به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۱۱/۲۸ ساعت ۱۱:۱۵
کد مطلب : ۱۷۲۴۱۷
در حاليكه همه اشتهار و معروفيتش بخاطر علی شریعتی است!

در‌هاي حسینیه ارشاد را بر پيكر همسر شريعتي بستند!

گروه سياسي: در پی جلوگیری از برگزاری آیین تشییع پیکر پوران شریعت‌رضوی، همسر دکتر علی شریعتی در محوطه حسینیه ارشاد، نماز میت بر پیکر وی در خیابان شریعتی تهران اقامه شد!
در‌هاي حسینیه ارشاد را بر پيكر همسر شريعتي بستند!
مراسم تشییع پیکر پوران شریعت رضوی همسر دکتر علی شریعتی صبح امروز، یکشنبه در حالی با قرائت فاتحه دسته جمعی با صدای بلند پشت در‌های بسته حسینیه ارشاد آغاز شد که اجازه برگزاری این مراسم در داخل حسینیه داده نشد. ممانعت از برگزاری مراسم تشییع پوران شریعت رضوی در حسینیه ارشاد باعث شد تا احسان شریعتی فرزند آن مرحوم نسبت به بسته ماندن درب‌ها لب به اعتراض بگشاید و از مردم بخواهد نماز میت را در خیابان بخوانند. نماز میت در پیاده رو و در مقابل حسینیه ارشاد با امامت حجت الاسلام احمد منتظری اقامه شد.

از علت و مرجع ممانعت برگزاری مراسم تشییع پیکر همسر دکتر علی شریعتی اطلاعی در دست نیست. برخی در این مراسم شعار درود بر شریعتی سر دادند. در این آیین شمار زیادی از شخصیت‌های سیاسی، علمی و فرهنگی حضور داشتند. احسان شریعتی فرزند دکتر علی شریعتی در این مراسم گفت: پس از ۴۰ سال ما نسبت به نظام گذشته مستقل هستیم، اما می‌دانیم که چه فاصله‌ای با آزادی و عدالت و توسعه داریم. ولی در این کشور و در میان مردم ایستادیم و این نظر پوران بود که پس از انقلاب ایستاد و آثار دکتر شریعتی را گردآوری کرد. وی افزود: تولید مجموعه آثار، ساخت مدرسه، فعالیت‌های حقوق بشری و دفاع از قانون اساسی در صدر انقلاب از جمله فعالیت‌های پوران بود، او از نظر مالی مستقل ماند و به فرزندانش نیز آن را آموخت. حسینیه ارشاد مرکز فرهنگی مذهبی خیابان شریعتی است که به دلیل سخنرانی‌ها و فعالیت‌های سیاسی و فرهنگی شخصیت‌هایی همچون علی شریعتی شهرت یافته است اما حالا حتي اجازه برگزاري مراسم نماز بر پيكر همسر او را هم نمي‌دهند!

احسان شریعتی فرزند دکتر علی شریعتی و پوران شریعت رضوی

به گزارش ایسنا، پیکر مرحوم “پوران شریعت رضوی” در محوطه امامزاده عبدالله شهر ری در کنار برادر شهیدش خاکسپاری شد. در مراسم خاکسپاری مرحوم “پوران شریعت رضوی”، مهندس توسلی در سخنانی، گفت‌: دکتر شریعتی و مرحوم “پوران شریعت رضوی” با کارهایی که انجام داده‌اند مغفور خواهند بود و ما نیز با اعمال و کار خودمان. تمامی انسان‌ها دوران کوتاه زندگی را ترک خواهند کرد و آنچه که باقی می‌ماند ارزش‌های الهی و خدماتی است که انجام داده‌اند. وی اضافه کرد: من در دهه ۳۰ با خانواده استاد شریعتی آشنا شدم و در کنگره لوزان در سال ۴۱ با مرحوم پوران از نزدیک دیدار کردم و با شخصیت او آشنا شدم. مرحوم شریعتی نقش مؤثری در آگاهی بخشی در خارج از کشور داشت. همچنین از سال‌های ۴۳ تا ۵۶ در ایران فعالیت‌های بسیاری داشت و تا زمانی که درگذشت، نقش مؤثری در آگاهی بخشی و گفتمان سازی داشت.
مهندس توسلی با اشاره به اینکه شریعتی یکی از روشنفکران مؤثر بعد از انقلاب مشروطه بوده است، خاطرنشان کرد: او در انقلاب سال ۵۷ نیز نقش چشمگیری داشت. از سوی دیگر نقش خانم “پوران شریعت رضوی ” نیز از سال ۵۶ به این سو بسیار پررنگ بود. می‌توانم این را بگویم که او زن مسلمان و یک الگو در تاریخ معاصر ما است چرا که در طول ۴۱ سال توانست با صبری که داشت شرایط سخت را تحمل کند. او دارای اراده‌ای قوی بود و با توکل به خدا گفتمان شریعتی و روشنفکری را توسعه داد. وی خاطرنشان کرد: فعالیت‌های پوران شریعت رضوی را در دو محور می‌توان عنوان کرد: نخست توجه ویژه به تربیت فرزندانش است و دیگری نقش آگاهی بخشی در عرصه عمومی. مرحوم پوران شریعت رضوی کار گروهی را رقم زد و توانست به این واسطه اسناد و مدارک مرتبط با مرحوم شریعتی را جمع‌آوری و منتشر کند و آن را در اختیار نسل امروز و فردا بگذارد.

مهندس توسلی در بخش دیگری از صحبت‌های خود، افزود: دکتر علی شریعتی و پوران شریعت رضوی در حال حاضر زندگی جاودانه خود را آغاز کرده‌اند و اینک مسئولیت نسل ما این است که گفتمان آنها را در سطح جامعه با توسعه نهادهای عمومی به روزرسانی کنیم. در ادامه مراسم خاکسپاری پیکر مرحوم پوران شریعت رضوی، ربابه مزینانی در سخنانی، گفت‌: او زنی دغدغه‌مند و پر مهر و مهربان بود و با صلابت به راه خود ادامه می‌داد. پوران شریعت رضوی بدون هیچ تکلفی زندگی کرد و زندگی‌اش همچون دریا پرتلاطم بود. او زنی اهل سیاست، علم، آگاهی و احسان بود و ۴۰ سال نستوه و خستگی ناپذیر برای اعتلای فرهنگ آزادی و برقراری عدالت اجتماعی تلاش کرد و در حال حاضر در کنار مزار برادرش “آذر” آرام خواهد گرفت.

در بخش دیگری از این مراسم، روئین عطوفت، از فعالان سیاسی در سخنانی، یادآور شد: ما در اینجا گرد هم آمده‌ایم تا پیکر یک زن مسلمان ایرانی را به خاک بسپاریم و روحش را از این زندان تنگ رها کنیم. ما به اینجا نیامده‌ایم که بنالیم. ما می‌گرییم و خدا صدای ما را خواهد شنید. یک دقیقه به احترام خانم پوران سکوت می‌کنیم که در این سکوت‌ها حرف‌هایی برای نگفتن این ملت رنج کشیده است. ما می‌فهمیم که کسانی به نام خدا از بیرون سخن می‌گویند و اعتقادی به آن ندارند. ما خواهان اصلاحات انقلابی و بنیادی با کمترین هزینه هستیم. طرف مقابل ما گوش دارد و این صحبت‌ها را که می‌گوئیم می‌شنود. وی ادامه داد: پوران شریعت رضوی قبل از ازدواج با دکتر شریعتی طعم درگیری و مبارزه با بت پرستی را کشیده بود. یکی از برادرانش در مرزهای ایران و دیگری در جریان حضور نیکسون به شهادت نائل شده بود. شریعتی نیز درگیری با بت و بت پرستی را تجربه کرده بود. پوران متوجه می‌شود که این دو دارای یک قبله واحد به نام “کعبه” هستند. آنها یکدیگر را رقیب خود نمی‌دانند و همچون آیات خدا زندگی می‌کنند. پوران فرزندان خود را با چنگ و دندان بزرگ کرد. آنها دارای چهار فرزند ژنتیکی و هزاران میوه ایدئولوژیکی هستند و من یکی از شاگردان روفوزه شریعتی هستم که می‌خواهم این را بگویم “پوران درود بر تو؛ به درود” همه ما این را می‌دانیم که شریعتی چه می‌گفت و می‌دانیم که به نام شریعتی چه کارهایی انجام می‌دهند. او به غیر از رهایی و عدم سلطه انسان بر انسان چیز دیگری نمی‌خواست.

در بخش دیگری از این مراسم، رضا شریعت رضوی برادر مرحوم پوران شریعت رضوی، بیان کرد: خواهرم برای همه ما دلسوز بود. او از دکتر شریعتی پذیرایی می‌کرد، اما عظمت کاری که او انجام می‌داد همواره تحت تأثیر نام “شریعتی” قرار گرفت و همین موضوع یکی از مظلومیت‌های “پوران” است. دکتر یا در خانه حضور نداشت و یا در زندان عمرش را سپری می‌کرد. پوران توانست شریعتی را بازسازی کند. او به اروپا رفت و تصمیم داشت در رابطه با اقدامات “ساواک” روشنگری کند که دیگر مهلت زندگی نداشت. خواهرم مستقل زندگی کرد. “پوران” گل سر سبد خانواده ما بود. برادرم علی اصغر، ستوان یکم بود و در ارومیه خدمت می‌کرد. مقری که در آنجا حضور داشت، از سوی متفقین بمباران می‌شود. یکی از دوستانش تعریف می‌کند که به او گفتیم که بیا برویم و علی اصغر گفت من برای این روزها ساخته شده‌ام و زندگی کرده‌ام. حالا می‌خواهید که فرار کنم؟! برادر دیگرم “آذر” نیز در دانشگاه تهران ورودی دانشکده فنی مهندسی بود به شهادت رسید. هنگامی که پیکر او را مشاهده کردیم تیری به قلبش اصابت کرده بود جمجمه و پایش نیز شکسته بود. آن وقت‌ها دانشگاه سنگر اول مبارزه بود و بعد روشنفکران و بازاریان مبارزه می‌کردند.

وی در بخش پایانی صحبت‌های خود، خاطرنشان کرد: مرگ “علی” یک رمز و راز است، چرا که پیش از رفتن بهساوتهمپتون در بیمارستانی که در حال حاضر به نام آیت الله “کاشانی” است چکاپ کامل شده بود. پس از سکته‌ای که کرد حسین زاده، بازجوی ساواکی او نزد پوران خانم آمد و گفت ” که شاه دستور داده تا جنازه را به تهران منتقل کنیم و مراسم درخوری برای او برگزار کنیم.” در ادامه این مراسم، مونا شریعتی، فرزند دکتر علی شریعتی و پوران شریعت رضوی در سخنانی، خاطر نشان کرد: “پوران عاشق سلام. تولد تو و علی مبارک باد. ای عاشق بزرگ بی‌آرام، قلبت را در روز عشاق آرام کردی تا با جان به سوی علی روی. مادر ایران؛ مادر ایران، مادر پوران تو عشقی هستی که مرگ را شکست می‌دهد. تند مزاج و مخملی نوازش، جنگیدن را ادامه می‌دهی. لذت بودنت رفت و ما نیز آن را با تفکر به حکمت بودنت عوض می‌کنیم و مانند تو برای ایران گرفتن رگ را یاد خواهیم گرفت.”

در بخش دیگری از این مراسم، امیر رضایی از شاگردان دکتر علی شریعتی در سخنانی، یادآور شد: درباره خانم “پوران شریعت رضوی” سخنان بسیاری وجود دارد. او انسانی نیک‌اندیش، خیر خواه و نیک نفس برای مردم بود. من از سال ۵۸ با ایشان آشنا شدم تا مجموعه آثار دکتر شریعتی را جمع‌آوری و تنظیم و منتشر کنیم. وی در ادامه، گفت‌: در سال‌هایی که با او همکاری داشتم متوجه شدم که چند ویژگی بارز در خانم پوران شریعت رضوی نمایان است. او انسانی دور اندیش و دور نگر بود. زمانی که احساس کرد ممکن است آثار و گفته‌های شریعتی دچار گزند و حوادث شوند دغدغه این را داشت که آنها را به درستی جمع‌آوری کند. ویژگی دوم او مدیریت و سرپرستی‌اش است و در نهایت خانم “پوران شریعت رضوی” انسانی پیگیر، سخت‌کوش و خستگی‌ناپذیر بود و توانست مجموعه آثار مرحوم “دکتر علی شریعتی ” را جمع‌آوری و منتشر کند تا برای نسل ما و سایر نسل‌ها سرمشق باشد. در پایان دکتر سوسن شریعتی فرزند دیگر مرحوم “پوران شریعت رضوی و دکتر علی شریعتی” در سخنان کوتاهی، گفت‌: سال‌ها طول کشید که به جای عبارت “بابا علی” بگوییم “دکتر شریعتی” در حال حاضر نیز تجربه‌ای جدید است که بخواهیم بگوییم مرحوم “پوران شریعت رضوی”. در پایان این مراسم پیکر مرحوم “پوران شریعت رضوی” با قرائت جمعی فاتحه و سرود “ای ایران” خاکسپاری شد. همچنین به طور عمومی اعلام شد، در صورتی که اجازه دهند روز پنجشنبه مراسم بزرگداشتی برای مرحوم پوران شریعت رضوی در حسینیه ارشاد برگزار خواهد شد.
 
   تشییع پیکر پوران شریعت رضوی
   تشییع پیکر پوران شریعت رضوی
   تشییع پیکر پوران شریعت رضوی
   تشییع پیکر پوران شریعت رضوی
   تشییع پیکر پوران شریعت رضوی
   تشییع پیکر پوران شریعت رضوی
   تشییع پیکر پوران شریعت رضوی
   تشییع پیکر پوران شریعت رضوی
   تشییع پیکر پوران شریعت رضوی
   تشییع پیکر پوران شریعت رضوی
   تشییع پیکر پوران شریعت رضوی
   تشییع پیکر پوران شریعت رضوی
   تشییع پیکر پوران شریعت رضوی
   تشییع پیکر پوران شریعت رضوی
   تشییع پیکر پوران شریعت رضوی
   تشییع پیکر پوران شریعت رضوی
   تشییع پیکر پوران شریعت رضوی
   تشییع پیکر پوران شریعت رضوی
   تشییع پیکر پوران شریعت رضوی
   تشییع پیکر پوران شریعت رضوی