به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۷/۲۷ ساعت ۱۱:۰۵
کد مطلب : ۱۶۲۵۰۶

سلاح، چوب دو سر بلای محیط‌بان

گروه جامعه: در پی به شهادت رسیدن یکی از محیط‌بانان پارک ملی گلستان در درگیری با شکارچیان غیرمجاز، فرمانده یگان حفاظت محیط زیست با تاکید بر ضرورت بررسی فوری لایحه حمایت از محیط‌بانان در مجلس، کمبود محیط‌بان را مهم‌ترین عامل آسیب‌رسان به محیط‌بانان دانست و گفت: طبق چارت سازمان حفاظت محیط زیست باید ۸۵۰۰ محیط‌بان داشته باشیم؛ در حالیکه تنها ۳۰۰۰ محیط‌بان مشغول به کار هستند.
سلاح، چوب دو سر بلای محیط‌بان
سرهنگ جمشید محبت‌خانی  در مورد سرنوشت لایحه "حمایت از محیط‌بانان" که سال گذشته از سوی دولت به مجلس شورای اسلامی به منظور بررسی و تصویب ارسال شده بود، گفت: حدود یک ماه گذشته لایحه حمایت از محیط بانان در کمیسیون حقوقی - قضایی مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید و به هیات رئیسه مجلس به منظور بررسی در صحن علنی ارسال شد.  وی با اشاره به مذاکره رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با علی لاریجانی - رییس مجلس شورای اسلامی- در مورد تعجیل در بررسی لایحه حمایت از محیط‌بانان، گفت: رئیس مجلس پذیرفته است که لایحه را در فوریت بررسی قرار دهد تا به زودی بررسی لایحه در صحن علنی مجلس مطرح شود.  

۳۰۰۰ محیط‌بان به جای ۸۵۰۰ محیط بان 
 فرمانده یگان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه تسریع در تصویب لایحه حمایت از محیط بانان مطالبه همه ما است، اظهار کرد: این لایحه بخشی از مشکلات قضایی محیط بانان را حل می‌کند، اما بیشترین عاملی که در حوزه محیط بانی آسیب‌ زده، "کمبود نیروی محیط‌بان" است. دقت داشته باشیم که طبق چارت سازمان حفاظت محیط زیست باید ۸۵۰۰ محیط بان داشته باشیم؛ درحالی که تنها ۳۰۰۰ محیط‌بان برای حفاظت از مناطق تحت مدیریت محیط زیست وجود دارد و باید برای این موضوع فکری شود.محبت‌خانی تصریح کرد: خواسته سازمان حفاظت محیط زیست این است که دولت برای تقویت کمیت نیروی محیط‌بان تدبیری بیندیشد تا طی یک یا  دو سال آینده به کارگیری نیروی محیط‌بان در کشور به ۸۰ تا ۹۰ درصد برسد و حداقل بالای ۵۰۰۰ نیروی محیط‌بان داشته باشیم.  وی همچنین با اشاره به جزئیات درگیری شکارچیان غیرمجاز با محیط بانان پارک ملی گلستان که منجر به شهادت یک تن از محیط‌بانان این منطقه شد، گفت: در این اتفاق تعداد شکارچیان هشت نفر بود، اما محیط‌بانان تنها دو نفر بودند و دو همیار محیط‌بان نیز حضور داشت.

وی ادامه داد: بنابراین تعداد شکارچیان به حد قابل توجهی بیشتر بود و همین شرایط باعث جسورتر شدن شکارچیان شد و چنین اتفاقات تلخی رخ داد.  فرمانده یگان حفاظت محیط زیست در ادامه تاکید کرد: اشکالی که وجود دارد این است که بر اساس قانون به کارگیری سلاح برای محیط بانان، محیط بان هنگام درگیری با متخلف ابتدا باید تیر هوایی و در مرحله بعد کمر به پایین بزند. واقعیت آن است که تا محیط بان بخواهد این مراحل را طی کند، مورد اصابت گلوله شکارچی متخلف قرار می‌گیرد و کشته می‌شود. بنابراین باید در این مورد با دستگاه قضایی وارد گفت‌وگو شویم.

محبت‌خانی در ادامه اظهار کرد: از زمانی که من به عنوان فرمانده یگان حفاظت محیط زیست مشغول به کار شده‌ام در بیشتر موارد درگیری بین متخلف و محیط بان به این نتیجه رسیده‌ام که واقعا محیط‌بان فرصت نمی کند که حتی تیر هوایی شلیک کند. چون تا بخواهد ایست بدهد و تیر هوایی شلیک کند، خود مورد اصابت گلوله شکارچی متخلف قرار گرفته است.  وی ادامه داد: از سوی دیگر اگر محیط بان به منظور حفاظت از سرمایه های ارزشمند کشور از سلاح خود استفاده و به سمت شکارچی شلیک کند و از قضا شکارچی کشته شود؛ محیط بان محکوم به اعدام می‌شود.  فرمانده یگان حفاظت محیط زیست در ادامه اظهار کرد: واقعا محیط بان فرصت شلیک تیر هوایی را هم ندارد و تا بخواهد تیر هوایی بزند، به طور ناجوانمردانه مورد اصابت گلوله متخلف قرار می گیرد. لازم است با دستگاه قضایی در این موارد خاص گفت‌وگو کنیم.  

مظنونین قتل محیط بان دستگیر شده اند
فرمانده یگان حفاظت محیط زیست در پایان در مورد سرنوشت شکارچیان متخلف پارک ملی گلستان که منجر به کشته شدن یک تن از محیط بانان این منطقه شدند، گفت: شکارچیان هنوز تحت تعقیب هستند. تعدادی مظنون دستگیر شده اند و هنوز پرونده در دستور کار است. دادستانی، نیروی انتظامی و محیط زیست پیگیر ماجرا هستند. 
مرجع : ایسنا