به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۸/۲۴ ساعت ۰۰:۳۵
کد مطلب : ۱۶۴۶۷۱

کابینه بریتانیا برکسیت را تایید کرد

گروه بين‌الملل: نخست وزیر بریتانیا از حصول توافق کابینه این کشور با پیش‌نویس برکسیت خبر داد.
کابینه بریتانیا برکسیت را تایید کرد
ترزا می پس از یک جلسه پنج ساعته با اعضای کابینه‌اش به رسانه‌ها گفت: «تصمیم جمعی کابینه این بود که دولت با پیش‌نویس توافق خروج و طرح اعلام سیاسی آن موافقت کند.» نخست وزیر بریتانیا تصریح کرد: «من قاطعانه و از صمیم قلب معتقدم این تصمیم در راستای منافع ملی بریتانیاست.» خانم می بعد از اعلام حمایت کابینه از توافق برکسیت اعلام آمادگی کرد تا در برابر پارلمان این کشور درباره جزئیات این توافق توضیحاتی را ارائه دهد. وی به خبرنگاران گفت که این پیش‌نویس همان چیزی است که رای‌دهندگان به خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا به دنبال آن بوده‌اند.

نخست وزیر بریتانیا پیش‌نویس توافق برکسیت را وفادار به رای مردم بریتانیا دانست و گفت: «با این پیش‌نویس ما کنترل پول، قوانین و مرزهایمان را دوباره در دست گرفتیم. این توافق جلوی حرکت آزاد را می‌گیرد و از مشاغل ما حفاظت و امنیت مرزی را برقرار می‌کند.»قرار است پارلمان بریتانیا روز پنج‌شنبه در مورد پیش‌نویس موافقت‌نامه برکسیت با اتحادیه اروپا تصمیم بگیرد.

واکنش اتحادیه اروپا
از سوی دیگر میشل بارنیه، نماینده اتحادیه اروپا در مذاکرات برکسیت به اظهارات خانم ترزا می واکنش نشان داد و گفت: «این توافق قدم سرنوشت‌سازی در جهت فرجام این مذاکرات است. با این حال راه درازی برای خروج هموار و بدون مشکل بریتانیا از اتحادیه اروپا در پیش است.» آقای بارنیه که بلافاصله پس از اعلام موافقت کابینه بریتانیا به آن واکنش نشان می‌داد، در جمعی از خبرنگاران گفت: «ما به تمامیت قانون اساسی بریتانیا احترام می گذاریم.»

نماینده اتحادیه اروپا در مذاکرات برکسیت درباره شروع دوره جدیدی از مذاکرات با بریتانیا نیز گفت: « ما آماده‌ایم تا در اولین روز پس از خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا با این کشور دور جدیدی از مذاکرات را درباره توافقات تجاری آینده آغاز کنیم.» میشل بارنیه در جواب پرسش یک خبرنگار درباره امکان مذاکرات در صورتی که پارلمان بریتانیا پیش نویس توافق برکسیت را رد کند، بدون اشاره به راه‌حل مشخصی گفت: «هر دو طرف مذاکرات باید به وظایف خود عمل کنند.»
 
در پیش‌نویس توافق برکسیت درباره شرایط خاص ایرلند بعد از خروج بریتانیا آمده است که شرایط خاص نیازمند راه حل خاص است، بنابراین نیازی به تشکیل کنترل مرزی در ایرلند شمالی نیست. مطابق پیش‌نویس توافق برکسیت، بریتانیا و اتحادیه اروپا بر اساس اصل برابری به بازارهای یکدیگر دسترسی خواهند داشت. پارلمان اروپا نیز بعد از اعلام حمایت کابینه خانم می از پیش نویس توافق برکسیت در بیانیه ای اعلام کرد: «امیدوار کننده است که به سوی یک توافق عادلانه پیش می رویم. توافقی که از خروج قاعده مند و منظم بریتانیا اطمینان حاصل خواهد کرد. این توافق نقطه عطفی در روابط پایدار آینده بین اتحادیه اروپا و بریتانیا است.» پیش نویس توافق برکسیت باید برای اجرایی شدن به تایید پارلمان اروپا برسد.