 3ساعت قرار دارند. پس از این کشورها نیزعربستان سعودی با 2ساعت و 9دقیقه حضور، قرار دارد.
مرجع : ایران