به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۰:۱۳
 
۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۵/۱۳ ساعت ۱۲:۲۷
کد مطلب : ۱۵۶۱۸۱

برنده نوبل ریاضی نمی‌تواند به ایران بیاید!

گروه جامعه: کوچر بیرکار ریاضیدان ایرانی‌تبار و استاد دانشگاه کمبریج توانست به‌عنوان دومین ایرانی، جایزه فیلدز مهم‌ترین جایزه جهان در حوزه ریاضیات را از آن خود کند ؛جایزه‌ای که پیش از بیرکار، مریم میرزاخانی به‌عنوان نخستین زن و اولین ایرانی موفق به دریافتش شده بود.
برنده نوبل ریاضی نمی‌تواند به ایران بیاید!
حیدر درخشانی برادر کوچر بیرکار می‌گوید: بعد از مهاجرت از کشور نامش را به‌ کوچر بیرکار به معنای مهاجر متفکر تغییر داده است. کوچر ٤٠ساله در روستای نی مریوان به دنیا آمد و سومین فرزند یک خانواده شش فرزندی است. پدرش کشاورز است و مادرش خانه دار.وی درباره مهاجرت برادرش توضیح می‌دهد: برادرم در انگلیس درخواست پناهندگی می‌کند و به خاطر وضعیت علمی‌اش در همان روزهای اول درخواستش پذیرفته می‌شود تا اینکه در دانشگاه ناتینگهام دکترایش را می‌گیرد. البته کوچر در انگلیس هم سخت کار می‌کرد و بعد از مدتی هم همان جا ازدواج کرد و یک پسر دارد. الان هم حسابی از زندگی‌اش راضی است.

او درباره احساس خانواده‌اش پس از اینکه شنیدند کوچر جایزه جهانی ریاضی را گرفته، می‌گوید:جایزه را که گرفت به مادرم زنگ زد و خوشحال بود.می‌گفت این جایزه مال شماست برای همه همشهریان و کل مردم ایران است و در حالی که با پدر و مادرم حرف می‌زد از خوشحالی گریه می‌کرد. از پیروزی و موفقیت او همه گریه کردیم. همشهری‌ها وقتی خبر را شنیدند جشن گرفتند چرا که این جایزه برای همه ایرانی‌ها‌ست. ما خوشحالیم که برادرم با جایزه‌اش دل مردم ایران را شاد کرد.

درخشانی درباره آرزوهای کوچر می‌گوید: برادرم به‌خاطر درخواست پناهندگی که به انگلیس داده نمی‌تواند به ایران بیاید، همه ما دلتنگش هستیم و او هم دلتنگ خانواده. مادرم چند سال یکبار می‌رود و برادرم را می‌بیند اما سخت است، فریدون دلش می‌خواهد به کشورش بیاید و خانواده و فامیل‌ها را ببیند.
مرجع : ایران
برچسب ها: کوچر بیرکار

۱۳۹۷/۰۵/۱۳ ۱۸:۴۸
مظلوم نمایی کذایی یعنی این! !! (360576)
رسول
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۷/۰۵/۱۳ ۱۸:۵۶
سئوال اینحاست چرا ایشون درخواست پناهندگی داده ---مگر چه کاری انجام داده که نیاز بوده درخواست پناهندگی بده
مگر مرحوم میرزاخانی و هزاران دانشمند ایرانی که فعالیت علمی میکنند و جایزه هم میگیرند درخواست پناهندگی داده اند (360577)
۱۳۹۷/۰۵/۱۴ ۰۷:۳۱
چه سوالیه که میپرسید
به خاطر هزاران دلیل درخواست پناهندگی داده
توی این کشور که همه مسئولین به فکر غارت مملکت هستند چه اهمیتی به نخبگان علمی میدهند
مطمئن باشید اگر ایران میماند هیچ وقت نمیتونست جایزه به این مهمی رو دریافت کنه
بهتره برن یک کشور پیشرفته حداقل برای جامعه بشری یک کار مفیدی انجام بدن
توی ایران میموند حتما میسوخت (360590)
۱۳۹۷/۰۵/۱۴ ۰۷:۳۲
مرحوم خانم میرزا خانی هم توی آمریکا زندگی میکرد مطمئنا اون هم اگه توی ایران میموند به این جایزه نمیرسید (360591)
طوسی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۷/۰۵/۱۴ ۱۰:۵۳
طفلک ... کاش ایران برای همه ایرانیان داخل و خارج از میهن بود (360603)
لیلا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۷/۰۵/۱۴ ۱۲:۴۴
من در سالهایی که ایشون در دانشکده ریاضی دانشگاه تهران بودند دانشجوی ریاضی بودم. ایشون با جاگذاشتن سرپرست تیم و سایر دانشجوها در فرودگاه لندن به ایران برنگشتند و مشکلات زیادی رو برای اعزام دانشجوهای دیگه برای مسابقات ایجاد کردند. ایشون از اعتمادی که بهشون شده بود سوء استفاده کردند در حالیکه به راحتی می تونستند سال بعدش در هر دانشگاه ایرانی یا خارجی بدون ایجاد دردسر برای دیگران تحصیل کنند. (360608)
عباس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۷/۰۵/۱۴ ۱۳:۲۴
موفقیت پروفسور کوچر بیرکار در اخذ مدال فیلدز 2018 را به جامعه ریاضی ایران ، مردم ایران وبه ویژه به هموطنان کرد تبریک می گویم (360609)
۱۳۹۷/۰۵/۱۴ ۲۲:۵۸
کسی که حتی نام ایرانی یا کردی اش رو دوست نداشته، کسی که به جای مهاجرت به عنوان نخبه، تصمیم گرفته پناهنده بشه، هیچ دلبستگی و عرقی به ایران نداره! جایزه اش هم مبارک تمامی رعایای ملکه الیزابت دوم باشه که رعیت بریتانیای کبیر هستند (مستحضرید که در انگلستان کسی شهروند نیست بلکه لغتی که به جای شهروند استفاده میشه "رعیت ملکه" است!!! (360615)
رضوان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۷/۰۵/۱۵ ۰۷:۲۷
به امید آن روز که دوباره هزینه کنیم و جوانان نخبه تربیت کنیم بعد فراریشون بدیم خارج تا باز بتونیم جوایز مختلف جهانی رو از آن خود کنیم.
این آقا از بس از ایرانی بودن خودش خجالت می کشه که تا رفت خارج اسم ایرانیش رو عوض کرد، حالا می گه جایزه من متعلق همه ایرانیاست.
حالا که مشکل براش پیش آمده (360625)