به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۷/۲۵ ساعت ۱۱:۴۹
کد مطلب : ۱۶۲۳۴۹

نشست می‌گذاریم، پس منفعل نیستیم!

گروه سياسي: روزنامه اعتماد نوشت: «نشست می‌گذاریم، پس منفعل نیستیم» این استراتژی جدید تیم مشاوران حسن روحانی است. در اوج التهابات از تیم رسانه‌ای تا شخص روحانی تصمیم گرفتند که بیش از هر چیز سکوت پیشه کنند و خبری از نشست و گفت‌وگویی که یک سوی آن نخبگان یا اقشار باشند، نبود. روحاني و تيم همراه چندي پيش، ‌پس از يك سال نشستي با اصلاح‌طلبان برگزار كردند. قرار است به زودي اصولگرايان نيز در پاستور مهمان روحاني باشند. رييس‌جمهوري براي آغاز سال تحصيلي راهي دانشگاه تهران شد و در ميان دانشگاهيان و به خصوص كارمندان و مديران وزارت علوم سخنراني كرد و همين دو روز پيش هم نشستي با حضور 19 چهره اقتصادي برگزار شد.

كه علاوه بر حسن روحاني، محمود واعظي رييس‌دفتر رييس‌جمهوري، مجيد تخت‌روانچي معاون سياسي دفتر رييس‌جمهوري، عبدالناصر همتي مديركل بانك مركزي و علي ربيعي با سمتي جديد يعني مسوول فضاي گفت‌وگوي اجتماعي رييس‌جمهور حضور داشتند. اما آنچه در هر سه مراسم با حضور رييس‌جمهوري مشترك به نظر مي‌رسد «مدعوين» هستند. ماجراي مدعوين از اولين مراسم يعني نشست روحاني با اصلاح‌طلبان آغاز شد. تركيب حضور اصلاح‌طلبان در اين نشست نامانوس بود، ‌به اين معنا كه با نگاهي دقيق به اسامي دعوت‌شدگان هيچ ارتباط معناداري ميان حاضران به چشم نمي‌خورد و در يك كلام مشخص نبود كه افراد دعوت شده بر اساس چه متر و معياري پا به پاستور گذاشته‌اند تا از دغدغه‌هاي جريان اصلاح‌طلبي با رييس‌جمهوري سخن بگويند.

چندي بعد حسن روحاني به مناسبت آغاز سال تحصيلي جديد به دانشگاه تهران رفت و در تالار علامه اميني اين دانشگاه سخنراني كرد. اين مراسم همچون نشست او با چهره‌هاي اصلاح‌طلب بي‌حاشيه نبود. چرا كه تعداد بسياري از كساني كه براي آنها صندلي در نظر گرفته‌ شده‌بود كارمندان و مديران وزارت علوم و دانشگاه تهران بودند و البته در اين مراسم به هيچ‌كدام از تشكل‌هاي دانشجويي اعم از مخالف و موافق دولت اجازه صحبت در حضور رييس‌جمهوري داده نشد. جلسه آخر هم، ‌حضور برخي چهره‌هاي اقتصادي بود. البته كه تعداد مدعوين بيش از اينها بود اما گويا تنها 19 نفر تمايل داشتند كه در اين وضعيت اقتصادي با رييس‌جمهوري گپ و گفتي داشته باشند. تركيب حضور اين چهره‌هاي اقتصادي هم مشخص نبود و باز هم در اين نشست كسي از معيار برنامه‌ريزان براي دعوت سخن نگفت.

اين موضوع تقريبا براي هر سه مراسم مهمي كه حسن روحاني حضور داشته تكرار شده‌ و به نظر مي‌رسد كه تيم برنامه‌ريزي تمايلي ندارد تا در مورد اين موضوع پاسخگو باشد. مشخص است كه انتظار نمي‌رود تمام چهره‌هاي شاخص اصلاح‌طلبي يا تمام اقتصاددانان دعوت شوند يا اينكه همه تشكل‌هاي دانشجويي در حضور رييس‌جمهوري سخنراني كنند اما دست كم لازم است كه مشخص باشد رييس‌جمهوري و همراهان چه كساني را و بر چه اساس براي اين معاشرت انتخاب كرده‌اند. از بحث مدعوين كه بگذريم به نظر مي‌رسد نكته مهم ديگر خروجي اين جلسات است. پس از اتمام جلسات خبرهاي اندكي از گفت ‌و شنود رييس‌جمهوري با اصلاح‌طلبان يا اقتصاددانان بر روي خروجي پايگاه‌هاي رسانه‌اي قرار مي‌گيرد اما مشخص نيست كه اين گپ و گفت‌ها چقدر در تصميمات دولت موثر است.
برچسب ها: حسن روحانی