به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۱۲/۲۹ ساعت ۲۱:۰۷
کد مطلب : ۱۷۴۶۴۶

شادترین و غمگین‌ترین کشورها؛ ایران در رتبه 117

گروه بین الملل: سازمان ملل امروز چهارشنبه در گزارشی اعلام کرد که فنلاند برای دومین سال پیاپی، عنوان شادترین کشور جهان را به خود اختصاص داد و ایران در میان 157 کشور، رتبه 117 را کسب کرده است.
شادترین و غمگین‌ترین کشورها؛ ایران در رتبه 117
 این کشور اسکاندیناوی پنج میلیون و 500 هزار نفری در راس تحقیق سازمان ملل در مورد شادترین کشورهای جهان قرار گرفت. در این تحقیق، که به مناسبت روز جهانی خوشبختی منتشر شده است از مردم 156 کشور مختلف جهان در مورد درکشان از شادی پرسش شد، ضمن اینکه معیارهایی چون عمر متوسط، درآمد و حمایت اجتماعی نیز در این مطالعه، مورد توجه قرار گرفت. علاوه بر فنلاند، دیگر کشورهای اسکاندیناوی و همچنین هلند، سوئیس، کانادا، نیوزیلند و اتریش، در فهرست 10 کشور اصلی شاد جهان قرار گرفتند.
 
به رغم مشکلات سیاسی ایجاد شده در انگلیس به واسطه برگزیت، این کشور با صعود چهار رتبه ای در این فهرست، جایگاه پانزدهم کشورهای شاد جهان را به خود اختصاص داد اما آمریکا سیر نزولی سال های اخیرش را ادامه داد و با یک پله سقوط به جایگاه نوزدهم کشورهای شاد جهان دست یافت. در گزارش سازمان ملل، غیرشادترین کشور دنیا، سودان جنوبی نام گرفت. براساس اعلام سازمان ملل، 60 درصد از مردم این کشور در پی جنگ خونبار داخلی در آن که 400 هزار کشته برجا گذاشت، با مشکلات غذایی رو به رو شده اند.

کشورهای جنگ زده دیگری چون یمن، افغانستان و جمهوری آفریقای مرکزی نیز در رده های پایینی فهرست سازمان ملل جای گرفتند. در گزارش سازمان ملل که در روز جهانی شادی برابر با 20 ماه مارس (29 اسفند) منتشر شد، در مورد کاهش سطح شادی در جهان در سال های اخیر هشدار داده شده است. در این گزارش آمده است: این مساله با افزایش احساسات منفی توام با نگرانی، غم و خشم به ویژه در آسیا و آفریقا، تطابق زمانی دارد. در گزارش امسال سازمان ملل همچنین نحو عملکرد کشورها در رتبه بندی میزان شادی از سال 2005 مورد توجه قرار گرفته است.

براساس گزارش سازمان ملل، نیمی از 20 کشور شاد جهان در مرکز و شرق اروپا واقعند، پنج کشور از کشورهای زیر صحرای آفریقا هستند و سه کشور در آمریکای لاتین قرار دارند. بیشترین کاهش سطح شادی در کشورها از سال 2005 ، به یمن، هند، سوریه، بوتسوانا و ونزوئلا اختصاص یافته است. در این گزارش، ایران در میان 156 کشور، رتبه 117 را کسب کرده که نسبت به سال گذشته11 رتبه سقوط کرده است!