به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۱:۱۹
 
۶
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۹/۱۳ ساعت ۱۶:۵۱
کد مطلب : ۱۶۶۲۶۸

نامه سرگشاده زیباکلام به علی‌اکبر صالحی

نامه سرگشاده زیباکلام به علی‌اکبر صالحی
گروه سیاسی: صادق زیباکلام، فعال سیاسی و استاد دانشگاه نامه ای سرگشاده خطاب به علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی منتشر کرد.
برترین ها: صادق زیباکلام، فعال سیاسی و استاد دانشگاه نامه ای سرگشاده خطاب به علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی منتشر کرد.
متن نامه زیباکلام به صالحی به شرح زیر است:

جناب آقای دکتر علی اکبر صالحی
معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی کشور
با سلام و تحیات
در نشست با اروپاییان هفته گذشته در بلژیک فرموده‌اید که صبر مردم ایران بی‌پایان نیست و اگر برجام دستاوردی برایمان نداشته باشد، غنی‌سازی را به راه می‌اندازیم. اضافه فرموده‌اید که «بلوف نمی‌زنیم و به سرعت می‌توانیم غنی‌سازی ۲۰درصد و بالاتر را بی‌وقفه آغاز کنیم و صدها کیلو اورانیوم ۲۰درصد غنی‌شده تولید نماییم».
بنده فرض می‌گیرم ایران تهدیدش را عملی ساخته و حجم انبوهی از اورانیوم 20درصد غنی‌شده را تولید نماید. یک فرض دیگر هم می‌گیرم که غربی‌ها بالاخص آمریکایی‌ها هم هیچ واکنشی نشان ندهند. سئوالم از آن خسرو خوبان آن است که با توجه به عدم نیاز کشور، با صدها کیلو اورانیوم غنی‌شده چه می‌خواهید بنمایید؟
گزینه منطقی فروش آن‌ها است و باز من فرض می‌گیرم که هیچ ممانعتی هم وجود نداشته باشد. می‌دانیم که اورانیوم هم مثل هر کالای دیگر قیمت جهانی دارد و می‌دانیم که مثل سایر تولیدات دولتی‌مان اورانیوم غنی‌شده در ایران بسیار گران‌تر از قیمت جهانی آن است. مگر این‌که آن را به ضرر بفروشیم، به بیان ساده‌تر، عملی ساختن تهدید هسته‌ای ایران در حقیقت تیشه به ریشه منافع ملی خودمان است.
هیچ‌کس منکر استفاده از تکنولوژی هسته‌ای نیست. اما برنامه هسته‌ای در ایران بیش از آن که در خدمت منافع ملی درآمده و در جهت پیشرفت و رشد و توسعه اقتصادی کشور باشد، ابزاری بوده در خدمت آرمان‌های ایدئولوژیک نظام در راستای آمریکاستیزی و رویارویی با غرب. بودجه‌هایی که می‌بایستی صرف آموزش‌وپرورش، بهداشت و درمان، تامین آب، حفظ محیط‌زیست، جلوگیری از تخریب جنگل‌ها و منابع طبیعی، توسعه حمل‌ونقل، فقرزدایی و یک دوجین مصارف عام‌المنفعه دیگر می‌شد، به چاه ویل هسته‌ای ریخته شد.
خدا می‌داند چه هزینه‌ای صرف ده‌ها هزار مترمربع تأسیسات آن‌چنانی درعمق ده‌ها متری بیابان‌های فردو کردیم که اکنون به صورت انباری درآمده. ایضا هزاران سانترفیوژی که میلیاردها دلار صرف ساخت و راه‌اندازیشان گردید و فعلا اوراق‌شده و در انبار نگهداری می‌شوند. بماند مصیبت عظمای تحریم‌ها بر اقتصاد کشور.
یک‌بار از حضرتتان جسارتا پرسیدم تولید برق کشور کیلوات-ساعتی در حدود یکصد تومان می‌شود. آیا به مردم گفته‌اید برق نیروگاه هسته‌ای بوشهر کیلواتی چقدر تمام می‌شود؟ آیا مردم رضایت دارند درآمدهای کشور این‌گونه هزینه شود؟
ایام به کام باد
صادق زیباکلام
سیزدهم آذرماه ۱۳۹۷

۱۳۹۷/۰۹/۱۳ ۱۷:۰۶
ای خدا، این دردها را ما به چه کسی باید بگوییم؟! چرا هیچکس در این کشور صدای درد و رنج مردم را نمی شنود؟! فقر و فلاکت مردم ایران تا به کجا ادامه خواهد داشت؟! (362007)
سید رضوی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۷/۰۹/۱۳ ۱۷:۱۹
سلام
نیروگاه بوشهر 2 و 3 هر کدام هزار مگا وات برق تولید میکنند هزینه هر کیلو وات تولید با برق اتمی 4500 دلره پس در مجموع 9 ملیارد دلار هزینه انتقال برق یا ترانسمیشن و هزینه نگهداری سالیانه هم داریم
در کل همین ده ملیارد دلار عمر نیروگاه اتمی خوب خوب وعالی باشه شصت سال هست که درین مدت 100 ملیارد دلار تولید داره قیمت هر کیلو وات برق تقریبا10 سنت در اطراف ما تا اینجا کار دکتر صحیح هست هزینه تولید هر کیلو وات برق اتمی کمتر از یک سنت یا هشت دهم سنت
کار دکتر تا حالا مشکل اقتصادی نداره بد قولی روس (362008)
۱۳۹۷/۰۹/۱۳ ۱۷:۳۰
هزینه تولید برق هم صد تومان نیست صد تومان یا بیشتر یا کمتر تو ایران هست نرخ برق در عراق و افغانستان حدود 10 سنت یا هشت سنت هست و در دیگر کشورها تا 47 سنت
برق تولیدی نیروگاهها گازی هر متر مکعب گاز 4 تا 5 کیلو وات برق تولید میکنه و هر 1000 متر مکعب گاز 450 دلارهس یعنی هر کیلو وات برق همین ده سنت در میا توانمان ما یارانه برق میریم از اینجا هس
خوب من به عنوان یک تحصیل کرده برق با کار دکتر صالحی موافق نیستم ولی کار ایشان فقط اگر روسها وفای به عهد کنند بسیار به سود مملکت میدانم (362009)
۱۳۹۷/۰۹/۱۳ ۱۸:۲۰
شما نگران اقتصاد هستید البته بار کلانی بر روی دوش ملت هست اما آون از جانب بیگانه نیست از خودمون هست از من و تو و روحانیت شما بیا و انرژی خود صرف این کن که مبانی معاملات درین کشور بشود سکه طلا
حالا رفتی 1000 سکه وام گرفتی مشکل نیست 4 در صد کار مزد هست 1040 سکه بایس پس بدی آنوقت دیگر فلان مرجع عزیز و دانشمند نمی گوید عملکرد بانکها ریاست
و سود بانکی ول میشه تورم نداریم و...مشکل ما خودمونیم (362014)
۱۳۹۷/۰۹/۱۳ ۱۸:۲۱
یا به قول ناصر خسرو از ماست که بر ماست (362015)
۱۳۹۷/۰۹/۱۳ ۱۹:۰۷
جانا سخن از زبان ما میگویی (362017)
جناب خان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۷/۰۹/۱۳ ۲۲:۲۱
جنا آقای آقای زیباکلام
سلام علیکم
اگر ما بدانیم نگرش و خط سیاسی شما چه میباشد ؟ آنوقت به این ادرک می‌رسیم که این نیروگاه چقدر برق مصرف میکند؟
ایام عزت مستدام (362020)
شهرام
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۷/۰۹/۱۴ ۱۱:۰۷
سلام.نظر ایشان ربطی به خطی مشی ندارد.ایشان واقعیت را بیان میکنه در قالب یک روشنفکر.در ضمن ب جملات استاد هم اضافه کنم اینقدر سیاستمداران نگویند مردم ما تحمل ندارند،مردم ما...از مردم مایه نذارید چون قطعا اکثریت مخالف این رویه حکومتن و مواقف رابطه با آمریکا. (362027)
Amir
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۷/۰۹/۱۴ ۰۸:۱۰
جناب زیباکلام انگار فراموش کرده‌اند تمامی تاسیسات توسط این دولت ناکارآمد تحت حمایت اصلاح‌طلبان بسته شد و بتن ریزی‌ها انجام شده اما هر روز وضع اقتصادی و معیشت مملکت بدتر از دیروز می‌شود!!! دیگر چگونه باید باید به شما توجیه کرد که اگر امثال شما با این استدلال‌های مزخرف بروید قطعا وضع بهتر خواهد شد!!! (362023)
د
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۷/۰۹/۱۴ ۰۸:۱۰
تعجب اور است که ایشان درک نکرده اند که قدرت سیاسی وحفظ ان به عنوان مادر همه قدرتها بر هر مصلحتی مقدم است (362024)
۱۳۹۷/۰۹/۱۴ ۰۹:۰۱
دمت گرم مثل همیشه گل گفتی (362025)
حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۷/۰۹/۱۴ ۰۹:۴۳
به زودی این دوران محنت بار هم به پایان خواهد رسید (362026)
۱۳۹۷/۰۹/۱۴ ۱۱:۱۳
ای کاش اقای صالحی جواب بدهند. (362029)