به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۰۹:۵۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۸/۲۶ ساعت ۱۰:۴۹
کد مطلب : ۱۶۴۸۰۵

تعطیلی جشنواره موسیقی کلاسیک ایرانی

گروه فرهنگ و هنر: دبیر دوره‌های گذشته جشنواره موسیقی کلاسیک ایرانی ضمن تأیید برگزار نشدن این رویداد موسیقایی در سال جاری، تغییر مدیریت و کمبود بودجه را از دلایل این اتفاق اعلام کرد.
تعطیلی جشنواره موسیقی کلاسیک ایرانی
امیر مردانه دبیر ادوار گذشته جشنواره موسیقی کلاسیک ایرانی در واکنش به گزارشی درباره ابهام در برگزاری سومین جشنواره موسیقی کلاسیک ایرانی در سال جاری، به خبرنگار مهر گفت: برگزاری جشنواره موسیقی کلاسیک ایرانی یکی از رویدادهای تاثیرگذار یکی دو سال اخیر موسیقی کشورمان بود که بنده و همکارانم در ستاد برگزاری نهایت تلاش خود را انجام دادیم تا این جشنواره در فضایی مطلوب و باکیفیت، میزبان هنرمندان شاخص موسیقی اصیل ایرانی و علاقه‌مندان این حوزه باشد. اما نمی‌دانم شرایط به چه شکل رقم خورده که گویا دوستان تصمیم به تعطیلی این رویداد گرفته‌اند.وی ادامه داد: به هر حال همه می‌دانیم که مشکل بودجه در سال‌های اخیر یکی از پرچالش‌ترین موضوعات برای برگزاری هر رویدادی در این کشور بوده است. اما آیا کمبود بودجه باید منجر به تعطیلی کامل شود؟ آیا «تغییر» یا «تعدیل» بهتر از تعطیلی نیست؟مردانه افزود: جشنواره موسیقی کلاسیک ایرانی یک جشنواره مستقل بود که خوشبختانه از همان دوره اول برگزاری با استقبال خوبی از سوی مخاطبان و هنرمندان مواجه شد و توانست به سهم خود جریان موثری در این عرصه پدید آورد. این جشنواره می‌رفت تا نقطه امیدی باشد برای فعالان عرصه موسیقی ایرانی که در یک رویداد مبتنی‌بر آموزهای علمی و تخصصی حوزه موسیقی می‌توانند به تحلیل و بررسی شرایط امروز موسیقی اصیل ایرانی بپردازند. اما واقعا دلیل این موضوع را نمی‌دانم چرا وقتی مدیریت‌ها تغییر می‌کند به یکباره سیاست‌های مدیریت قبلی را کنار گذاشته می‌شود و به بهانه بودجه یک رویداد موثر موسیقایی تعطیل می‌شود.

این تهیه‌کننده و ناشر موسیقی در بخش دیگری از صحبت‌های خود اظهار کرد: برگزاری جشنواره موسیقی کلاسیک ایرانی شرایطی را فراهم کرد که بخش‌هایی چون «نسلی دیگر» جشنواره موسیقی فجر به گونه‌ای دیگر برای مخاطبان در قالب یک رویداد مستقل برگزار شود. اما گویا نگاه‌ها تغییر کرده و مجموعه جدید مایل نیست این نگاه ویژه به حوزه موسیقی برداشته شود. من هم می‌دانم کمبود بودجه واقعا شرایط را برای برگزاری رویدادهای فرهنگی هنری سخت کرده، اما اعتقاد دارم می‌توان با تعدیل یا تغییر جلوی تعطیلی یک جریان موثر را گرفت. این قضیه هم ارتباطی به نگاه شخصی من و افراد دیگر ندارد. حرف من این است که جشنواره موسیقی کلاسیک می‌تواند با استمرار در برگزاری آن دربرگیرنده اتفاقات خوبی باشد که متاسفانه بعد از دوره‌های اول و دوم این گونه متوقف شد.اولین جشنواره موسیقی کلاسیک ایرانی از نوزدهم تا بیست و چهارم آذرماه سال ۹۵ در تالار رودکی و فرهنگسرای بهمن تهران برگزار شد. دومین دوره نیز با حمایت دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همراهی خانۀ موسیقی ایران، انجمن موسیقی ایران، مؤسسه فرهنگی هنری سازآواز و بنیاد رودکی از ۱۷ تا ۲۴ آذر سال ۹۶ در تالار رودکی برگزار شد
مرجع : مهر
برچسب ها: جشنواره موسیقی