به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۵:۱۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۴/۲۷ ساعت ۱۲:۱۴
کد مطلب : ۱۵۴۷۷۰
پاسخ به گزارش‌ها درباره اختلافات سیاسی

حریری سکوتش را شکست

گروه بین الملل: نخست وزیر لبنان به سکوت خود در برابر گزارش‌های رسانه‌ای علیه تشکیل کابینه جدید پایان داد و درباره برخی گزارش‌های منتشر شده علیه‌ خود صحبت کرد، سفیر عربستان در لبنان نیز ابراز امیدواری کرد کابینه لبنان هرچه سریعتر تشکیل شود.
حریری سکوتش را شکست
به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک روسیه، سعد حریری، نخست وزیر لبنان آنچه روزنامه النهار این کشور درباره وجود نارضایتی متقابل و اختلاف غیرعلنی میان او و میشل عون، رئیس جمهوری لبنان و اختلافات او با جبران باسیل به دلیل تاخیر در تشکیل کابینه منتشر کرده بود، تکذیب کرد.

روزنامه الجمهوریه لبنان به نقل از حریری نوشت، رایزنی‌ها با همه ادامه دارند و هیچ چیزی مانع از دیدار ما با باسیل نمی‌شود، ما اختلافی با یکدیگر نداریم. وی افزود: ما با رایزنی‌های آرامی تلاش می‌کنیم فضای مثبتی ایجاد کنیم، ما هفته گذشته توانستیم رویکرد سیاسی میان نیروها و جریان را باثبات سازیم و این فضا منجر به دستیابی به نتایج مثبت به شکلی بهتر از هفته گذشته می‌شود.

حریری با اشاره به اینکه به زودی با میشل عون دیدار خواهد کرد، تاکید کرد: تلاشم بر این است که کابینه جدید همان کابینه وفاق ملی به نمایندگی از همه باشد.

نخست وزیر لبنان در ادامه گفت: من نخست وزیر مکلف هستم و کابینه را با توافق با رئیس جمهوری تشکیل می‌دهم و تمامی احزاب و فراکسیون‌ها در این کابینه نماینده دارند، بر همین اساس نیز رایزنی‌هایی داشتم و در نتیجه با میشل عون گفت‌وگو کردم، ما با هم رایزنی کردیم و ساختار کابینه را اعلام می‌کنیم.

روزنامه النهار چاپ لبنان پیشتر به وجود برخی نشانه‌های جدی از نارضایتی متقابل در کاخ بعبدا (دفتر ریاست جمهوری) و بیت الوسط (کابینه) اشاره کرده با این تفاوت که نوشته بود، حریری گزینه عکس مواضع ریاست‌جمهوری را انتخاب کرد تا امیدواری خود نسبت به تشکیل کابینه طی یک یا دو هفته آتی را نشان دهد، به نظر می‌رسد که او نگرانی‌های حاکم را کنار زده و به صورت ضمنی بحران مسکوت را تکذیب کرد.

این روزنامه در ادامه نوشت، "بازدیدکنندگان کاخ بعبدا" از نارضایتی خود از میشل عون به دلیل تاخیر در تشکیل کابینه صحبت کرده و توپ را در زمین او انداخته و او را مسؤول این تعلیق دانستند و گفتند، طرف‌های این پیچیدگی و گره شناخته شده هستند و اخیرا یک گره دیگر هم به گره‌های موجود افزوده شد.

بشارة ‌پطرس الراعی، اسقف مسیحیان مارونی لبنان تاکید کرد: هر گونه تاخیری در تشکیل دولت پیامدهای سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و امنیتی دارد و "القوات اللبنانیة" و حزب سوسیالیست ترقی‌خواه لبنان همچنان مسؤولیت این ناکامی را متوجه جریان ملی آزاد می‌کنند.

به نوشته روزنامه الجمهوریة، ولید البخاری، کاردار سفارت عربستان در لبنان نیز در بازدید از موزه فؤاد شهاب تاکید کرد: ما شاهد تلاش جدی میشل عون و سعد حریری برای تشکیل کابینه آتی بودیم و عربستان امیدوار است که در تشکیل کابینه به شکلی متعادل که بتواند وحدت ملی، امنیت و ثبات را برای لبنان محقق سازد، تسریع شود.
مرجع : ایسنا