به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۰۹:۴۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۷/۰۱ ساعت ۱۴:۳۴
کد مطلب : ۱۶۰۳۳۲

هفت روش برای بهبود حافظه

گروه علم و فناوری: داشتن زندگی اجتماعی فعال از دست دادن حافظه را به تأخیر می‌اندازد.
هفت روش برای بهبود حافظه
فرادید در برگردان مقاله‌ای از گاردین نوشت: «خواب کافی، یادگیری‌های مهارت‌های دشوار و جدید و فعالیت اجتماعی به قوی ماندن حافظتان کمک می‌کند.

خوب بخوابید
خواب خوب به تقویت حافظه اپیزودیک کمک می‌کند که مرتبط با زمان و مکان است. شواهد قابل‌توجهی وجود دارند که نشان می‌دهند خواب REM (Rapid Eye Movement Sleep) نقش مهمی در تحکیم خاطرات مرتبط با یادگیری مهارت‌های حرکتی مانند نواختن موسیقی یا دوچرخه‌سواری ایفا می‌کند. خواب شب پس از آموختن یک مهارت جدید به تحکیم آنها در مغز کمک می‌کند تا بعدها مغز بتواند آنها را به‌ طور خودکار انجام دهد.

آرام باشید
استرس به طرق مختلفی بر حافظه تأثیر می‌گذارد و بسته به زمان وقوع حادثه استرس‌زا دارد. پخش ناگهانی آدرنالین در بدن سبب می‌شود دقیق‌تر و مراقب‌تر باشیم اما انتشار آهسته‌تر کورتیزول فرآیندهای تشکیل حافظه را بر هم می‌زند. رویداد استرس‌زایی که قبل از تلاش برای ایجاد خاطره رخ دهد، یادآوری آن خاطره را مختل می‌کند؛ در حالی‌ که اگر همین اتفاق قبل یا بعد از یادگیری اطلاعات جدید رخ دهد، تحکیم آن را بهبود می‌بخشد. استرس قبل از تلاش برای بازیابی خاطرات، سبب مشکل در یادآوری می‌شود. یوگا، مدیتیشن و سایر روش‌های تمدد اعصاب به ما کمک می‌کنند.

ادامه تحصیل
اغلب به افراد سالمند گفته می‌شود در حفظ عملکرد شناختی خود کوشا باشند. در حقیقت، تحقیقات نشان داده در مبحث حافظه، تنها انواع خاصی از فعالیت‌های ذهنی کمک می‌کند. در مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۳ انجام شد، محققان آمریکایی شرکت‌کنندگان ۶۰ تا ۹۰ ساله را وادار کردند پانزده ساعت در هفته به مدت سه ماه یک مهارت دشوار را بیاموزند، مانند عکاسی دیجیتال. پس‌ از این دوره ارتقای قابل‌توجهی در آزمایش‌های حافظه اپیزودیک دیده شد. این تأثیر در افرادی که آموزش‌های ساده‌تر مانند حل جدول را انجام داده بودند، دیده نشد.

به حافظه خود ایمان داشته باشید
مثبت‌اندیشی حافظه را تقویت می‌کند. محققان دانشگاه هاروارد فهمیدند که می‌توانند عملکرد افراد شصت سال به بالا را در آزمایش‌های حافظه بهبود بخشند؛ تنها کافی است به‌ صورت نیمه خودآگاه آنها را در معرض کلمات مثبت و مرتبط با سن مانند "عاقل"، "دانا" و "با بصیرت" قرار دهیم. در مقابل، واژه‌هایی چون "آلزایمر"، "فراموشی" و "سردرگم" عملکردشان را تضعیف کرد.

استراحت کنید
اگر مغز زمان کافی برای استراحت نداشته باشد، نمی‌تواند به‌ خوبی خاطرات و آموخته‌ها را در خود تثبیت کند. بیش از یک قرن پیش، دانشمندان آلمانی ثابت کردند اگر افراد به ذهن خود استراحت دهند، در آزمون‌های حافظه تقریباً دو برابر بهتر عمل می‌کنند. به‌ تازگی دانشمندان عصب‌شناس نشان دادند هم افراد سالم و هم بیماران دارای فراموشی بهتر می‌توانند لیست لغات را به یاد آوردند، اگر مدتی برای استراحت در اختیارشان قرار داده شود.

اجتماعی باشید
داشتن زندگی اجتماعی فعال از دست دادن حافظه را به تأخیر می‌اندازد.  دانشمندان آمریکایی از افراد ۵۰ تا ۶۰ ساله خواستند در بین سال‌های ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۴ آزمایش‌های حافظه انجام دهند. دانشمندان به این نتیجه رسیدند که افت حافظه در اجتماعی‌ترین افراد حاضر در مطالعه، نصف میزان دیگر افراد بود. داشتن دوستان خوب، داوطلب شدن برای خیریه و دیگر اشکال تعامل اجتماعی از قدرت حافظه محافظت می‌کند.

منویِ غذایی حافظه
غذاهایی که می‌خوریم بر عملکرد شناختی ما تأثیر دارد. مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۵ انجام شد نشان داد که رژیم‌های غذایی مدیترانه‌ای با کاهش شدید بیماری آلزایمر، بهبود عملکرد شناختی و همچنین بهبود حافظه بلندمدت مرتبط است. پس‌غذاهای گیاهی مصرف کنید، مصرف گوشت قرمز را کاهش دهید و از روغن‌زیتون به‌ عنوان منبع اصلی چربی استفاده کنید.»
برچسب ها: بهبود حافظه