به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۲:۵۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۴/۲۷ ساعت ۱۲:۱۲
کد مطلب : ۱۵۴۷۶۹
۱.۵ برابر واردات میوه صادرات دارم

شفاف‌سازی پدر داماد رئیس جمهور

گروه اقتصادی: پدر داماد رئیس جمهور با اعلام اینکه از سال ۱۳۴۵ کارت بازرگانی داشته، در تجارت میوه بوده و طی سال‌های اخیر نیز مطابق مقررات موجود، همیشه یک و نیم برابر واردات، صادرات میوه داشته است؛ توضیحاتی تکمیلی ارائه کرد.
شفاف‌سازی پدر داماد رئیس جمهور
حسین بهشتی اظهار کرد: از سال ۱۳۴۵ در میدان میوه و تره‌بار تهران فعالیت دارم و از همان زمان دارای کارت بازرگانی نیز بوده‌ام. پسرم پزشک متخصص است و بیش از ۲۰ سال است که در خارج از کشور زندگی و مشغول به حرفه پزشکی است.

پدر داماد رئیس جمهور با اعلام اینکه واردکنندگان میوه می‌بایستی مجوزهای لازم از وزارتخانه‌های سه‌گانه صنعت معدن تجارت، جهاد کشاورزی، و امور اقتصادی و دارایی کسب کنند و واردکنندگان موز هم از آن مستثنی نیستند، افزود: همانطور که دو هفته پیش هم اعلام کردیم؛ براساس تصویب‌نامه هیأت وزیران واردات موز در ازای صادرات ۱.۵ برابری سیب یا سایر اقلام و مقادیر مشخص شده در تصویب‌نامه امکان‌پذیر است؛ لذا بطور مثال، ازر مورد نیاز برای واردات موز از ارز حاصل از ۱.۵ برابر سیب صادر شده تأمین می‌شود، تا نه تنها بار ارزی بر کشور تحمیل نکند بلکه از باغداران و فروش محصولات آن‌ها نیز حمایت شود.

وی درباره فرایند تخصیص و پرداخت ارز برای واردات میوه که اخیرا از سوی بانک مرکزی و در راستای دستور رئیس جمهور مبنی بر شفاف سازی انجام شد، گفت: در فهرست منتشر شده توسط بانک مرکزی که مربوط به بازه زمانی ۸۰ روزه (از ۲۱ فروردین تا ۹ تیر ۱۳۹۷) است، از مجموع ۳۶ میلیون و ۸۱ هزار و ۹۲۵ یورو ارز تخصیص یافته برای واردات موز به شرکت‌های مختلف حدود ۹ درصد آن یعنی مبلغ ۳ میلیون و ۲۶۵ هزار و ۲ یورو به شرکت سبز صنعت زیبادشت تخصیص یافته است. این درحالی ‌است که این شرکت در حال حاضر بیش از ۴۰ درصد صادرات سیب کشور را برعهده دارد و ارز آوری حاصل از آن به‌مراتب بیشتر از ارز دریافتی برای واردات موز است.

وی با اشاره به مصاحبه اخیر خود با یکی از روزنامه‌ها و در تکمیل آن، اظهار کرد: مبلغ ۳ میلیون و ۲۶۵ هزار و ۲ یورو که توسط بانک مرکزی اعلام شده درحقیقت مبلغ تخصیص داده شده است نه پرداخت شده و تاکنون فقط ۲ میلیون یورو به شرکت وی پرداخت شده و این درحالی است که معادل ریالی کل مبلغ را شرکت پیشاپیش واریز کرده است. ما نیز متعاقباً ارز دریافتی در هر مرحله را مطابق تعهد خود جهت واردات موز استفاده کرده و در بازه زمانی مذکور ۳۸۰۰ تن موز را وارد کردیم که شماره‌های ثبت اظهارنامه گمرکی آن‌ها در گزارش شفاف‌سازی شرکت اعلام شده است.

بهشتی در پایان افزود: در پاسخ به این سوال خبرنگار روزنامه که چندوقت یکبار رئیس جمهور را می‌بینید و ایشان چقدر در میهمانی‌های فامیلی شرکت می‌کنند، پاسخ دادم که ایشان سه‌شب، سه‌شب هم منزل خودشان نمی‌روند که این اصطلاح، متداول و کنایه از سرشلوغ بودن است نه اینکه واقعاً رئیس جمهور سه شب پشت سرهم را منزل نروند.

وی اضافه کرد: طبیعتاً برای همه رؤسای جمهور پیش می‌آید که برخی شب‌ها را به‌علت فشردگی کار و جلسات، در محل کار بگذرانند و آقای روحانی نیز مستثنی نیستند.
مرجع : ایسنا
برچسب ها: واردات کالا