به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۴:۰۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۸/۲۹ ساعت ۱۲:۰۶
کد مطلب : ۱۶۵۱۳۳
يك نماينده مجلس: ظریف نظام جمهوری اسلامی را زیر سوال برده است

ظریف بخاطر اظهاراتش درمورد پولشویی استیضاح مي‌شود

گروه سياسي: رئیس کمیسیون اقتصادی امروز در صحن علني مجلس گفت: آقای ظریف با رویکرد نسجیده‌ای حرفی را زده که پیش از هر چیز دولت و نظام جمهوری اسلامی را زیر سوال برده است.
ظریف بخاطر اظهاراتش درمورد پولشویی استیضاح مي‌شود
محمدرضا پورابراهیمی در تذکری خطاب به محمد جواد ظریف درباره اظهاراتش درخصوص وجود پولشویی در کشور افزود: قانون پولشویی در کشور وجود دارد و متولی آن وزارت اقتصاد است و در کنار این وزرات خانه  وزارت اطلاعات و دستگاههای دیگر مثل بانک مرکزی متولی این امر هستند. اگر ایشان ادله‌ای داشته و دارند باید آن را ارائه کنند و موضوع پیگیری شود زیرا این بحث‌ها برای نظام هزینه ایجاد کرده و باید مورد رسیدگی قرار گیرد.

رئیس قوه قضائیه سخنان ظریف درباره پولشویی را خنجری در قلب نظام دانست
ديروز هم آیت‌الله صادق لاریجانی، رئیس قوه قضائیه به طور تلویحی اظهارات محمدجواد ظریف، مبنی بر وجود پولشویی گسترده در کشور را همچون «خنجری» دانست که به «قلب نظام» فرو رفت و از وی خواست از بیان سخنانی که «هیچ وجهی» ندارد، خودداری کند.  ظریف اخیرا از پولشویی گسترده در ایران خبر داده و علت فضاسازی علیه لوایح پولشویی را «منافع ده‌ها هزار میلیاردی برخی افراد» عنوان کرده بود.

طرح استيضاح
در همين حال، يك عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس از تدوین تقاضای استیضاح وزیر امور خارجه خبرداد و گفت: تقاضای استیضاح «محمد جواد ظریف» به دلیل ارائه نکردن مدارک خود درمورد پولشویی تدوین شد و امضاهای آن از امروز جمع آوری می شود.
 
«حسینعلی حاجی دلیگانی» روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار پارلمانی ایرنا افزود: وزیر امور خارجه اخیرا اظهاراتی درمورد پولشویی در کشور مطرح کرد، وی قرار بود تا امروز مدارک خود را در اختیار نمایندگان قرار دهد که این کار انجام نشد. این نماینده اصولگرای مجلس ادامه داد: به دلیل آن که ظریف مدارک خود درمورد پولشویی در کشور را در اختیار مجلس قرار نداده از این رو ما استیضاح وی را تدوین کرده ایم. حاجی دلیگانی همچنین گفت: هنوز امضاهای این طرح جمع آوری نشده است و از امروز امضاهای این طرح استیضاح را جمع آوری کرده و پس از آن به هیات رییسه مجلس ارائه می کنیم. به گزارش ایرنا، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه 20 آبان 97 در گفت و گویی اظهارداشت: پولشویی در کشور یک واقعیت است و هشدار داد که دلیل فضاسازی‌هایی که علیه مصوبه‌های ضدپولشویی می‌شود 'منافع اقتصادی' افراد است.

وی دراین گفت و گو تصریح کرد: «بالاخره پولشویی یک واقعیت در کشور ماست و خیلی‌ها از پولشویی منفعت می‌برند. من نمی‌خواهم این پولشویی را به جایی نسبت دهم؛ اما جاهایی که هزاران میلیارد پولشویی می‌کنند حتما آنقدر توان مالی دارند که ده‌ها و صدها میلیارد هزینه تبلیغات و فضاسازی کنند... با این وضعیت ما نمی‌توانیم با فضاسازی‌ها مقابله کنیم. کسانی که یک قلم معامله‌شان ممکن است ۳۰ هزار میلیارد باشد فضاسازی کرده‌اند. آنها می‌توانند بودجه وزارت خارجه را هزینه یک قلم فضاسازی‌شان کنند».
وزیر امور خارجه همچنین روز گذشته - دوشنبه 28آبان ماه - در گفت و گویی دیگر در واکنش به اظهارات منتقدان و درخواست مستندات از وی گفت: کسانی که به من ایراد گرفتند، به نظام اتهام زدند و مستندات سخنانم در دسترس عموم است. ظریف خاطرنشان کرد: من کاملا مشخص صحبت کردم، اما برخی دوستان برای اهداف سیاسی خود همه چیز را فدا می‌کنند.

وی تصریح کرد: نوار اظهاراتم در این خصوص وجود دارد؛ درخواست می‌کنم افرادی که نسبت به اظهارات بنده اعلام نظر کردند در مورد محتوا صحبت کنند نه محتوایی که خودشان ساخته اند. وزیر امور خارجه در ادامه و درباره مستندات پولشویی، اظهارداشت: من مسئول مستندات نیستم، این مستندات در دسترس عموم است و مرکز مربوطه در وزارت اقتصاد و دارایی هم موارد پولشویی را اعلام کرده است. ظریف ادامه داد: آخرین مستند در ارتباط با این موضوع هم مربوط به افرادی است که با داشتن شبکه پولشویی گسترده اخیرا مجازات شدند، علاوه بر این شبکه‌های پولشویی گسترده دیگر مستند شده است، لذا نیازی به توضیح بیشتر من نیست.

طاهر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۷/۰۸/۲۹ ۱۲:۵۱
شتر در خواب بیند پنبه دانه (361870)
مجتبی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۷/۰۸/۲۹ ۱۷:۰۰
ای کاش تندرو ها یه کم مطالعه سیاسی و علم سیاست و به تعبیر رهبر انقلاب بصیرت داشتند! منظور آقای ظریف از گفته هایش هیچ ارگان یا سازمانی در جمهوری اسلامی نبود بلکه اشاره به همان نکته ای بود که مقام معظم رهبری دو سه سال پیش فرمودند یعنی نفوذ اقتصادی و خطر نفوذ اقتصادی که نه توسط حکومتی ها و مسئولان نظام بلکه توسط سرمایه داران بخش خصوصی صورت میگیرد و ممکن است در بدنه مراکز تصمیم گیر و تصمیم ساز کشور تاثیر بگذارد منظور آقای ظریف جلوگیری از نفوذ اقتصادی بود . (361872)
رحمان محمدی اصل
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۷/۰۸/۲۹ ۲۰:۵۷
پولشویی در سطح بسیار گسترده مثل نفت خواری، زمین خواری، رشوه خواری، بانک خواری، رانت خواری و ... از قبل در ایران وجود داشت و دولت آقای روحانی آمار و ارقام آنها را بزرگتر نموده و توانست حقوق های نجومی، حساب های نجومی، املاک نجومی،و ... را به لیست قبلی افزوده و به بهانۀ بر چیدن تحریم ها کشور را به رکود مطلق کشاند تا بتواند برجام را منعقد و به بهانه خروج از رکود خزانه کشور را غارت و با پرداخت وام بانکی خودروهای بی کیفیت داخلی را به قیمت گزاف به ملت فروخته و جیب سهامداران دو شرکت را پر از پول نماید (361874)
میثم
United States
۱۳۹۷/۰۸/۳۰ ۰۰:۵۶
حالا یک نفر راست گفته، به بقیه برخورده. ظریف نیاز به مدرک ندارد، هر کسی در ایران زندگی می کند متوجه حجم عظیمی از پولشویی و... می باشد (361875)