به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۴:۱۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۱۲/۲۹ ساعت ۱۲:۴۷
کد مطلب : ۱۷۴۶۳۶

پیشنهاد رئیس‌جمهور جدید قزاقستان برای تغییر نام پایتخت به «نورسلطان»!

گروه بین‌الملل: قاسم جومارت توکایف، رئیس جمهوری موقت قزاقستان که پس از استعفای نورسلطان نظربایف تا زمان برگزاری انتخابات جدید بر مسند ریاست جمهوری نشسته، پیشنهاد کرد تا برای تقدیر از خدمات رئیس‌جمهوری سابق نام پایتخت کشورش از «آستانه» به «نورسلطان» تغییر یابد!
پیشنهاد رئیس‌جمهور جدید قزاقستان برای تغییر نام پایتخت به «نورسلطان»!
نظربایف پس از سه دهه به دست گرفتن قدرت در کشورش روز سه شنبه در یک پیام تلویزیونی اعلام کرد که برغم دشوار بودن این تصمیم از ریاست جمهوری استعفا می دهد. نورسلطان نظربایف بدون اشاره صریح به دلیل این کناره گیری تاکید کرد که برغم استعفا از بالاترین سمت اجرایی کشورش همچنان ریاست شورای عالی امنیت ملی و رهبری حزب حاکم را حفظ خواهد کرد. از سوی دیگر گفته می شود که به موجب قانونی که سال ۲۰۱۸ به تصویب مجلس قزاقستان رسیده نظربایف به عنوان «پدر ملت» همچنان به عنوان یک شخصیت ذی‌نفوذ در عرصه سیاسی کشورش باقی خواهد ماند و از مصونیت قضایی نیز برخوردار خواهد بود.
 
قاسم جومارت توکایف، رئیس مجلس سنای قزاقستان که بر اساس قانون اساسی این کشور تا زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری جدید جایگزین نظربایف شده روز چهارشنبه در جریان مراسم تحلیف ضمن استقبال از تصمیم «عاقلانه» و «آگاهانه» رئیس جمهوری مستعفی برای کناره گیری از قدرت، از این تصمیم به عنوان یک رویداد تاریخی در کشورش نام برد. نظربایف که در این مراسم حضور داشت به دفعات از سوی نمایندگان و سناتورهای کشورش مورد تشویق قرار گرفت.
 
رئیس جمهوری موقت قزاقستان در ادامه سخنان خود خاطرنشان کرد: «دیدگاه‌های آقای نظربایف همچنان از اهمیت ویژه ای برخوردار خواهد بود و در راه توسعه کشور و اتخاذ تصمیم های راهبردی بسیار مثمرثمر خواهد بود.» آستانه، شهری با هشتصد هزار جمعیت و آسمان خراش هایی که از آینده رو به ترقی این شهر خبر می دهد ششم ژوئن ۱۹۹۶میلادی به خواست «نورسلطان نظربایف» رئیس‌جمهوری قزاقستان به جای «آلماتی» به عنوان پایتخت این کشور انتخاب شده بود.

نظربایف سال ۱۹۸۹ در حالیکه قزاقستان همچنان یکی از جمهوری های شوروی سابق بود به عنوان دبیر اول حزب کمونیست قدرت را در دست گرفت و پس از استقلال این کشور در سال ۱۹۹۱ نیز آنرا حفظ کرد. نورسلطان نظربایف در حالی از سمت خود استعفا داده است که یک ماه پیش در اقدامی غافلگیر کننده در اعتراض به عملکرد اقتصادی دولت، کابینه را منحل کرده بود.
مرجع : یورنیوز
برچسب ها: قزاقستان