به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۱/۰۴ ساعت ۰۱:۰۱
کد مطلب : ۱۷۴۷۰۳

پایتخت قزاقستان رسما به نورسلطان تغییر نام داد!

قاسم جومرت توکایف در کنار نورسلطان نظربایف
قاسم جومرت توکایف در کنار نورسلطان نظربایف
گروه بین‌الملل: آستانه، پایتخت قزاقستان را از این پس باید «نورسلطان» بنامیم. پیشنهاد این تغییر نام که یک روز پس از استعفای نورسلطان نظربایف، رئیس جمهوری پیشین این کشور از سوی قاسم جومرت توکایف، رئیس جمهوری موقت مطرح شده و به تصویب پارلمان رسیده بود، سرانجام روز شنبه ۲۳ مارس با فرمان آقای توکایف شکل رسمی و اجرایی به خود گرفت.
 
توکایف اعلام کرده بود که این تغییر نام با هدف تقدیر از خدمات رئیس جمهوری پیشین انجام می‌شود. این چهارمین بار در شش دهۀ گذشته است که نام پایتخت قزاقستان تغییر می‌کند؛ اقدامی که اعتراض بسیاری از منتقدان دولت را در پی داشته است. نام های پیشین این شهر عبارت بودند از: آکمولینسک، سلینونگراد و آکمولا. نظربایف پس از سه دهه قدرت در این کشور واقع در آسیای میانه، بطور ناگهانی روز سه‌شنبه ۱۹ مارس در یک پیام تلویزیونی اعلام کرد که از ریاست جمهوری استعفا می‌دهد. او تاکید کرد که هدایت این کشور باید به نسل جوان واگذار شود. او بدون اشارۀ صریح به دلیل این کناره‌ گیری تاکید کرد که با وجود استعفا از بالاترین سمت اجرایی کشور، همچنان ریاست شورای عالی امنیت ملی و رهبری حزب حاکم را برعهده خواهد داشت. همچنین به موجب قانونی که در سال ۲۰۱۸ میلادی به تصویب مجلس قزاقستان رسید، نظربایف به عنوان «پدر ملت» یک شخصیت بانفوذ در عرصه سیاسی کشورش باقی می‌ماند و از مصونیت قضایی نیز برخوردار خواهد بود.

قاسم جومارت توکایف، رئیس مجلس سنای قزاقستان که بر اساس قانون اساسی این کشور تا زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری جدید جایگزین نظربایف شده، روز چهارشنبه ۲۰ مارس در مراسم تحلیف، ضمن استقبال از تصمیم «عاقلانه» و «آگاهانه» رئیس جمهوری مستعفی برای کناره گیری از قدرت، این تصمیم را یک رویداد تاریخی برای کشورش توصیف کرد. رئیس جمهوری موقت قزاقستان در ادامۀ سخنان خود خاطرنشان کرد: «دیدگاه‌های آقای نظربایف همچنان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و در راه توسعه کشور و اتخاذ تصمیم‌های راهبردی بسیار مثمرثمر خواهد بود.»
 
بنا بر اعلام رسانه‌های قزاقستان با استعفای آقای نظربایف، داریگا نظربایف دختر پنجاه و پنج سالۀ او به عنوان رئیس جدید مجلس سنای این کشور انتخاب شده است. مختار ابلیزوف، سرمایه‌دار معروف قزاقستان و رئیس پیشین بانک بی تی ای که منتقد اصلی نظربایف است، او را متهم کرده که با این کناره گیری قصد آماده کردن زمینه برای قدرت گیری دخترش را داشته است. نظربایف ۷۸ ساله، کارگر پیشین صنعت فولاد، از سال ۱۹۸۹ میلادی قدرت را در این کشور غنی از نفت و گاز در دست دارد.

آستانه، شهری با هشتصد هزار جمعیت و آسمان خراش‌هایی که از آیندۀ رو به ترقی این شهر خبر می‌دهد، پیش از این در ششم ژوئن ۱۹۹۶میلادی به خواست او به جای «آلماتی» به عنوان پایتخت این کشور انتخاب شد. نظربایف در حالی از سمت خود استعفا داده که یک ماه پیش در اقدامی غافلگیر کننده در اعتراض به عملکرد اقتصادی دولت، کابینه را منحل کرده بود.
مرجع : یورونیوز
برچسب ها: قزاقستان