به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۱:۱۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۷/۲۵ ساعت ۱۴:۱۱
کد مطلب : ۱۶۲۳۹۵
توصیه اوپک به تولیدکنندگان:

از قیمت نفت حرف نزنید!

گروه اقتصادی: اوپک به منظور اجتناب از ریسک شکایت حقوقی آمریکا بابت دستکاری بازار، از اعضای خود خواست تا زمانی که درباره سیاست نفتی صحبت می‌کنند، به قیمت نفت اشاره نکنند.
از قیمت نفت حرف نزنید!
 لایحه قانونی مطرح شده در آمریکا معروف به "نوپک" که ممکن است راه را برای شکایتهای ضد انحصارطلبی علیه اوپک هموار کند، مدتها مسکوت مانده بود. روسای جمهور قبلی آمریکا اعلام کرده بودند هرگونه اقدام برای تصویب این پیشنهاد به عنوان قانون را وتو خواهند کرد.اما دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، منتقد صریح اوپک بوده و این گروه را به بالا بردن قیمتهای نفت متهم کرده و از  اوپک خواسته است تولید خود را برای کاهش فشار بر بازار نفت افزایش دهد.فشارهای ترامپ، عربستان سعودی که بزرگترین صادر کننده نفت اوپک است را نسبت به قانون پیشنهادی نوپک نگران کرده است. تصمیم برای خودداری از صحبت درباره قیمت نفت که معمولا راهی برای هدایت انتظارات بازار از سوی اوپک بوده است، منعکس کننده موضع تهاجمی ترامپ در بازار نفت است که اوپک را نگران کرده و روابط میان ریاض و واشنگتن را به بوته آزمون گذاشته است.

دو منبع آگاه از این موضوع به رویترز اظهار کردند: در ژوییه مقامات بلندپایه اوپک با وکلای شرکت حقوقی بین‌المللی "وایت اند کیس" برای گفت و گو درباره لایحه نوپک در کارگاهی در وین شرکت کردند و وکلای این شرکت به آنها توصیه کردند از صحبت عمومی درباره قیمتهای نفت خودداری کرده و به جای آن درباره ثبات بازار نفت صحبت کنند.همچنین به مقامات اوپک توصیه شد به بررسی کانالهای لابی دیپلماتیک به منظور تلاش برای جلوگیری از تصویب لایحه نوپک به عنوان یک قانون بپردازند.دبیرخانه اوپک در اول اوت نامه‌ای به وزیران اعضای این گروه ارسال و توصیه مشابهی را ارایه کرد.سهیل المزروعی، وزیر انرژی امارات متحده عربی، که امسال ریاست دوره‌ای اوپک را در اختیار دارد در این نامه نوشت: ما معتقدیم که ثبات بازار و قیمت‌ها هدف اصلی اقداماتمان است مایلم از همه کشورهای عضو اوپک و همچنین متحدانمان درخواست کنم در اظهارنظرشان درباره تلاش‌های جمعی یا شرایط بازار نفت، از هرگونه اشاره به قیمتها خودداری کنند.

 اشاره به قیمتهای نفت تنها راهی نیست که اوپک تلاش می‌کند بازار را راهنمایی کند. این گروه با کاهش تولید می‌تواند قیمتها را تقویت کند و هم با افزایش عرضه می‌توانند خلاف این اقدام را انجام دهد.اما هماهنگی محرمانه درباره نحوه گفت و گو با بازار، نشان دهنده این است که اوپک رویه‌ای متفاوت با گذشته را در پیش گرفته است. پیش از این عربستان سعودی اغلب به سطح قیمت مورد نظر در زمان صحبت درباره سیاست نفتی اشاره می‌کرد و به دنبال پیشبرد اقدامات خود برای دستیابی به هدف موردنظر بود.اگرچه شانس تصویب این لایحه به عنوان یک قانون در سال جاری اندک به نظر می‌رسد اما نگرانیها در میان اعضای اوپک و سایر تولیدکنندگان نفت درباره حمایت ترامپ از این لایحه با توجه به انتقاد علنی وی از اوپک و قیمت‌های بالای نفت افزایش پیدا کرده است.این نامه دو ماه پیش از تیرگی روابط میان آمریکا و عربستان به دلیل ناپدید شدن یک خبرنگار سعودی پس از مراجعه به کنسولگری عربستان در استانبول منتشر شده است.

مقامات ترکیه می‌گویند معتقدند جمال خاشقجی، سیاست‌های ریاض در کنسولگری عربستان به قتل رسیده و پیکرش از آنجا خارج شده است. عربستان سعودی به شدت منکر اتهام قتل خاشقجی شده است. برخی از اعضای کنگره آمریکا که مدتها روابط نه چندان خوبی با عربستان داشتند، از این کشور بر سر ماجرای خاشقجی انتقاد کرده‌اند.یک منبع آگاه در سنا اظهار کرد  که تجدید علاقه به لایحه نوپک محتمل است زیرا قانونگذاران بینی در حال بررسی اقداماتی در واکنش به ناپدید شدن خاشقجی هستند. این منبع آگاه که مایل نبود نامش فاش شود، اظهار کرد با تعطیلی چند هفته‌ای نمایندگان آمریکایی، ارزیابی مواضع در حال حاضر دشوار است.عربستان سعودی سال گذشته با هدایت اوپک برای در پیش گرفتن اقداماتی به منظور تقویت قیمت نفت بر خلاف رویه سابق خود، واشنگتن را خشمگین کرد.به گفته منابع صنعتی، تمایل عربستان برای درآمد حداکثری و بالابردن ارزش شرکت آرامکو در آستانه عرضه عمومی اولیه سهام این شرکت، عامل این تغییر رویکرد بوده است.

با این حال منابع آگاه به رویترز گفتند عرضه اولیه عمومی سهام آرامکو که انتظار می‌رود ۱۰۰ میلیارد دلار ارزش داشته باشند مسکوت شده است. اما محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان ماه جاری گفت عرضه اولیه سهام آرامکو به سال ۲۰۲۱ موکول شده است.منابع صنعتی متعدد می‌گویند این تاخیر تا حدودی به دلیل ریسک های حقوقی ثبت آرامکو در نیویورک بوده که مکان مورد نظر شاهزاده سعودی برای عرضه سهام آرامکو بوده است.عربستان با توجه به سرمایه‌گذاری حدود یک تریلیون دلار در آمریکا که شامل دارایی‌های آرامکو است در صورت تصویب شدن لایحه نوپک ممکن است ضرر و زیان سنگینی را متحمل شود.این قانون مصونیت حاکمیتی که تولیدکنندگان نفت از جمله اعضای اوپک از اقدام حقوقی آمریکا برخوردار بودند را لغو می‌کند.به گفته منابع آگاه، خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان سعودی، در جریان دیدارهای خصوصی که با ریک پری، وزیر انرژی آمریکا، داشت نگرانی‌های کشورش در مورد لایحه نوپک را مطرح کرده است.
مرجع : ایسنا
برچسب ها: اوپک قیمت نفت