به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۲۳:۵۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۱۰/۲۶ ساعت ۱۲:۳۷
کد مطلب : ۱۶۹۸۹۴

چيستی دموكراسی

گروه سیاسی: برای شناختی كامل از دموكراسی باید در ابتدا اركان آن را شناخت و بعد صحبت از وجود یا عدم وجود آن در جوامع كرد.
چيستی دموكراسی
پرهام پوررمضان

اولین ركن دموكراسی قانون اساسی است این ركن مهم ترین وجه دموكراسی است به این دلیل  كه بین حكومت های دموكراتیك و استبدادی تمایز ایجاد می كند و آن تمایز این است  كه در حكومت های دموكراتیك قانون اساسی قدرت و اختیارات و وظایف فرد حاكم را از حالت نامحدود به محدود تبدیل می كند. دومین ركن دموكراسی مجلس و نظام پارلمانی است كه وظیفه آن وضع قوانین است، این قوانین باعث می شود كه جامعه از خود محوری و استبداد به دورنگه داشته  شود.

سومین ركن دموكراسی احزاب سیاسی هستند این ركن از دو ركن دیگر مهم تر جلوه می كنند به گونه ای كه گفته شده حكومت های دموكراتیک بدون احزاب در واقع با دیكتاتوری تفاوت ندارند احزاب نقش بسیار مهمی در جامعه ایفا می كنند. احزاب به نوعی دانشگاه سیاست هستند به این معنا كه یك فرد سیاسی را به یك سیاستمدار كاركشته در جوامع دموكراتیك تبدیل می كنند.

چهارمین ركن دموكراسی مطبوعات آزاد هستند كه نقش به روز كردن و یاد آوری اطلاعات را دارند و دستگاه تبلیغاتی آن اندیشه دموكراتیك هستند.دموكراسی یك مسئله ساده نیست كه بتوان وجود یا عدم وجود آن را با یك مورد اثبات یانقض  كرد. بعد از گذشته چهل سال از انقلاب اسلامی ملت ایران انتخابات مردمی را می توان جلوه ای از دموكراسی دانست كه هر چه با شكوه تر انجام شدن این انتخابات ها و مشاركت بیشتر مردم میتواند وجه مردم سالاری كشورمان را بیشتر تقویت كند.
برچسب ها: دموکراسی