به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۳:۲۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۷/۲۵ ساعت ۱۳:۰۸
کد مطلب : ۱۶۲۳۷۷
مشکلات ایران با قانونی‌شدن مصرف ماری‌جوانا

افزایش مصرف موادمخدر بین زنان تا سال ۱۴۰۴

گروه جامعه: مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با موادمخدر گفت: پیش‌بینی‌های ما مبنی‌بر ۸ روند شیوع اعتیاد، تعداد معتادان از عدد دو میلیون و ۸۰۰هزار نفر به ۳ میلیون و ۳۵۰ هزار نفر خواهد رسید.
افزایش مصرف موادمخدر بین زنان تا سال ۱۴۰۴
حمید صرامی در نشست تخصصی بررسی و تدوین سیاست‌های ستاد مبارزه با مواد مخدر در حوزه تحقیقات و پژوهش بیان کرد: اگر وضعیت اقتصاد مواد مخدر و شیوع مصرف مواد مخدر را مورد بررسی قرار دهیم و بخواهیم آینده کشور را متناسب با این داده‌ها پیش‌بینی کنیم، در مولفه‌های فراسیستمی و تاثیر این مولفه‌ها بر اعتیاد کشور با چند روند تا سال ۱۴۰۴ مواجه خواهیم شد.وی ادامه داد: پیش‌بینی‌های ما مبنی بر ۸ روند شیوع اعتیاد، تعداد معتادان از عدد دو میلیون و ۸۰۰ هزار نفر به ۳ میلیون و ۳۵۰ هزار نفر خواهد رسید.

کاهش سطح گفت‌وگو در خانواده‌ها به ۲۵ تا ۳۰ دقیقه در شبانه‌روز
مدیر کل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر عنوان کرد: اولین روند مدنظر، روند اجتماعی است. در حال حاضر مسئله بی‌کاری به خصوص در طبقه تحصیل‌کرده، کاهش سطح تعاملات به  خصوص در خانواده‌ها که اکنون به میزان ۲۵ تا ۳۰ دقیقه در شبانه‌روز رسیده، افزایش حضور زنان در بازارها و کمرنگ شدن حضور آنان در نظام خانواده که موجبات کمرنگ شدن نقش عاطفی آنان را فراهم خواهد کرد، افزایش میزان مهاجرت‌‎ها و افزایش استرس‌های اجتماعی ناشی از عدم توانایی در تعاملات اجتماعی نشان می‌دهد که ما در آینده شاهد افزایش مصرف مواد مخدر در کشور خواهیم بود.وی اضافه کرد: دیگر روند مورد نظر، روند بی‌ثباتی اقتصادی در کشور است که با افزایش نابرابری‌های اقتصادی مواجه هستیم و اکنون جامه بدل به یک جامعه دو قطبی فقیر- ثروتمند تبدیل شده است. چون نظام اقتصادی چندان مطلوب کار نمی‌کند، زمینه‌هایی چون پول‌شویی، گسترش تجارت مواد مخدر دامن خواهد زد. این اتفاق نیز معضلات اجتماعی جدیدی را برای ما به وجود خواهد آورد.

 ۵۶ درصد دانش‌آموزان تهرانی دچار بحران هویت هستند
وی افزود: روند سوم تغییر سبک زندگی ایرانی تا سال ۱۴۰۴ است و این تغییر تبعاتی نیز برای جامعه ایرانی به همراه خواهد داشت. با تغییر سبک زندگی مسئله بحران هویت به صورت هویت‌‍های دنباله‌رو و هویت‌های بحران‌زده را خواهیم داشت. بنا به تحقیقی که از دانش‌آموزان تهرانی صورت گرفته، ۵۶ درصد دچار چنین نقیصه‌های هویتی هستند. در این تغییر سبک زندگی، افزایش فردگرایی‌ها، افزایش لذت‌جویی‌های افراطی، نبود محلی برای تخلیه هیجانات، شکل‌گیری باورهای جدید مبتنی بر خرافات و شکاف گسست نسلی شرایط را برای افزایش میزان مصرف‌کنندگان مواد مخدر افزایش خواهد داد.

مشکلات جدی ایران با قانونی‌شدن مصرف ماری‌جوانا در سایر کشورها
صرامی تاکید کرد: روند دیگر بحث روند امنیتی است. آن چه در سال ۲۰۱۹ شاهد خواهیم بود، بسیاری از کشورها به دنبال قانونی‌سازی مصرف ماری‌جوآنا هستند و این قانونی‌سازی برای ما مشکلات جدیدی رقم خواهد زد.وی ادامه داد: روند دیگر افزایش دسترسی‌های چشم‌گیر به مواد مخدر خواهد بود. افغانستان بر اساس گزارش ۲۰۱۸ سالیانه ۱۰۱۸ تن مواد مخدر تولید می‌کند و این افزایش سرسام‌آور تولید مواد مخدر با برخی از تغییرات ژنتیکی ممکن است این میزان تولید را به ۱۵ هزار تن برساند و موجبات ارزانی مواد مخدر را نیز فراهم کند. 

پیش‌بینی افزایش میزان مصرف مواد مخدر بین زنان و دختران تا سال ۱۴۰۴
مدیر کل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر تصریح کرد: روند افزایش مصرف آخرین روند مورد بحث است و طبق پیش‌بینی‌ها تا سال ۱۴۰۴ شاهد افزایش میزان مصرف مواد مخدر در میان زنان و دختران خواهیم بود که متاسفانه در دانش‌آموزان، در دانشجویان و جمعیت عمومی از ابتدای دهه هشتاد شاهد افزایش مصرف بوده‌ایم.وی افزود: از سویی در میان جوانان و نوجوانان نیز شاهد افزایش مصرف خواهیم بود چرا که اکنون مصرف مواد مخدر بدل به کلاس و هویت برای جوانان شده است. 

شیوع چند مصرفی در میان جامعه و مختل شدن روندهای درمان اعتیاد
پیچیده شدن شرایط دانشگاه‌ها در آینده
صرامی اظهار کرد: از سویی با توجه به شیوع چند مصرفی در میان جامعه، روندهای درمانی را مختل خواهد کرد و برای مصرف ترکیبی و چندماده‌ای در هیچ جای جهان پروتکلی درمانی وجود ندارد و این مسئله کار درمانگران ایرانی را بسیار سخت کرده است. این روندها به ما نشان خواهد داد که شرایط دانشگاه‌ها در آینده بسیار پیچیده‌تر خواهد شد.  وی ادامه داد: بایستی برای مقابله با این شرایط دانشگاه‌ها به فعالیت مستمر و مداوم در این زمینه روی بیاورند. آمارها در چند سال گذشته این مسئله را چندان نشان نداده‌اند. اگر ضعف در این قسمت وجود داشته باشد به اعتماد اجتماعی ضربه خواهد.مدیر کل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر بیان کرد: دانشگاه همچنان تا جایگاه خود برای رسیدگی به دغدغه اعتیاد جای کار دارند. امیدوارم که با تلاش‌های گسترده به جایگاه خوبی برسیم و بایستی در پایان‌نامه‌ها به موضوع و دغدغه‌های مبارزه با اعتیاد بیشتر پرداخته شود و پژوهش‌ها بتوانند یاری‌رسان باشند.صرامی گفت: اگر قرار باشد مانند بسیاری از کشورها با واگذاری موضوع به مردم مشکل اعتیاد را حل و فصل کنند، ما همچنان هیچ مدلی کاربردی برای انجام این راهکار نداریم. طبق نظرسنجی‌ها، ۶۹ درصد مردم اعلام کردند که حاضرند با جدیت برای مقابله با اعتیاد به فعالیت بپردازند. بر اساس کدام مدل بایستی مردم وارد این جریان کنیم؟، آگاهی نداریم و بایستی دانشگاه‌ها این وظیفه را انجام دهند.
مرجع : ایسنا
برچسب ها: مواد مخدر اعتیاد