به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۸/۲۳ ساعت ۱۶:۳۰
کد مطلب : ۱۶۴۶۶۲

قطع صدای باددر گوش موتورسواران باکلاه ایمنی

گروه علم و فناوری: یک شرکت نروژی موسوم به "دال"(DAAL) به تازگی یک کلاه ایمنی مخصوص موتورسواران طراحی کرده است که با یک فناوری نویزگیر جدید، به طور کامل مانع از پیچیدن صدای باد در گوش موتورسوار می‌شود.
قطع صدای باددر گوش موتورسواران باکلاه ایمنی
به گفته شرکت نروژی "دال"، سر و صدایی که باد زمانی که موتورسیکلت در بزرگراه‌ها حرکت می‌کند، تولید می‌کند، بیش از 110 دسی‌بل است که معادل بودن در فاصله یک متری یک اره برقی روشن است.این شرکت نروژی با در نظر گرفتن این موضوع، سیستم لغو نویز باد خود را برای کلاه‌های ایمنی توسعه داده است."دال" همچنین مقرون به صرفه بودن این کلاه‌های ایمنی را در نظر گرفته است و این لغو کننده نویز را به صورتی ساخته که سازندگان کلاه‌های ایمنی می‌توانند آن را در کلاه‌های تولیدی خود نیز تعبیه کنند.امید است که این سیستم به گونه‌ای به عنوان یک محصول مستقل در دسترس باشد که خریداران بتوانند آن را بر روی کلاه‌های موجود خود هم نصب کنند.همانند دیگر سیستم‌های کنترل نویز، این سیستم هم از میکروفن‌هایی استفاده می‌کند که صدای مزاحم (در این مورد، باد) می‌گیرند و یک واحد پردازش با استفاده از بلندگوها، یک صدای مخالف اما هم‌دامنه با صدای باد را به منظور خنثی کردن آن، پخش می‌کند. این کار باعث ایجاد تداخل بین نویز اصلی و صدای مخالف می‌شود و نتیجه نهایی این است که صدای مزاحم لغو و خنثی می‌شود.

البته کاربران نباید نگران باشند، چرا که این سیستم، مانع از شنیدن صدای بوق خودروها و دیگر صداهای هشداردهنده محیط نمی‌شود.نمونه اولیه فعلی موفق شده است صدای مزاحم را در سرعت 140 کیلومتر در ساعت حذف کند."لو"(Loe) مدیر شرکت دال می‌گوید: با توجه به چگونگی تنظیم کلاه، سیستم ما می‌تواند تا 15 دسی‌بل را در محدوده فرکانس مربوطه کاهش دهد. ما بالاترین میزان کاهش نویز را فراهم کرده‌ایم.وی افزود: ما در حال کار بر روی پایین‌ترین فرکانس‌ها هستیم، زیرا این همان جایی است که صدای باد، مزاحم است. با این حال، شنوایی انسان در فرکانس‌های پایین کمتر حساس است، بنابراین ما در حال کشف این هستیم که بهترین تنظیم برای از بین بردن حداکثری صداهای مزاحم و ترافیک دقیقا چیست.امید است که این سیستم تا سال 2020 به تولیدکنندگان کلاه ایمنی عرضه شود.این تکنولوژی هفته گذشته در نمایشگاه EICMA در میلان رونمایی شد.
مرجع : ایسنا
برچسب ها: کلاه ایمنی