به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۰۹:۳۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۱۲/۰۱ ساعت ۱۰:۴۲
کد مطلب : ۱۷۲۷۲۵

چین سفر خارجی‌ها به تبت را ممنوع کرد

گروه بین الملل: چین اقدام به ممنوع کردن سفر خارجی‌ها به تبت برای یک بازه زمانی چند هفته‌ای کرده که شامل یکسری مناسبت‌های حساس سیاسی و همراه با زیر سوال بردن مشروعیت حاکمیت پکن است.
چین سفر خارجی‌ها به تبت را ممنوع کرد
آژانس‌های مسافرتی امروز (چهارشنبه) اعلام کردند دولت چین سفر توریست‌های خارجی به تبت را تا اول آوریل ممنوع اعلام کرده و مشخص نیست که این ممنوعیت از چه زمانی آغاز شده است.البته برخی از گروه‌های ناظر گفته‌اند که زمان آغاز این ممنوعیت مسافرتی ماه جاری میلادی بوده است. چند شرکت مسافرتی شامل Tibet Vista و  Tibet GO to که هر دوی آنها در شهر چنگ دو، مبدا اصلی آغاز سفرها به تبت هستند، این ممنوعیت مسافرتی را تایید کردند.روز ۱۰ ماه مارس آتی شصتمین سالگرد قیام سال ۱۹۵۹ در تبت علیه حاکمیت چین است. در ‌عین ‌حال یک مناسبت دیگر نیز مربوط به ۱۴ مارس ۲۰۰۸ است که این منطقه شاهد شورش‌هایی علیه حاکمیت چین در شهر لهاسا، مرکز تبت بود.با وجود اینکه این ممنوعیت سفر برای خارجی‌ها یک اتفاق سالانه است اما امسال به دلیل شصتمین سالگرد قیام ۱۹۵۹ اهمیت دو چندانی پیدا کرده است.

منطقه تبت علاوه بر حضور سنگین نیروهای امنیتی در آنجا تقریبا به طور کامل به روی سفر دیپلمات‌ها و خبرنگاران خارجی بسته است و کسب اطلاعات درباره شرایط حاکم بر آنجا کار دشواری است.قیام سال ۱۹۵۹ در تبت منجر به رفتن دالای لاما، رهبر معنوی بودایی‌های تبت به تبعید در هند شد و متعاقب آن چین به صورت سفت و سخت شروع به اعمال حاکمیت خود در این منطقه کرد. پنج دهه بعد از این اتفاق مجددا خشم تبتی‌ها باعث راه افتادن چند سری اعتراضات در شهر لهاسا و همچنین وقوع حملاتی علیه برخی اتباع و مکان‌های تجاری متعلق به چینی‌ها شد که به گفته دولت ۱۸ کشته بر جای گذاشته است.تعداد نامعلومی از تبتی‌ها نیز به دست نیروهای امنیتی کشته شدند. چین مدعی است که منطقه تبت بیش از هفت قرن است که بخشی از خاک خود بوده و دالای لاما را یک جدایی طلب خطرناک معرفی می‌کند.
مرجع : ایسنا
برچسب ها: چین