به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۵/۲۹ ساعت ۱۳:۱۱
کد مطلب : ۱۵۷۷۰۹
ابراهیم مختاری:

ساختار سینمای ایران عقب مانده است

گروه فرهنگ و هنر: ابراهیم مختاری به همراه جمعی از مستندسازان جوان، فیلم «سفر سهراب» ساخته امید عبدالهی را با مخاطبان این فیلم در پردیس سینمایی چارسو به تماشا نشستند.
ساختار سینمای ایران عقب مانده است
ابراهیم مختاری مستندساز سینمای ایران، قبل از نمایش مستند سینمایی «سفر سهراب» درباره جایگاه مخاطب در سینمای مستند و ضرورت حمایت از سینمای مستقل صحبت کرد و با اشاره به این مطلب که سینمای مستند حرف‌های زیادی برای گفتن دارد بیان کرد: من به عنوان یک مستندساز معتقدم در سینمای مستند خود ما مستندسازان هستیم که باید تماشاچی خودمان را بسازیم و این مهم جز با کار زیاد و شناخت تماشاچی میسر نیست.وی ادامه داد: من همیشه متهم به این مطلب هستم که ساختار سینمای ایران را نقد می‌کنم. اما واقعیت این است که ساختار سینمای ایران ساختاری عقب مانده‌ای است و دولت نقش حمایتی که برای سینمای مستند به دوش دارد را به خوبی ایفا نمی‌کند. در واقع وقتی صحبت از نقش دولت در سینمای مستند می‌شود قطعاً انتظار ویژه‌ای وجود ندارد. بلکه الگوهای معمولی برای ایفای نقش دولت در سینمای مستند وجود دارد که در نظام سینمایی کشوری مثل فرانسه یا نظام سرمایه داری آمریکا راه‌هایی را برای این نقش حمایتی درنظر گرفته‌اندمختاری گفت: تا جایی که می دانم در سینمای آمریکا از برخی از امکانات بخش خصوصی در حوزه فرهنگ استفاده می‌کنند. به عنوان مثال نهادهای بخش خصوصی می‌توانند مالیات خود را به سینمای مستند و مستقل برای ساخت فیلم واگذار کنند. و یا اینکه در سینمای فرانسه صندوق‌هایی برای حمایت‌های مادی از سینمای مستند و مستقل وجود دارد. اما ما در ایران این حداقل‌ها را هم نداریم و صاحبان سینمای مستند خود را با کمترین‌ها نگه داشته‌اند.

کارگردان مستند «زینت یک روز به خصوص» افزود: فیلم‌هایی که در سینمای مستند ساخته می‌شود هم از نظر کیفیت و هم از جهت کمیت آثار قابل دفاعی هستند. اما در میان این حداقل‌ها این انتظار وجود دارد که در شورای مرکزی گروه سینمایی «هنر و تجربه» نماینده‌ای از سینمای مستند و مستقل وجود داشته باشد و امیدوارم به این کمترین انتظار مستندسازان پاسخ مناسب داده شود.امید عبدالهی کارگردان مستند سینمایی «سفر سهراب» در اکران ویژه این مستند سینمایی گفت: از همه مخاطبینی که در این روزها انتخابشان فیلم‌هایی مانند سفر سهراب است و با حضورشان به ما دلگرمی می‌بخشند تشکر می‌کنم. واقعیت این است که ما از همان ابتدا که شروع به نگارش فیلمنامه می‌کنیم و وارد مرحله تولید می‌شویم می دانیم که برای کمیت فیلم نمی‌سازیم، بلکه کیفیت مخاطب برایمان مهم‌تر است و امروز هم خوشحالم که در جمع مخاطبان فرهیخته سینمای مستند بار دیگر به تماشای «سفر سهراب» می‌نشینیم.وی در پایان گفت: خبر جدید اینکه اکران مستند سینمایی «سفر سهراب» به تازگی در شهرهای گرگان، بجنورد و تبریز هم آغاز شده است.
مرجع : ایلنا
برچسب ها: سینمای ایران