به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۵/۱۵ ساعت ۱۲:۱۴
کد مطلب : ۱۵۶۳۹۵

زیدآبادی: آینده‌‌‌ای ناگوار در انتظار روحاني

زیدآبادی: آینده‌‌‌ای ناگوار در انتظار روحاني
گروه سياسي: احمد زیدآبادی، روزنامه نگار و فعال سیاسی، در یادداشتی تلگرامی درباره‌ آينده  ریاست‌جمهوری حسن روحاني نوشت:

در سال ۹۶ پیش‌بینی اینکه رییس‌جمهورِ دوره‌ی دوازدهم، زیر بار مشکلاتِ بهمن‌وار کشور غرق می‌شود؛ چندان سخت و دشوار نبود. با این حال، بسیاری از کنشگران سیاسی این نوع پیش‌بینی را بدبینانه و حتی توهم‌آمیز دانستند و برای تسخیر نهاد ریاست‌جمهوری به رقابت پرداختند. آنچه سال قبل، صرفاً پیش‌بینی تلقی می‌شد؛ امروز صورت واقعیت به خود گرفته و حسن روحانی عملاً در مشکلات ریز و درشت داخلی و خارجی گرفتار آمده است. من به روحانی رأی نداده‌ام و طبعاً برای حمایت از او هم تعهدی و مسوولیتی بر دوش خود احساس نمی‌کنم؛ اما از آنجا که می‌کوشم منصف باشم؛ نقش و عملکرد او را در پدید آمدن وضع کنونی چندان پررنگ نمی‌بینم و نسبت دادن همه‌ی مشکلات به او را عادلانه نمی‌دانم.

از این رو، در مورد آخر و عاقبت کار او نگران شده‌ام. تا آنجا که من می‎دانم اکثریت افرادی که در انتخابات سال ۹۶ به روحانی رأی داده‌اند؛ از کرده‌ی خود پشیمان‌اند. اصلاح‌طلبان و بخصوص چهره‌های مؤثر آنان، به سرعت در حال فاصله گرفتن از اویند و حمایت لفظی تعدادی از آنها از دولت نیز به نظرم از سر رفع تکلیف است. «اصولگرایان» نیز که گمان می‌رود روحانی به سوی آنان چرخیده است؛ بعضاً روشی کجدار و مریز در برابر او برگزیده‌اند در حالی که جناح‌های تندروتر آنان همچنان تیغ حملات خود علیه او را تیزتر می‌کنند.

با این حساب، حسن روحانی ضمن آنکه در برابر کوهی از مشکلات قرار گرفته، عملاً بی پناه‌ترین رییس‌جمهور دوران پس از انقلاب است. او هر از چندی «بسته‌ای اقتصادی» برای درمان گرفتاری‌ها ارائه می‌کند، اما این «بسته‌ها» امکان «باز» کردن گرهی از معضلات کشور را ندارد. به گمانم روحانی بیش از دیگران بداند که اقتصاد ایران به سیاست گره‌ای ناگشودنی خورده است و بدون حل معضل سیاسی، «بسته‌ها» فقط به در بسته برخورد می کنند. روحانی اما چه قدرتی برای گشودن مشکل سیاسی دارد؟ هوادارانش می گویند که او حداکثر ۲۰ درصد قدرت را در اختیار دارد. به فرض صحت این موضوع، اما ۲۰ درصد قدرت در کجای دنیا از پس مسوولیت صد درصدی برای حل مشکلات بر آمده است؟

به نظرم منتقدان روزافزون روحانی که تا همین ماه‌های اخیر بر قلّت بضاعت و امکانات او تأکید می‌کردند این روزها به کلی این مساله را نادیده می گیرند و از او انتظار گره گشایی بحران‌های بزرگ را دارند. با این روند، روحانی به زودی به هدف سهل و مشروعی برای شکستن تمام کاسه کوزه‌ها بر سرش در می‌آید و از این جهت به نظرم آینده‌ای ناگوار در انتظار اوست. آیا او که گفته می‌شود فردی «زیرک» است، از شرایط خود آگاه است؟ یا اینکه با چسبیدن به صندلی ریاست‌جمهوری سرنوشت «قربانی» را برای خود انتخاب کرده است؟

عباس
United States
۱۳۹۷/۰۵/۱۵ ۱۵:۱۸
کسی از رای دادن به روحانی پشیمان نیست .چون رای به روحانی رای منفی به رئیسی بود. (360643)
۱۳۹۷/۰۵/۱۵ ۱۸:۱۹
شما پشیمون نیستی ولی از رای جامعه خبر نداری (360645)
بهیار
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۷/۰۵/۱۵ ۱۵:۴۷
اگر شجاعانه به گره ها و تعهدات سیاسی بی منطق ما اعتراض کند و ایران را از سوریه و یمن و بحرین و عراق جدا کند، اگر منافع ملی را از اهداف ام القرای ایدیولوژیک جدا کند و جار بزند حتما موفق می شود حتا اگر این توفیق در برکناری اش باشد. (360644)
عمو رسول
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۷/۰۵/۱۵ ۲۰:۵۸
یادمان نرود اشتباهات روحانی در انتخاب وزراء ناکارمد بی تاثیر نیست ...حال چه اورادوست داشته باشیم چه نه باید به او کمک کنیم چراکه به سرنوشت کشور و مردم بستگی دارد زمان زمانه تسویه حساب و پشیمانی نیست همه باید برای گذر از مشکلات بهم کمک کنیم چه چپ چه راست ... امیدوارم عقلای کشور هم از نجابت مردم سوئ استفاده نکنند و بخود بیایند مباو بترسند از روزی که مردم چیزی برای از دست دادن نداشته باشند ... امیدوارم روحانی زودتر با مردم سخن بگوید و بدون ترس جقایق را بازگو کند و در جلسه پرسش و پاسخ مجلس هم شهامت (360647)