به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۶ - ۱۷:۰۷
 
۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۷/۰۵ ساعت ۱۲:۵۹
کد مطلب : ۱۷۰۱۷

کری: تحریمهابه‌همین‌سادگی لغو نخواهد‌شد

گروه بين‌الملل: شبکه خبری سی‌بی‌اس نیوز گزارش داد که جان کری چند ساعت پیش از دیدار با وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی گفت: تهران برای شفاف سازی فعالیتهای اتمی خود باید دست به گام‌های ملموسی بزند. برای مثال در تاسیسات زیرزمینی فردو را بلافاصله به روی بازرسان تسلیحاتی سازمان ملل باز کند.
کری: تحریمهابه‌همین‌سادگی لغو نخواهد‌شد
به گزارش ایسنا، وزیر امور خارجه آمریکا در گفت‌وگو با شبکه خبری سی‌.بی‌.اس نیوز که قرار است روز یک‌شنبه، پخش شود و بخش‌هایی از آن در وب‌سایت این شبکه خبری قرار گرفت در پاسخ به این که "یک نمونه از گام ملموسی که آن‌ها می‌توانند برای مطمئن کردن جهان درباره کنار گذاشتن جاه‌طلبی‌های‌شان بردارند، بدهید؟" گفت: آن‌ها می‌توانند بلافاصله امکان بازرسی از فردو را که یک تاسیسات محرمانه و زیرزمینی تقویت شده در دل کوه است و بدون شک چیزی نیست که یک برنامه هسته‌ ای صلح‌آمیز داشته باشد، فراهم کنند.

وی افزود: آن‌ها همچنین می‌توانند بلافاصله پروتکل‌ها را امضا کنند، پروتکل‌های الحاقی جامعه بین‌المللی درباره بازرسی‌ها را. آن‌ها می‌توانند پیشنهاد دهند که داوطلبانه غنی‌سازی اورانیوم بیش‌تر از یک میزان خاص را متوقف کنند و آن را در سطح پایین نگاه دارند، زیرا نیازی نیست برای یک برنامه صلح‌آمیز در سطح بالاتری باشد. کارهای زیادی وجود دارد که می‌توانند انجام دهند.

وزیر امور خارجه آمریکا در پاسخ به اینکه "آمریکا در حال حاضر چه گام‌های جسورانه‌ای می‌تواند اتخاذ کند تا به این اقدامات رژیم تهران پاسخ دهد؟" گفت: خب، اگر حكومت تهران گام‌های ملموسی را اتخاذ کند، من مطمئنم انتظار خواهند داشت که آمریکا با تغییر رژیم تحریم‌هایی که امروزه داریم پاسخ‌شان را بدهد. کری در پاسخ به این که اگر آیا آمریکا به لغو تحریم‌ها تمایل خواهد داشت؟ گفت: تا زمانی که یک روند قابل راستی‌آزمایی و شفاف که بر اساس آن بفهمیم تهران دقیقا با برنامه هسته‌یی‌اش چه کار می‌کند برقرار نشود، آمریکا تحریم‌ها را لغو نخواهد کرد.

۱۳۹۲/۰۷/۰۵ ۱۳:۰۴
و بهار با تیترهای یکی از یکی ناامیدکننده تر (135604)
1001
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۰۵ ۱۳:۱۴
متاسفانه از شنبه باز هم دلار افزایشی خواهد شد (135609)
peyman
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۰۵ ۱۳:۲۰
انشالله به یاری خدا و تدبیر دولت عزیز مشکلات به آرامی برطرف بشود. واین را یادمان باشد که اوباما تا 2 سال دیگر نهایتا بر سر کار نیست...وممکن است نفر بعدی یه انسان احمق مثل بوش باشد (135614)
۱۳۹۲/۰۷/۰۵ ۱۷:۲۴
حق با شماست. همین الان هم به حرف های جان کری نگاه کنیم، فقط یک طرفه امتیاز می خوان. و این بر خلاف سیاست تفاهم داشتن است. کاری کردند که حتی خبرنگار هاشون سوالاتشونو هم بر این مبنا می پرسند. تا وقتی ما را به چشم متهم نگاه میکنن که باید واسه اثبات بی گناهی خودمون دلیل ارایه کنیم کار سخت پیش میره. کار سیاست کار یک روز و دو روز نیست. (135754)
عباس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۰۵ ۱۳:۲۴
بفرمایید..اینهم آمریکایی که میگفتید (135616)
۱۳۹۲/۰۷/۰۵ ۱۶:۱۷
خب راست ميگه ديگه
آدمايي رو مي بينيم كه ميگن اوباما مچكريم !
چرا مچكري ؟! (135708)
(امین)
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۰۵ ۱۳:۳۱
توپ الان در زمین ایران هست و این ایران هست که باید شفاف سازی کند و قدم اول را بردارد.اگر این کار را انجام دهد می توان انتظار داشت تحریمها در یک مدت زمان کوتاهی لغو شوند.
البته لغو تحریمها فقط مشمول تحریمها یکجانبه می شود و نمی توان انتظار داشت تحریمهای مصوب شورای امنیت سازمان ملل تا 7 یا 8 سال آینده لغو شوند. (135619)
۱۳۹۲/۰۷/۰۵ ۱۵:۳۲
آقاي ظريف با نهايت ساده لوحي بسيار خوش بين بودند، منتها نمي دانند دولت هاي غربي بسيار حساب شده كار ميكنند كه اگر نمي كردند به اينجا نمي رسيدند، آقاي ظريف آنها ممكن است در ظاهر به شما لبخند بزنند ولي در واقع بر همان مواضع پيشين خود اصرار دارند، پس شما بايد بسيار زيرك باشيد. (135684)
عليرضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۰۵ ۱۵:۴۹
شما بفرماييد ما و كشور را به كجا برديد كه ديگه خودتون هم جا زديد امريكا كشور پسر خاله ما نيست ولى مشكل از اونجا و بدست افراد توانمند نه از بوليوى و ونزوئلا و بدست ي مشت بى سواد و شارلاتان (135690)
سعید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۰۵ ۱۷:۳۹
خوبه یکم خوش بین باشیم . این تحریمها متاسفانه نتیجه 8 سال تصمیمات یکسو و بی منطق دولت قبلی بود که به ناحق به مردم احمال شدند . حالا جطور مردم (اقلیت) انتظار دارند که تو 2-3 ماه همه چی درست بشه ؟ حتی اختلاف 35 ساله ایران و امریکا؟ بابا مرامتونو عشقه (135762)
۱۳۹۲/۰۷/۰۵ ۲۱:۵۷
بهار شدیدا داری مشکوک تیتر میزنی.من دیگه بهار نمیام (135846)
محمدرضابهزادی اصل
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۰۵ ۲۲:۱۹
امریکا35 سال دشمنی با ما دارد وما انتظار داریم ....ما ایرانی جماعت چقدر ساده ایم (135870)
۱۳۹۲/۰۷/۰۵ ۲۲:۲۳
من زیاد با هوش نیستم ولی به خوبی میدانم امریکا و اروپا ایران رو بتدریچ فلج و بعد هم له می کنند. اوباما گفت کشوری که می خواهد اسراییل رو محو کند بسیار شرایط پیچیده ای دارد . از اینها گذشته ایران دشمنان زیادی بین خود ایرانیان خارج از کشور و غیر ایرانیا دارد (135874)
۱۳۹۲/۰۷/۰۵ ۲۲:۲۶
اقایون دیدید امریکا در جواب منطق و اعتدال دکترروحانی چه کرد باز در رابطه با امریکا ذوق زده شوید. (135876)