به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۸ - ۱۹:۱۵
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۷/۰۴ ساعت ۱۶:۱۹
کد مطلب : ۱۶۹۱۴
آموزش بدون شور و شوق هیچ معنایی ندارد

چرا مدرسه‌هاي ايران شادی آفرین نیستند؟

گروه جامعه: با توجه به اینکه تلاش می‌شود این دسته از مدارس (دخترانه) با حفاظ‌ها و دیوارهای بلندتری مستتر شود، به باور بسیاری از دختران دانش‌آموز حضور در مدرسه به مانند یک زندان می‌ماند که آرامش روحی و روانی را از فرد زائل می‌کند
چرا مدرسه‌هاي ايران شادی آفرین نیستند؟
جامعه شناس و عضو هیات علمی دانشگاه آزاد ضمن بیان اینکه مدرسه مکانی است که می‌تواند احساس شادی، لذت و شور و شوق را در دانش‌آموزان پدید آورد، گفت: اساسا آموزش بدون شور و شوق هیچ معنایی ندارد و در فرایند یادگیری - یاددهی نیز اثر منفی خواهد داشت. وی افزود: با توجه به این که دنیای جدید، عصر تنوع و انتخاب‌های بی‌شمار نامیده شده است، لازم است در مدارس به این موضوعات توجه جدی و اساسی شود.

یکی از مشکلاتی مدارس ایران، وجود نداشتن جذابیت و تنوع و وجود جبر در انتخاب‌های از پیش تعیین شده، دارد، به عنوان مثال دانش‌آموزان ملزمند در یک کلاس مشخص که از قبل توسط برنامه‌ریزان تعیین شده است، حضور و ادامه تحصیل دهند و یا درخصوص انتخاب کلاس، دانش‌آموزان نقشی نداشته و همیشه آنها توسط مربیان مدرسه تعیین می‌شود.به گفته وی، جبری بودن برنامه‌ریزی‌های آموزشی مهمترین عامل بی‌علاقگی دانش‌آموزان به فضاهای آموزشی است.

این جامعه شناس ضمن انتقاد از اینکه طرح و ایده شاداب‌سازی مدارس در ایران هیچ گاه مورد توجه قرار نگرفته، ادامه داد: در اکثر مدارس ایران به لحاظ فیزیکی فضاها خسته کننده، امکانات محدود و رنگ‌آمیزی‌ها تیره وکسل کننده است که در هر فرد احساس افسردگی و دلزدگی ایجاد می‌کند.ناظری، معتقد است که کمبود فضاهای سبز در مدارس بر ایجاد بی‌علاقگی دانش‌آموزان به مدرسه نقش پر رنگی داشته است و این موضوع در مورد مدارس دخترانه بیشتر به چشم می‌خورد. با توجه به اینکه تلاش می‌شود این دسته از مدارس (دخترانه) با حفاظ‌ها و دیوارهای بلندتری مستتر شود، به باور بسیاری از دختران دانش‌آموز حضور در مدرسه به مانند یک زندان می‌ماند که آرامش روحی و روانی را از فرد زائل می‌کند.

ناظری نکته حائز اهمیت دیگر را بحث عدم وجود احساس شادی در مردم ایران دانست و در این باره گفت: طبق آخرین تحقیقاتی که توسط سازمان ملل صورت گرفته، در میان 156 کشور جهان به لحاظ شادی ایران مقام 115 را به خود اختصاص داده است و در این میان در این گزارش دانمارک، نروژ، سوئیس، هلند، سوئد و کانادا مقام‌های اول تا ششم را به خود اختصاص داده‌اند.

این جامعه شناس در ادامه اظهار کرد: در برخی از کشورهای اروپایی مدارسی با هدف تکثیر و تولید شادی و سرور در جامعه ایجاد شده است؛ در این مدرسه‌ها دانش‌آموزان و معلم‌ها به شیوه‌های گوناگون به شادی و خنده روی می‌آورند. به گونه‌ای که طبق تحقیقاتی که در خصوص این گونه مدارس انجام شده نشان می‌دهد که دانش آموزان هنگام تعطیلی و پایان ساعت تحصیلی حاضر به ترک مدرسه نیستند و بعضی اوقات والدین، دانش‌آموزان را با گریه از مدرسه جدا می‌کنند در حالی که در ایران این شرایط برعکس است و بچه‌ها به محض تعطیلی کلاس درس با جیغ و شیون و فریاد کلاس‌ها را ترک می‌کنند.

وی تاکید کرد: لذا آتمسفر مدرسه، فضای فیزیکی، رنگ دیوارها، شادابی معلم‌ها و مربیان آموزشی نقش مؤثری در پذیرش یا عدم تحمل یک مدرسه دارد؛ حتی باید در نظر داشت روش‌هایی برای یادگیری دروسی نظیر ریاضی و علوم وجود دارد که توام با شادی و لذت است، مثلا می‌توان ریاضی را با سرگرمی همراه کرد و یا علوم را با هنر و موسیقی آموزش داد.

این جامعه شناس با اشاره به اینکه حال در جامعه ایران نیز با توجه به اینکه نسبت به ایجاد نشاط در مدارس کار سامان‌مندی صورت نمی‌گیرد، نتیجه افت راندمان تحصیلی و کیفیت آموزشی خواهد بود، ادامه داد: هم اکنون بسیاری از عقده‌ها، سرخوردگی‌ها و دل‌مردگی ناشی از فضاهای سرد و نچسب آموزشی کشور است. کلاس‌های تنگ و تاریک، نیمکت‌ها و صندلی‌های چوبی که نشستن بر روی آن با عذاب و درد و رنج همراه است، لامپ‌های مهتابی کم سو، همه و همه باعث می‌شود تا دانش‌آموزان همواره گرمای تابستان را از برگ‌ریزان زیبای پاییز بیشتر دوست داشته باشند.

ناظری در پایان توصیه کرد برای آنکه بتوانیم شادی و هیجان را در مدارس ایجاد کنیم، به برنامه‌ریزی دقیق و همه‌جانبه برای تغییرات اساسی در فضاهای آموزشی رو آوریم؛ باید فضای سرد و یخ زده آموزشی را به محیطی گرم و دلچسب و شیرین مبدل کنیم، چرا که در جامعه‌ای که شادی وجود دارد، بیماری روانی، احساس ناکامی و بدبختی بسیار کمتر از سطح هنجارها خواهد بود و حس زندگی در میان شهروندان آن جامعه موج می‌زند.
مرجع : ايسنا

۱۳۹۲/۰۷/۰۴ ۱۶:۴۳
بخاطر اینکه در آنها روضه می خوانند بجای شنیدن هر بچه ها هر یک روز به هنرمندی یک دانش آموز ویا یک گروه دانش اموز اختصاص دهید ببینید چه میشه (135129)
۱۳۹۲/۰۷/۰۴ ۱۷:۰۲
وقتی صدا وسیما از نمایش یک وسیله یا الت موسیقی دریغ میکند و یا وقتیکه تمام کنسرتها لب خوانی باشد هیچ لذتی برای مردم ندارد .کدام انگیزه برای بچه های ایرانی است که حتی از دیدن سازهای موسیقی خود محروم هستند انها از والدین خود میپرسند که ایا موسیقی ها بدون الت موسیقی اجرا میشوند. (135143)
۱۳۹۲/۰۷/۰۴ ۱۸:۰۴
وقتی همه چیز سیاسی میشه میخواهید واسه مردم شادی بمونه
آقای هنوز وزیر نشده با بولدوزر افتاده به جون وزارت علوم, قبلی و بعدی اش هم همینه خوب میخای بچه های این جامعه شاد باشند, اون از رانندگی کردن , اون از مسابقه تجملات بین خانواده ها اون از چشم و هم چشمی ها, چه چیز جامعه را شاد نگاه میدارد ؟
میزان ورزش بین والدین چقدر است ؟ تغذیه خانواده چه گونه است
فعلا همه چیز قاطی پاتیه , فعلا نیو یورک بچسبید (135186)
۱۳۹۲/۰۷/۰۴ ۲۱:۵۲
حرفهای شماهم خیلی قاطی پاتی بود! فعلا بچسبید به دانشگاه ایرانیان!! (135291)
۱۳۹۲/۰۷/۰۴ ۲۳:۲۱
وزارت علوم ربطی به مدارس ندارد مجید جان، اون وزارت آموزش هستش که وزیر نداره، سرپرستش هم متاسفانه فعلا منفعله و هیچ کار خاصی نکرده!! (135341)
احمد16
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۰۴ ۱۸:۰۶
"بچه‌ها به محض تعطیلی کلاس درس با جیغ و شیون و فریاد کلاس‌ها را ترک می‌کنند"... حتی دیده شده برای خروج از مدرسه دانش آموزا از روی همدیگه رد شدند :))
من به عنوان یک دانش آموز نظرم اینه که مدارس ایران نه تنها شادی آور نیست بلکه منزجر کنندس و باعث از بین رفتن خلاقیت در دانش آموزا میشه. (135187)
۱۳۹۲/۰۷/۰۴ ۲۳:۴۳
من به عنوان یک روانشناس به شما تبریک میگم که با این سن کم چقدر قشنگ تحلیل میکنید و کلا در سایت خبری هستید انشااله موفق باشید (135364)
۱۳۹۲/۰۷/۰۴ ۱۸:۰۸
وقتی به یاد دوازده سال درس خوندن خودم تو مدرسه می افتم دلم برای بچه هایی که تازه می خوان برن مدرسه می سوزه! البته می دونم که الان به اندازه ما مشق و تکلیف ندارن و املا و انشاشون هم خیلی افتضاح تر از دوره ماست!
منتها اصل قضیه فرقی نکرده! نه ماه تو یک محیط شبه نظامی کسالت آور با برنامه های تکراری و شعارهای تکراری و دستورالعمل های تکراری که آموزش هاش فقط بدرد نمره گرفتن آخر ترم می خوره نه بدرد زندگی کردن! (135188)
۱۳۹۲/۰۷/۰۴ ۱۸:۵۵
اينو راست ميگه من هر وقت از جلو مدرسه رد مي شدم وحشت وجودمو ميگرفت
خوب شد از اونجا رفتيم (135205)
معلم خوزستانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۰۴ ۲۰:۱۰
سلام

به عنوان یک دبیر مقطع دبیرستان نظر این جامعه شناس محترم را تایید می کنم. اتفاقا دیروز در یادداشتی در وبلاگم مدارس را به ندامتگاه و زندان تشبیه کرده بودم:

http://bagheadab.blogfa.com/post-187.aspx (135240)
قرمز پر رنگ
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۰۴ ۲۰:۱۸
مگر در سایر سطوح جامعه، شادی و نشاط تعریف خاصی داره که در مدارس نداشته باشه، موضوع شادی و تخلیه احساسات به وسیله اون در برنامه ریزی های کلان دیده نشده و به نظر من نمیشه انتظار داشت وقتی کل جامعه با این مشکل مواجه هست مدارس از این قاعده مستثنی باشند (135243)
بنده خدا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۰۴ ۲۳:۲۸
چون تو مدارس ما مسائل سیاسی تدریس نمیشه تا دانش آموزان کمی بخندند!! (135348)
۱۳۹۲/۰۷/۰۵ ۰۰:۰۷
در ایران کجا نشاط دارد که مدارسمان نشاط داشته باشند تمام مردم به علت مشکلات اقتصادی و .....افسرده اند؛  (135383)
۱۳۹۲/۰۷/۰۵ ۰۱:۱۱
شادی و نشاط حتی بشکل ساده اش هیچ کجای جامعه ما وجود ندارد آنچه هست بیکاری گرانی ودروغ و ریا است که کل جوانان این مملکت رو از تشکیل خانواده و برنامه ریزی برای اینده منصرف کرده است باور کنید من پدر سه فرزند هستم هر سه در سن ازدواج که دارند از این سن هم میگذرند ولی توی قیافه هاشون که نگاه میکنم غصه قلبمو فشار میده چرا ؟ چه کسی باید پاسخگو باشه چه کسی مسول این جوانان بدون آینده است (135407)
۱۳۹۲/۰۷/۰۵ ۰۱:۴۹
بعد ببخشید کدوم قسمت این مملکت شادی افرینه احیانن!!!!

که الان مدارسمون نیست! (135426)