به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۳:۳۷
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۱۲/۲۳ ساعت ۱۰:۴۰
کد مطلب : ۱۷۴۳۱۵

اگر سد کرخه ساخته نشده بود، وضعیت خوزستان و هورالعظیم امروز به مراتب بهتر بود

اگر سد کرخه ساخته نشده بود، وضعیت خوزستان و هورالعظیم امروز به مراتب بهتر بود
گروه جامعه: محمد درویش- فعال محيط زيست- در يادداشتي نوشت:
1- خبرگزاری تسنیم در یادداشتی که نویسنده آن ناشناس است و البته با خواندن محتوایش در می‌یابی که لابد یکی از مشاوران سدساز در وزارت نیرو یا پیمانکار سازنده سد کرخه سفارش‌دهنده آن است، به دفاعی تمام‌قد از ساخت این سد که در دوران هاشمی رفسنجانی افتتاح شد، پرداخته است.

2- پرسش اصلی این است که قبل از افتتاح این سد وضعیت تالاب‌های اقماری منطقه در پایاب کرخه تا هورالعظیم چگونه بوده و اینک چگونه است؟ آیا یافتن پاسخ این پرسش با دقت به تصاویر ماهواره‌ای دشوار است؟ چرا فکر می‌کنید سیلاب‌هایی که حقابه این تالاب‌ها بوده و سبب مهار گردو‌غبار، بهبود تنوع زیستی، رونق صیادی و حصیربافی مردم در سوسنگرد و بستان و روستاهای اطراف، افزایش امکان بومگردی‌ مسوولانه، ارتقای حاصلخیزی خاک، بهبود کیفیت مواد غذایی برای آبزیان خلیج فارس در مصب اروندرود و تعدیل اقلیم می‌شود، مضر بوده و باید جلوی آن را توسط سد کرخه بگیریم؟!

3 - شما اگر وجدان ندارید، دستکم بترسید از قضاوت آیندگان که هرگز گستاخانی را که همچنان بر منکر خویش پای می‌فشارند، نخواهند بخشید. حریم رودخانه‌ها را حرمت نهید و حقابه تالاب‌ها را بدهید و نگران مهار سیل توسط کرخه و گتوند و سدهای مشابه نباشید. مردم خوزستان هزاران سال است که بدون سد و طرح‌های انتقال آب در بالادست خود، زندگی کرده‌اند، لطفاً با سدسازی منت سر مردم ننهید که اگر نساخته بودیم، خوزستان زیر آب می‌رفت. آنها با ساخت سازه‌های غرورآفرین در شوشتر و با وجود صدها کهن‌زادبوم با عمری بین هزار تا ۴هزارسال، واقعیت عریان را به شما دروغ‌پردازانِ سازه‌محور نشان داده و می‌دهند. اگر بدون سدهای ساخته شده در طول نیم‌قرن اخیر، خوزستان زیر آب می‌رفت، پس چگونه این سازه‌ها همچنان با پایداری می‌درخشند و دروغ‌گویانِ سدپرست را رسوا می‌کنند؟!

4- می‌دانم: سخت است فهماندن چیزی به کسی که نفعش در نفهمیدن است. اما انتظارم از خبرگزاری تسنیم - که هنوز چند سردبیر و نویسنده دلسوز و فراجناحی در آن حضور دارند - آن است که پاسخ مرا با نام به آن نویسنده بی‌نام منتشر کند.