به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۱/۰۴ ساعت ۲۳:۲۱
کد مطلب : ۱۷۴۷۷۲

خروجی سدهای خوزستان در حال افزایش است

گروه جامعه: معاون حفاظت و بهره برداری از منابع آب سازمان آب و برق خوزستان با اشاره به افزایش تدریجی خروجی آب سدهای استان با هدف کنترل سیلاب های احتمالی، گفت: در حال حاضر وضعیت در خوزستان عادی است و هیچ گزارشی از وقوع سیلاب گزارش نشده است.
خروجی سدهای خوزستان در حال افزایش است
حمیدرضا لشکری یکشنبه شب در گفت وگو با ایرنا اظهار داشت: خروجی سدهای دز و گتوند علیا از امروز افزایش یافته تا دبی کارون در مقطع اهواز در صورت وقوع بارش شدید، در حد 2 هزار مترمکعب برثانیه بماند. به گفته وی در صورت وقوع پیش بینی بارش شدید در حوزه رودخانه کارون بزرگ در روزهای آینده احتمال دارد که دبی کارون در اهواز به 2 هزار و 400 مترمکعب برثانیه نیز افزایش یابد. وی افزود: دبی خروجی سد دز امروز به 847 مترمکعب برثانیه و خروجی سد گتوند علیا (کارون) به 770 مترمکعب برثانیه افزایش یافته است.

لشکری اضافه کرد: خروجی سد کرخه نیز همچنان 539 مترمکعب برثانیه است که حدود 80 مترمکعب از آن از طریق تونل دشت عباس و کانال پای پل کرخه تخلیه می شود. وی همچنین درباره آبگرفتگی خیابان های اروندکنار در نتیجه مد اظهار داشت: علت این آبگرفتگی درحال بررسی از سوی گروه های این سازمان است. بر اساس این گزارش، در پی پیش بینی بارش شدید در حوزه های آبی خوزستان، در تمام رودخانه های استان هشدار آماده باش سیل اعلام شده است.

خروجی سد کرخه در روز شنبه 530 مترمکعب برثانیه (50 مترمکعب برثانیه از طریق تونل دشت عباس و بیش از 30 مترمکعب برثانیه نیز از طریق کانال پای پل کرخه خارج می شود)، خروجی سد دز 700 مترمکعب برثانیه، سد گتوند علیا (کارون) 583 مترمکعب برثانیه گزارش شده است.

مقدار بارش استان خوزستان در مقایسه با بلندمدت در همین بازه زمانی 59،7 درصد افزایش و در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته رشد 321 درصدی داشته است. هواشناسی خوزستان میزان بارندگی در استان از ابتدای سال زراعی جاری (اول مهر 97) تا (26 اسفند97) را 422 میلیمتر اعلام کرده که این میزان بارش در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته 321 درصد و در مقایسه با آمار بلند مدت استان حدود 60 درصد افزایش را نشان می دهد.

بارش ها و افزایش خروجی سدها، سیلابی شدن رودخانه های دز و کرخه را در زمستان به دنبال داشته و بهمن ماه امسال با شکسته شدن سیل بندها، تعدادی از روستاهای پایین دست کرخه در دشت آزادگان و هویزه دچار سیلاب شدند.

هواشناسی خوزستان همچنین ورود سامانه بارشی، از اواسط روز شنبه لغایت اوایل چهارشنبه هفته آینده را پیش بینی کرده که طی این مدت افزایش ابر، رگبار باران ، رعد و برق، وزش باد قابل ملاحظه تا شدید به همراه تندباد لحظه ای و به دنبال آن آبگرفتگی معابر، سیلابی شدن مسیل ها و رودخانه ها را در پی خواهد داشت. طبق این پیش بینی بیشترین حجم بارش ها در مناطق شمال غربی، شمالی، شمال شرقی، شرقی و مرکزی استان شامل حوزه های آبریز کرخه، دز و کارون و مارون خواهد بود. در روزهای اخیر سیلاب هزاران نفر در استان های گلستان و مازندران را گرفتار کرده است.
مرجع : ایرنا
برچسب ها: سدهای خوزستان