به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۱:۱۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۸/۲۱ ساعت ۱۰:۰۰
کد مطلب : ۱۶۴۴۶۵

حمله بی‌سابقه مخاطبان به فیلم «خانم یایا»

گروه فرهنگ و هنر: «خانم یایا» که با بازی عطاران، حیایی و فرخ‌نژاد در تایلند ساخته شده، شاید به بزرگ‌ترین شکست خورده اکران سینماها تبدیل شود.
حمله بی‌سابقه مخاطبان به فیلم «خانم یایا»
با وجود اینکه تنها سه روز از اکران عمومی فیلم «خانم یایا» ساخته عبدالرضا کاهانی گذشته اما حجم انتقادهای تند و گاه توهین‌آمیز، صفحات سازندگان این فیلم در فضای مجازی را پر کرده است. فیلم سینمایی «خانم یایا» ساخته عبدالرضا کاهانی بعد از سه فیلم اکران نشده این کارگردان، بالاخره توانست طلسم را بشکند و روی پرده برود؛ فیلمی که انتظار و توقع خیلی از مخاطبان و علاقه‌مندان به آثار کاهانی را برآورده نکرد.از روز جمعه که فیلم سینمایی «خانم یایا» به کارگردانی عبدالرضا کاهانی روی پرده رفته است، حجم زیادی از انتقادها به سوی این فیلم روانه شده و بیراه نیست اگر بگوییم هنوز ۲۴ ساعت از آغاز اکران این فیلم نگذشته بود که مود حمله کاربران قرار گرفت و بسیاری کامنت‌های آبدار و البته توهین آمیز خود را نثار این فیلم و عواملش کردند.

ماجرای «خانم یایا» از کجا شروع شد؟
کاهانی بعد از ساخت سه فیلم که نتوانستند رنگ پرده را ببینند، این فیلم را که ابتدا «ما شما را دوست داریم خانم یایا» نام داشت، در سال ۱۳۹۶ ساخت. کاهانی بعد از توقیف «ارادتمند؛ نازنین بهاره تینا»، به تایلند رفت تا فیلم بعدی‌اش را در خارج از ایران بسازد. گرچه هیچ کدام از آثار این کارگردان اکرانی بی درد سر و بی حاشیه نداشته‌اند اما به نظر می رسید «خانم یایا» که حالا تقریبا بی‌حاشیه‌تر از سایر آثار این کارگردان روی پرده رفته، بتواند در اکران، اتفاق خوبی را رقم بزند.اما این تصور خیلی زود از بین رفت و بیش از ۹۵ درصد از کسانی که به تماشای این فیلم رفتند ناراضی از سالن بیرون آمدند. حتی به روایت شاهدان عینی، تعداد زیادی از تماشاگران حتی نتوانستند داستان فیلم را تا انتها تاب بیاورند و از میانه فیلم سالن را ترک کردند.

وقتی صفحه عوامل فیلم فحش باران می‌شود
برای اثبات این صحبت‌ها و پی بردن به نارضایتی تماشاگران فقط کافی است سری به صفحه کارگردان و بازیگران این فیلم بزنید تا به عمق فاجعه پی ببرید. حجم زیاد انتقادها که بعضا با ناسزا به سازندگان این اثر همراه است، نشان دهنده نارضایتی زیاد مخاطبان از این فیلم است. در واقع کاربران زیادی عوامل این فیلم علی‌الخصوص تهیه‌کننده و کارگردان را متهم به کلاهبرداری کردند.انتقادها در صفحه کاهانی کارگردان «خانم یایا» بیشتر از بقیه به چشم می‌خورد، البته در میان بازیگران فیلم، حمید فرخ‌نژاد کامنت پست‌های مربوط به این فیلم را بسته است وگرنه قاعدتا صفحه او هم از ناسزاها و انتقادهای تند پر می‌شد. رضا عطاران هم با اینکه بازیگر بی‌حاشیه و پرطرفداری است، اما از گزند انتقادها و توهین‌ها در امان نمانده و خیلی‌ها او را هم متهم کرده‌اند که تنها به خاطر پول و درآمد بیشتر حاضر شده در یک اثر ضعیف بازی کند.

وقتی فرخ‌نژاد دفاع می‌کند
حجم زیاد انتقادها و نارضایتی مخاطبا از فیلم حمید فرخ نژاد را وادار کرد در صفحه اینستاگرامش با انتشار پستی این نکته را یادآور شود که «خانم یایا» اثری کمدی نیست، او همچنین گفته بود او تهیه کننده اثر نیست که اگر کسی انتقادی از فیلم دارد به او بگوید!نکته جالب این‌که پیش از اکران این فیلم و قبل از این‌که کسی به تماشای این اثر بنشیند، خیلی از کاربران در صفحه کاهانی عنوان کرده بودند بی‌صبرانه منتظر اکران این فیلم از کارگردان محبوب‌شان هستند، اما در همان پست، کامنت‌های بعدی، مضمونی کاملا مخالف با آنچه در قبل مطرح شده بود را داشت.

چرا مردم «خانم یایا» را دوست نداشتند؟
اما مخاطبانی که به تماشای «خانم یایا» نشستند، همه در این‌که وقت و پول‌شان را هدر داده‌اند متفق القول بودند، برای مثال کاربری در صفحه کاهانی نوشته است: «اگه قصدتون از فیلم «خانم یایا» هر چیزی غیر از فیلم کمدی بود، کاش از بازیگرای کمدی استفاده نمی‌کردید، پوچ‌ترین فیلمی بود که تا به حال دیدم واقعا حیف وقت و بوجه‌ای که صرف تهیه این فیلم کردید. واقعا تعجب می‌کنم که یه فیلمساز دست روی موضوعی گذاشته که میدونه اصلا نمیتونه بازی خوبی به خاطر مسائل سانسور ازش دربیاره.»خیلی از مخاطبان این فیلم انتظار دیگری از کارگردان این اثر داشتند، خیلی‌ها آثار قبلی او را می‌پسندیدند اما مخالف «خانم یایا» بودند، کاربری با این موضع نوشته است: «چه اتفاقی باید برای یک کارگردان بیفته که از فیلم‌هایی مثل «اسب حیوان نجیبی است» و «بیست» برسه به اینجا و تا این حد نزول کنه...احساس کردم با دیدن این فیلم به چشم، مغز و جیبم تجاوز شد.»کاربر دیگری هم نقطه نظر جالبی داشته و نوشته: «با اکران اولیه این فیلم پیشنهاد میکنم کامنتاتو ببندی. هرجا جز ایران بود به خاطر کلاه‌برداری واسه این فیلم و پولی که دادیم ... ازت شکایت میکردم تا تهش میرفتم که به خودت اجازه ندی زن و بچه مردمو به سخره بگیری.»

بازیگران این فیلم هم از گزند انتقادهای کاربران صفحه کاهانی در امان نماندند و کاربران درباره آنها هم نوشتند: «آقا من پیشنهاد می‌کنم کامنتاتونو ببندین. پیشنهاد می کنم خودتون خودجوش بگید از سینماها بردارن این افتضاحی رو که زدید.... تمام تصورات خوبم از شما با فیلم خانم یایا به طور کلی نابود شد، هرچند که برا حمید فرخ‌نژاد و رضا عطاران و امین حیایی هم خیلی متاسفم...بعد از به هدردادن پولم برا فیلمهای تهران لس‌آنجلس و خانم یایا حداقل تا ۶ ماه دیگه هیچ پولی خرج گیشه سینما ایرانی نمی‌کنم.»تعداد زیادی از کاربران هم از کاهانی خواسته بودند تا برای ساخت این اثر فاجعه از مردم عذرخواهی کند؛ «جناب کاهانی شهامت داشته باشید برای رضایت مردم بابت هزینه از بین رفتن بلیط این فیلم از مردم عذرخواهی کنید.» نمونه کامنتی در این مورد است.با این اوصاف باید منتظر ماند و دید چه گیشه‌ای در انتظار فیلم «خانم یایا» است، آیا مخالفان این فیلم که حالا خود مردم هستند این فیلم را تحریم می‌کنند یا با وجود همه انتقادها مثل فیلم «لس آنجلس تهران» فروش نسبتا خوبی را تجربه می‌کند.
مرجع : خبرآنلاین
برچسب ها: اکران فیلم