به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۳:۵۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۵/۲۳ ساعت ۱۲:۵۸
کد مطلب : ۱۵۷۱۵۳

سرمایه‌گذاری عراق برای افزایش تولید از میدان نفتی مشترک با ایران

گروه اقتصادي: وزارت نفت عراق با عقد قراردادی ۳۶۹ میلیون دلاری با یک شرکت انگلیسی استخراج از میدان نفتی مجنون را که در مجاورت میدان آزادگان ایران قرار دارد، توسعه می‌دهد.
سرمایه‌گذاری عراق برای افزایش تولید از میدان نفتی مشترک با ایران
دولت عراق روز دوشنبه اعلام کرد که بر اساس قرارداد منعقد شده با شرکت پتروفاک ظرف ۳۴ ماه آینده، ظرفیت تولید نفت خام از میدان نفتی مجنون بیش از ۲۰۰ هزار بشکه در روز افزایش خواهد یافت. ظرفیت تولید این میدان نفتی عراق در حال حاضر حدود ۲۳۰ هزار بشکه است ولی وزارت نفت این کشور برنامه استخراج روزانه ۴۵۰ هزار بشکه نفت از این میدان را برنامه ریزی کرده است. در همین حال، وزارت نفت عراق قصد دارد تا در قالب برنامه توسعه این میدان نفتی با همکاری شرکت‌های بین‌المللی نسبت به حفر ۸۰ حلقه چاه جدید اقدام کند.

شرکت نفتی شل طی ماه ژوئن گذشته از میدان نفتی مجنون خارج شد و مدیریت آن را به شرکت نفت بصره که متعلق به دولت عراق است، واگذار کرد. میدان نفتی مجنون عراق در ۶۰ کیلومتری شهر بصره واقع در جنوب عراق قرار دارد و میدانی مشترک با میدان نفتی آزادگان ایران محسوب می‌شود. آمریکا قصد دارد در کمتر از سه ماه دیگر دور تازه‌ای از تحریم‌های نفتی را علیه ایران آغاز کند که هدف آن به صفر رساندن صادرات نفت ایران است. این اتفاق برخی کشورهای نفتی از جمله عربستان را ترغیب به افزایش سطح تولید نفت کرده تا کمبود عرضه نفت ایران در بازار جهانی را جبران کند.