به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۱۹:۱۵
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۷/۰۳ ساعت ۱۷:۰۰
کد مطلب : ۱۶۸۹۶

زنان‌دركجاها به اجازه شوهر نیاز دارند؟

گروه جامعه:بانک جهانی در گزارشی با موضوع تساوی جنسیتی در فعالیت‌های شغلی همسران اعلام کرد: حداقل در 15 کشور جهان زنان برای کار کردن در بیرون از منزل به اجازه همسرانشان نیاز دارند.
زنان‌دركجاها به اجازه شوهر نیاز دارند؟
در این گزارش بانک جهانی آمده است که مردان در 15 کشور جهان از این قدرت برخوردارند که به همسرانشان اجازه کار کردن در بیرون از خانه را ندهند. «جیم یونگ کیم»، رئیس بانک جهانی در مقدمه این گزارش آورده است: بسیاری از جوامع دنیا به تدریج پیشرفت‌هایی در حوزه برچیدن تبعیض‌های دیرینه علیه زنان داشته‌اند اما همچنان لازم است اقدامات بیشتری در دستورکار دولت‌ها در این زمینه صورت گیرد.
در میان 143 کشور مطرح شده در این گزارش تحت عنوان «زنان، اشتغال و قانون 2014» در 15 کشور جهان قوانینی برای محدود کردن زنان در امر اشتغال آورده شده و مردان حق دارند مانع از همسرانشان برای کار کردن در بیرون از منزل شوند. بیشترین محدودیت‌های گسترده در مورد استخدام زنان در کشورهای اروپایی شرقی و آسیای مرکزی مشاهده می‌شود. همچنین به عنوان مثال اطلاق عنوان رئیس خانه به شوهر از قوانین مدنی فرانسه در سال 1970 میلادی حذف شد اما در برخی قوانین کشورهای غرب آفریقا این عنوان همچنان وجود دارد. در روسیه نیز زنان اجازه انجام 456 شغل از جمله رانندگی با ماشین‌های کشاورزی را ندارند که بیشتر این قوانین از دوره اتحادیه جماهیر شوروی به این عصر منتقل شده است.

در این گزارش تاکید شده است که حتی در کشورهای توسعه‌ یافته غربی نیز قوانین برای رهایی زنان از این محدودیت‌ها با سرعت اندکی تغییر می‌کنند. به طور مثال در اسپانیا از سال 1981 میلادی و در سوئیس از سال 1984 میلادی به زنان اجازه داده شد که بدون نیاز به اجازه همسرانشان، پرونده‌های دادگاهی‌ خود را به جریان اندازند.

۱۳۹۲/۰۷/۰۳ ۱۷:۲۱
به زنان ما هم انشالا سال ده هراز و بوق این حقا داده میشه (134493)
۱۳۹۲/۰۷/۰۴ ۰۲:۳۶
تو از زنت اجازه بگیر ناراحتی (134810)
میثم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۰۳ ۱۸:۲۴
در ایران چی ؟بدون اجازه شوهر زن می تونه بیرون کار کنه (134538)
۱۳۹۲/۰۷/۰۴ ۰۰:۳۵
بله طبق قوانین کشور میتواند مگر اینکه قبلا شرطی دیگر در این مورد برقرار شده باشد. امتیازاتی که زنان در ایران دارند را هم فراموش نکنید مثل عدم وجود خدمت وظیفه برای آنها، بودن خرج خانواده به دوش مردان و داشتن مهریه های آن چنان که مکررا به ناحق مردان را به زندان انداخته و او را بدبخت کرد ه اند ( چو عیبش را گفتی حسنش را هم بگو ) (134767)
ایران
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۰۳ ۲۱:۰۱
زنها کی بیدار می شوند؟! (134661)
فرشيد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۰۴ ۰۲:۱۱
صبح ها (134798)
۱۳۹۲/۰۷/۰۴ ۰۲:۳۶
صبح ها (134811)
بنده خدا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۰۳ ۲۲:۳۲
اینجا که ... ساپورت هم می پوشند!! اجازه میخواهند چکار؟؟؟؟ (134719)
۱۳۹۲/۰۷/۰۳ ۲۳:۱۸
در خونه ما هم زن اجازه کار درخارج ار منزل ، حق ادامه تحصیل ، اجازه رفتن به خونه فامیلاش ، استقلال مالی ،حق معاشرت با دوستان ،اجازه رقصیدن تو عروسی برادرش نداشت ولی من مجبور شدم بدون اجازه ایشون زندگی کنم (134741)
افشين
Europe
۱۳۹۲/۰۷/۰۴ ۰۰:۳۱
تو خونه ما هم مردا بدون اجازه زن نميتونن بيرون برن موبايلشون خاموش كنن بيچاره ميشي حق مهموني رفتن مجردي ندارن خدا نكنه مستقيم تو صورت يه خانم نگاه كني اون روز قيامت ميشه خلاصه از زي زي بودن هر چي بگم كم گفتم! (134765)