به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۴:۰۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۷/۰۲ ساعت ۰۸:۴۳
کد مطلب : ۱۶۰۳۵۶
هاشمی:

کمبود کالا نداریم؛ مردم را به وحشت نیندازید

گروه اقتصادی: نائب رئیس اتاق اصناف ایران ضمن اعلام این که ذخایر و عرضه کالاهای اساسی مشکلی ندارد، گفت: نباید با جوسازی، مردم را به خرید بیش از نیاز کالاها دعوت کنیم. متاسفانه در مدت اخیر رسانه­‌ها و صداوسیما با تمرکز روی بازار یک کالا عامل ایجاد وحشت از قحطی و کمبود کالا شده اند.
کمبود کالا نداریم؛ مردم را به وحشت نیندازید
در ماه­‌های اخیر کاهش عرضه و در نتیجه آن، افزایش قیمت­ برخی محصولات، بازار مصرف را دچار مشکل کرده است؛ به طوری که کم شدن محصولاتی مانند پوشک و محصولات سلولزی به دلیل کاهش عرضه که در برخی موارد به احتکار و در برخی دیگر به کمبود مواد اولیه و مشکل در تولید برمی‌گردد، بازار این محصولات را داغ کرد و باعث شد که حتی مصرف‌کنندگان به سمت خرید بیش از نیاز خود روی آورند و بر التهاب بازار بیفزایند.در این باره محمود هاشمی - نائب رئیس اتاق اصناف ایران، رسانه­‌ها و صداوسیما را عامل ایجاد ترس ­از قحطی دانست وگفت: برای مثال مسئله پوشک تیتر اخبار شد و همه کسانی را که شاید حتی نیازی به این کالا نداشتند را نیز نگران کرد. اما این کار درست نیست و جو باید آرام نگه داشته شود تا مردم از نظر روانی آرامش داشته باشند.

ذخایر و عرضه کالاهای اساسی مشکلی ندارد
وی در ادامه با تاکید بر این که از نظر ذخایر کالاهای اساسی در استان‌ها مشکلی نداریم، اظهار کرد: تاکنون هیچ موردی مبنی بر این که متقاضی به فروشگاه برود و کالای مورد نیازش را پیدا نکند، وجود نداشته است؛ بنابراین با توجه به این که فعلا در ذخایر و در عرضه کالاهای اساسی مشکلی نداریم، نباید جو ایجاد کنیم و مردم را به خرید بیش از نیازشان تحریک کنیم.

اجازه ندهیم اجناس‌مان را مفت ببرند
نایب رئیس اتاق اصناف ایران با اشاره به این که اتفاقات مریوان باعث شد دولت و ملت هوشیار شوند و اجازه ندهند هر محصولی از کشور خارج شود، گفت: باید صادرات کالاهای اساسی را متوقف کنیم و اجازه ندهیم اجناس‌مان را مفت ببرند. هاشمی افزود: گرانی ارز باعث شده صادرات اجناس در بنادر آزاد و مرزها به نفع همسایگان شود.
هفته گذشته فرماندار مریوان اعلام کرد که به طور ثابت روزانه ۱۱۰۰ نفر برای خرید از مرز باشماق وارد مریوان می‌شوند و حجم زیادی از کالاهای اساسی‌شان را از مریوان تامین می‌کنند؛ به طوری که کالاهای اساسی زندگی در مریوان نایاب شده است که در این راستا دولت خروج کالا از این مرز را ممنوع اعلام کرد.
مرجع : ایسنا