به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۳:۲۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۱۲/۲۹ ساعت ۱۲:۵۰
کد مطلب : ۱۷۴۶۳۷

گرانترین و ارزانترین شهرهای دنیا برای زندگی

گروه بین‌الملل: بر اساس آخرین ارزیابی «واحد اطلاعات گروه اکونومیست» در سال ۲۰۱۹، پاریس، سنگاپور و هنگ کنگ در صدر فهرست گران قیمت‌ترین شهرهای دنیا از لحاظ هزینه زندگی قرار دارند.
گرانترین و ارزانترین شهرهای دنیا برای زندگی
بر اساس گزارش اکونومیست قرار گرفتن پاریس در صدر این فهرست چندان عجیب هم نیست زیرا این شهر از سال ۲۰۰۳ تاکنون همواره جزو ده شهر گران‌ دنیا بوده است. با اینحال پرش شش رتبه‌ای این شهر در صدر فهرست شهرهای گران‌قیمت «قابل تامل» است. واحد اطلاعات نشریه اکونومیست در این گزارش، ۱۶۰ مولفه هزینه زندگی از جمله خوراک، پوشاک، لوازم آرایشی و بهداشتی، تسهیلات خرید خانه، حمل و نقل و تفریحات را در ۱۳۳ شهر دنیا بررسی کرده است.
 
اگرچه در پاریس قیمت الکل، حمل و نقل و دخانیت مانند بسیاری از شهرهای دیگر گران است اما مهمتر این است که هزینه مراقبت‌های شخصی، تفریح و خرید لوازم خانگی نیز در پایتخت فرانسه بسیار بالاست. دو شهر لندن و منچستر در بریتانیا که طی سال ۲۰۱۷ در زمینه هزینه زندگی وضعیت بهتری پیدا کرده بودند، پس از همه‌پرسی و تائید «برکسیت»، در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ به صدر فهرست شهرهای پرهزینه دنیا صعود کردند.

رکسانا اسلاوچوا، نویسنده این گزارش می‌گوید: «هزینه در شهرهای بریتانیا برای مصرف‌کنندگان داخلی به مراتب گران‌قیمت تر از خارجی‌هاست زیرا ارزش پوند نسبت به قبل پائین آمده است.» نوسانات قیمت ارز و تورم ناشی از آن تاثیر زیادی بر هزینه زندگی در شهرهای مختلف دنیا می‌گذارد. برای مثال شهر استانبول ترکیه در پی بحران ارز در سال گذشته میلادی در فهرست شهرهای گران‌قیمت دنیا ۴۸ پله صعود کرد. تورم در روسیه نیز باعث صعود ۱۶ رتبه‌ای مسکو به‌ عنوان شهری گران‌قیمت برای زندگی شد.

ارزان‌ترین شهرهای دنیا در این فهرست کدامند؟
در میان شهرهای بررسی شده در گزارش واحد اطلاعات نشریه اکونومیست، کاراکاس، پایتخت ونزوئلا، دمشق، پایتخت سوریه، تاشکند ازبکستان و آلماتی در هند از ارزان‌ترین ها محسوب می‌شوند.
باید افزود که کم هزینه بودن این شهرها الزاما شامل حال شهروندان داخل کشور نمی‌شود زیرا مولفه‌هایی نظیر نوسان و قیمت ارزش ارز این شهرها را برای مسافران خارجی ارزان می‌کند و در عین‌حال تورم ناشی از آن هزینه زندگی را برای ساکنان بسیار بالا می‌برد.
برچسب ها: شهرهای دنیا