به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۸/۲۶ ساعت ۱۱:۴۵
کد مطلب : ۱۶۴۸۲۰

پرداخت پول گاز ایران با دینار؛ پیشنهاد عراقی‌ها

گروه اقتصادی: سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان نفت، گاز و پتروشیمی جزئیات دریافت معافیت عراق از آمریکا برای ادامه تعامل نفتی و گازی با ایران را تشریح کرد.
پرداخت پول گاز ایران با دینار؛ پیشنهاد عراقی‌ها
حمید حسینی با بیان این‌که صادرات گاز به عراق از دو نقطه بغداد و بصره طبق روال سابق ادامه دارد، اظهار کرد: عراقی‌ها فعلا تا ۴۵ روز معافیت گرفته‌اند. البته این موضوع به این معنی نیست که ۴۵ روز دیگر باید به‌طور کل واردات را از ایران قطع کنند. آمریکا به عراق اعلام کرده که در این ۴۵ روز شرایط را بررسی کنند و اگر می‌توانند برق و گاز خود را از کشور دیگر تامین کنند، دست به کار شوند.وی افزود: برق و گاز ایران، ۲۰ درصد نیاز عراق را تامین می‌کند و عراقی‌ها اعلام کرده‌اند هیچ‌کدام از قراردادهایی که برای تامین برق و گاز دارند زودتر از سال ۲۰۲۲ اجرایی نمی‌شود. هم‌چنین بهره‌برداری از میادین گازی زودتر از سال ۲۰۲۲ امکان‌پذیر نیست و گاز و برق ایران امکان جایگزینی ندارد. در این شرایط آمریکا هم چاره‌ای جز تمدید مجوز برای عراق ندارد. در حال حاضر هم مردم عراق دو ساعت برق دارند و چهار ساعت برق ندارند و اگر صادرات برق ایران به عراق قطع شود و گاز هم به نیروگاه‌های آن‌ها صادر نشود، شرایط بدتر خواهد شد و مردم عراق اعتراض خواهند کرد.

سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان نفت، گاز و پتروشیمی با تاکید بر این‌که ایران نگران قطع شدن صادرات گاز به عراق نیست، گفت: عراقی‌ها اصرار دارند با این‌که قرارداد یورویی است، پول را با دینار پرداخت کنند و  به هیچ وجه آمادگی پرداخت غیر از دینار را ندارند. عراق اعلام کرده است خود را مکلف می‌داند که تحریم آمریکا در بحث دلار را رعایت کند. هم‌چنین اعلام کرده‌اند  از آنجاکه درآمدهای ما دلاری است و دلار را باید به یورو تبدیل کنیم و این امکان وجود ندارد، امکان پرداخت یورویی نداریم و ترجیح می‌دهیم دینار عراق را پرداخت کنیم.به گفته حسینی مذاکرات ایران و عراق برای پرداخت پول با دینار ادامه دارد.وی افزود: بعید می‌دانم عراق بپذیرد به جز دینار پول دیگری پرداخت کند. در حال حاضر هم حدود ۵۲۰ میلیون دلار طلب ایران در بانک مرکزی عراق موجود است که اصرار دارند به صورت دیناری پرداخت کنند. باید بانک مرکزی ایران دست به کار شود و سیستمی تهیه کند که بتواند دینار را دریافت کند و این مشکل را برطرف کند. دینار پول قدرتمندی است. قابل تبدیل شدن است و ثبات و ارزش دارد. بانک مرکزی هنوز به جمع‌بندی نرسیده دینار را مانند سایر ارزهایی که پذیرفته به رسمیت بشناسد.

سوآپ  نفت کرکوک بعد از تحویل  ۷۰۰ هزار تن متوقف شد
سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان نفت، گاز و پتروشیمی در ادامه با اشاره به سوآپ نفت کرکوک اظهار کرد: نفت کرکوک ۷۰۰ هزار تن تحویل داده و سپس متوقف شد. این اتفاق در زمان نخست وزیری  آقای عبادی رخ داد. بعید است که سوآپ از سر گرفته شود، زیرا عراق در حال انجام هماهنگی‌های لازم برای صادرات نفت کرکوک از خط لوله کرکوک_جیحان است.ایران هم علاقه چندانی ندارد سوآپ از سر گرفته شود، هم‌چنین علاقمند نیست که سهم صادرات خود را به عراق بدهد و نفت عراق را صادر کند.بر اساس این گزارش، عراق اخیرا موفق شده از آمریکا برای ادامه تعامل با ایران در شرایطی که آمریکا نفت ایران را تحریم کرده است، معافیت کسب کند.
مرجع : ایسنا
برچسب ها: گاز عراق