به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۱/۰۵ ساعت ۱۳:۰۵
کد مطلب : ۱۷۴۸۰۵

آغاز ایجاد حصارکشی در مرز‌های ایران و پاکستان

گروه بین الملل: اختلاف در آمریکا درباره میزان فشار بر ایران، تأکید دبیرکل سازمان ملل بر اشغالی‌بودن جولان، طرح پیشنهادی سوئیس به آمریکا در مورد ایران و برگزاری رزمایش مشترک میان مصر و فرانسه از جمله مهم ترین خبرها و رویدادهای مرتبط با خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به آغاز اجرای طرح حصارکشی مرزهای ایران و پاکستان نیز اشاره کرد.
آغاز ایجاد حصارکشی در مرز‌های ایران و پاکستان
به گزارش تابناک، یک مقام آگاه ارتش پاکستان از آغاز طرح عملیات حصارکشی نوار مرزی مشترک این کشور با جمهوری اسلامی ایران از پس فردا خبر داد. پیش از این ژنرال آصف غفور سخنگوی ارتش پاکستان در این خصوص گفته بود: ارتش پاکستان اقدام‌های اساسی را برای برطرف کردن تهدید‌هایی که از جانب خاک پاکستان متوجه همسایه‌ غربی خود می‌شود انجام خواهد داد.
 
وی در کنفرانس خبری پس از حمله تروریستی به اتوبوس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در محور خاش به زاهدان گفته بود: اجازه نمی‌دهیم تروریست‌ها از خاک ما ضد کشورهای دیگر به‌خصوص همسایگان ما استفاده کنند؛ به همین دلیل با همه امکانات خود مانع این فعالیت‌ها خواهیم شد. گفتنی است تاکنون 370 کیلومتر از نوار مرزی ایالت بلوچستان حصارکشی شده و قرار است مناطق مرزی پاکستان با ایران در منطقه نیز به‌زودی حصارکشی شود.

اختلاف در آمریکا درباره میزان فشار بر ایران
ان بی سی در گزارشی با اشاره به وجود این اختلاف ها نوشته است: تندروهای حاضر در دولت آمریکا از جمله سناتور تد کروز و تام کاتن به دنبال فشار حداکثری و به صفر رساندن صادرات نفت ایران در مرحله فعلی هستند. بنابراین گزارش اما بخش هایی از دولت به دلیل شرایط بین المللی از جمله قیمت جهانی نفت و بنزین مخالف این ایده اند.

این گروه همچنین وضعیت مذاکرات تجاری با چین را عامل دیگری برای مخالفت خود برای افزایش فشارها بر ایران می دانند. این گزارش می افزاید در داخل دولت آمریکا تیم شورای امنیت ملی، در مقابل وزارت امور خارجه و خزانه داری، موافق فشار بیشتر به ایران است.

تأکید دبیرکل سازمان ملل بر اشغالی‌بودن جولان
"آنتونیو گوترش" دبیرکل سازمان ملل در دیدار با بشار الجعفری نماینده دائم سوریه در این سازمان گفت که مواضع او و سازمان ملل در قبال جولان ثابت و روشن است و به قطعنامه‌های بین‌المللی که به‌صراحت جولان را سرزمینی عربی و متعلق به سوریه و اشغال‌شده توسط اسرائیل می‌داند متکی است.

گوترش گفت: «با وجود اینکه سیاست حرفه‌ای من مبنی بر عدم واکنش به اظهاراتی است که در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شود اما با توجه به خطرناک بودن تصمیم دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا از سخنگوی رسمی دبیرخانه سازمان ملل خواستم که با صدور بیانیه‌ای تأکید کند که مواضع سازمان ملل در قبال جولان ثابت است و تغییر نمی‌کند و جولان سرزمینی عربی و اشغال‌شده است».
نماینده سوریه در سازمان ملل نیز در این دیدار گفت که آمریکا هیچ‌گونه حقی برای تعیین سرنوشت جولان اشغالی ندارد و هرگونه اقدام آمریکا مبنی بر تجاوز به حق جمهوری عربی سوریه در بازپس‌گیری این سرزمین اشغالی و بازگرداندن این منطقه به حاکمیت دولت سوریه اقدامی غیرقانونی است که هیچ‌گونه تأثیری ندارد و به‌منزله نقض تعهدات آمریکا در قبال منشور سازمان ملل و قوانین بین‌المللی است.

طرح پیشنهادی سوئیس به آمریکا در مورد ایران
مقام‌های دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا در حال بررسی طرح پیشنهادی سوئیس برای ایجاد یک کانال پرداخت جهت تسهیل مبادلات مربوط به فروش دارو، تجهیزات پزشکی و برخی اقلام دیگر به ایران هستند.

شبکه خبری «ان‌بی‌سی‌نیوز» یکشنبه گزارش داده طرح سوئیس، راه‌اندازی یک کانال پرداخت برای ترغیب بانک‌های سوئیس جهت انجام تراکنش‌های مربوط به معاملات دارو، تجهیزات پزشکی و سایر اقلام بشردوستانه را شامل می‌شود.

مبادلات کالاهای انسانی در حال حاضر نقض قوانین تحریم‌های آمریکا علیه ایران محسوب نمی‌شود، اما هشدارهای دولت آمریکا به شرکت‌های اروپایی در خصوص همکاری با بازار ایران موجب شده بانک‌های خارجی حتی از انجام تراکنش‌های مجاز برای مبادلات مربوط به ایران هم حذر کنند.
منابع مطلع به ان‌بی‌سی‌نیوز گفته‌اند مقام‌های سوئیس به خزانه‌داری آمریکا پیشنهاد احیای مدلی را داده‌اند که در دولت قبلی آمریکا، قبل از حصول توافق هسته‌ای برجام، برای مبادله کالاهای انسانی با ایران به کار گرفته شد.

مطابق این طرح، بانک‌های سوئیس، تراکنش‌های مربوط به معاملات میان شرکت‌های سوئیسی یا اروپایی برای فروش دارو، غذا و سایر اقلام انسانی به شرکت‌های ایرانی را بر عهده می‌گیرند.
مقام‌های سوئیس به دنبال دریافت اطمینان بیشتر از وزارت خزانه‌داری و برطرف کردن نگرانی‌های بانک‌های سوئیسی برای تسهیل تراکنش‌های بانکی شرکت‌های اروپایی صادرکننده اقلام انسانی به ایران هستند. هنوز مشخص نیست که آیا دولت آمریکا به طرح سوئیس چراغ سبز نشان خواهد داد یا خیر. خزانه‌داری آمریکا از اظهارنظر درباره این گزارش خودداری کرده است.

برگزاری رزمایش مشترک میان مصر و فرانسه
یگان‌هایی از نیروی دریایی مصر عازم فرانسه شدند تا در رزمایش مشترک بین دو کشور شرکت کنند.
به‌ گزارش اجیپت تودی، آدمیرال احمد خالد، فرمانده نیروی دریایی مصر، گفت‌: این مانورهای نظامی که چندین روز به طول خواهند انجامید در چارچوب ارتقای همکاری‌ها و تبادل تجربیات صورت می‌گیرند. وی افزود: این مانورهای مشترک به حفظ به روز بودن تکنولوژی‌های جنگی و ارتقای مهارت‌های نیروهای مصری کمک خواهند کرد.
 
مرجع : تابناک