به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۱/۰۵ ساعت ۱۵:۲۹
کد مطلب : ۱۷۴۸۱۶
لغو تمام مرخصی‌ها و اعلام آماده‌باش

سیل ویرانگر غرب و جنوب ایران را در نوردید

گروه جامعه: در پنجمین روز از سال جدید، علاوه بر جاری شدن سیل در استان های گلستان و مازندران شاهد سیلاب همراه با خسارت شماری از رودخانه‌های جنوبی و مرکزی کشور هستیم.
سیل ویرانگر غرب و جنوب ایران را در نوردید
به گزارش ایسنا، در حالی که همه افکار عمومی درگیر و پیگیر اخبار سیل شمال کشور و استان‌های گلستان، مازندران و.. هستند، بررسی اخبار ایسنا نشان می‌دهد که این بار سیل در نیمه جنوبی کشور خبر ساز شد.
 
شناسایی جسد یک کودک از میان ۱۷ قربانی سیل شیراز
شمار قربانیان سیل در شیراز به ١٧ تن رسید. غلامزاده مدیرکل پزشکی قانونی استان فارس گفت: جسد پسر بچه‌ای با نام سپهر آزادی فرزند آرش حدود دو و نیم ساله ساکن شیراز شناسایی شد. وی افزود: در میان جانباختگان شش نفر مرد، هفت نفر زن، سه پسر بچه و یک دختر بچه هستند.

استان‌های جنوبی کشور آماده سیل باشند
مدیرکل پیش‌بینی و هشدارسریع سازمان هواشناسی نسبت به وقوع سیل در استان‌های جنوبی کشور هشدار داد و گفت: میزان بارش ۲۴ ساعت آینده خوزستان سه رقمی می‌شود و حتماً با طغیان رودخانه‌های بزرگ این استان مواجه خواهیم بود.
از ابتدای بهار سال ۹۸ شاهد فعالیت چند سیستم بارشی در بخش‌های مختلف کشور هستیم که باعث بارش شدید و حتی وقوع سیلاب در استان‌های گلستان و مازندران شد. از بعدازظهر امروز (۵ فروردین) نیز شاهد سیلاب در شهر شیراز هستیم. بنا به گفته احد وظیفه استان‌های فارس، بوشهر، خوزستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، ایلام و لرستان طی امروز و فردا وضعیت بحرانی دارند.
این کارشناس سازمان هواشناسی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: سامانه بارشی که دیشب وارد کشور شده و با شدت بسیار فعال است تا فردا (۶ فروردین) وضعیت بحرانی را برای جنوب غرب و جنوب کشور ایجاد می‌کند که در اطلاعیه‌ها و اخطاریه‌های روزهای اخیر به این موارد اشاره شده بود.
وظیفه تاکید کرد: امروز به‌طور نسبی بارش‌ها فروکش می‌کند و فردا صبح مجدداً بارش‌ها را با شدت خواهیم داشت تا اینکه فردا بعدازظهر (۶ فروردین)، بارش‌ها در بخش غرب و جنوب غرب کاهش پیدا می‌کند و تقریباً قطع می‌شود.
وی با بیان اینکه فردا بارش‌ها بیشتر رگباری خواهد بود، گفت: فردا در جنوب استان فارس، غرب کرمان و بخش‌های جنوبی بوشهر، بارش اوج می‌گیرد و قطعاً احتمال جاری شدن سیلاب وجود دارد. دراستان‌های لرستان و شمال و شرق خوزستان انتظار داریم که بارش‌های ۲۴ ساعت آینده سه رقمی شود و به حدود ۱۵۰ میلی‌متر برسد.
مدیر کل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی تاکید کرد: در خوزستان بارش سنگین است و رودخانه‌های بزرگ طغیان می‌کند، امیدواریم صدمات جانی به همراه نداشته باشد.

هشدار وقوع سیلاب در تهران
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران نسبت به بارش شدید باران و سیلابی شدن رودخانه‌های استان در روزهای پیش رو هشدار داد.
به گزارش ایسنا، سید حسن رضوی اظهار کرد: بر پایه اعلام سازمان هواشناسی مبنی بر ورود سامانه‌های بارشی از سمت جنوب و غرب کشور و گسترش آن به استان‌های واقع در شمال غرب، غرب، جنوب غرب و ارتفاعات البرز در استان تهران، احتمال بارش شدید باران و وقوع سیلاب در رودخانه‌ها و مسیل های سطح استان وجود خواهد داشت‪.‬
وی افزود: با توجه به شرایط بارشی در فصل بهار، امکان وقوع سیلاب‌های مخرب در سطح حوضه‌های آبریز، رودخانه‌ها و مسیل های استان تهران دور از ذهن نیست‪.‬
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران با هشدار به مسافران و گردشگران گفت: گردشگران که در این روزها قصد تفریح در اطراف رودخانه‌ها و مسیل های اطراف تهران را دارند، باید نسبت به هشدارهایی که توسط سازمان‌های مربوطه اعلام می‌شود توجه جدی داشته باشند‪.‌

احتمال طغیان رودخانه کرج
شرکت آب منطقه‌ای البرز ضمن هشدار در خصوص احتمال طغیان رودخانه کرج، از ساکنان حاشیه رودخانه و مسافران جاده چالوس خواست به رودخانه کرج نزدیک نشوند.
به گزارش ایسنا منطقه البرز، شرکت آب منطقه‌ای استان البرز با اشاره به اخطاریه‌های هواشناسی مبنی بر بارش رگبار برف و باران به همراه رعد و برق در جاده چالوس، از احتمال طغیان رودخانه کرج خبر داد.
بر همین اساس از ساکنان حاشیه رودخانه کرج و مسافران عبوری از جاده چالوس خواسته شده به رودخانه کرج نزدیک نشوند.
روز گذشته مدیرکل مدیریت بحران استان البرز هم ضمن اعلام تدابیر اتخاذ شده برای عبور ایمن از بحران پیش رو از شهروندان خواسته بود در حاشیه رودخانه‌ها توقف نکنند و اسکان نداشته باشند.
دقایقی قبل هم معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری البرز با اعلام شرایط اضطراری در استان از حضور نیروهای دستگاه‌های مختلف جهت ممانعت از توقف مسافران در مناطق پرخطر استان خبر داد.

احتمال شکستگی برخی سدهای فرسوده استان مرکزی
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان مرکزی گفت: با توجه به اینکه عمر مفید برخی سدهای استان مرکزی تمام شده، احتمال شکستگی این سدها در صورت مواجه شدن با بارش‌های سنگین وجود دارد.
به گزارش ایسنا، عزت الله آمره‌ای در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران استان مرکزی که همزمان با جلسه ستاد خدمات سفر و آئین معارفه شهردار اراک و با حضور جباری نژاد معاون عمرانی وزیر کشور برگزار شد، اظهار کرد: بارندگی‌هایی که در استان آغاز شده تا فردا ادامه خواهد داشت و این بارندگی در برخی نقاط کشور از جمله شیراز مشکلاتی را به همراه داشته است.
وی افزود: به دنبال بارش‌های اخیر تمام رودخانه‌ها سیلابی شده اند و به احتمال زیاد این بارش‌ها سبب طغیان رودخانه‌ها خواهد شد.

پل‌دختر در خطر است!
با انتشار اخباری از تخریب بخش‌هایی از جاده قدیم پلدختر نصف شدن این جاده و به دنبال آن پل تاریخی پل‌دختر در شهرستان پل‌دختر استان لرستان، علی محمد عزیزی، مدیر اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان پل‌دختر در گفت‌و گو با ایسنا وضعیت کنونی پل دختر را مناسب ارزیابی کرد و اظهار کرد: در حال حاضر بخش‌هایی از پایین دست شهر در محدوده شهرداری و انتهای خیابان‌های رسالت دچار آب‌گرفتگی شده است.

شماره تلفن اسکان اضطراری در شیراز اعلام شد
ستاد اسکان مرکزی در استان فارس برای اطلاع رسانی درباره کمپ‌ها، اقامتگاه‌های نوروزی و «اسکان اضطراریِ» مسافران سیل زده، شماره تلفن خود را اعلام کرد.
به گزارش ایسنا، با وقع سیل در شهر شیراز، مسافرانی که در چادر اسکان داشتند هم اکنون با بحران سیل روبرو شده اند، ستاد اسکان مرکزی استان فارس با شماره تلفن‌های ۳۲۲۷۲۹۰۳ و ۳۲۲۷۹۹۰۲ به کد ۰۷۱ آماده ارائه اطلاعات درباره اقامتگاه‌ها و کمپ‌های اضطراری و همچنین هدایت مسافران به اماکن سرپوشیده است.
مدیر کل بحران استان اصفهان: کنار مسیل و رودخانه اتراق نکنید
با هشدار اداره کل هواشناسی استان اصفهان مبنی بر بارش‌های امروز و فردا، ستاد مدیریت بحران استان از مسافران و شهروندان خواست، در کنار مسیل‌ها، کانال‌ها و رودخانه‌ها اتراق نکنند.
به گزارش ایسنا-منطقه اصفهان، اداره کل هواشناسی استان اصفهان طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد به سبب شدت بارش باران و رعد و برق و تگرگ در مناطق مستعد و وزش باد شدید (تندباد موقت) طی روزهای دوشنبه و سه شنبه، در مناطق غربی، مرکزی و نیمه جنوبی استان اصفهان شرایط سیلاب‌های ناگهانی، آب گرفتگی معابر عمومی، اختلال در تردد جاده‌ای و شهری انتظار می‌رود.
منصور شیشه فروش، مدیر کل بحران استان اصفهان با اشاره به تشکیل شورای مدیریت بحران استان و شورای مدیریت بحران شهرستان‌ها در فرمانداری‌ها، به ایسنا می‌گوید همه استان در آمادگی کامل به سر می‌برد و شهرداری‌ها نیز کمیته سیل برگزار کرده‌اند.
وضعیت آق‌قلا و ۳۷ روستای آن همچنان بحرانی است
فرماندار شهرستان آق قلا گفت: با گذشت ۵ روز از آبگرفتگی در این شهرستان، هنوز وضعیت شهر آق قلا و ۳۷ روستای آن بحرانی است.
به گزارش ایسنا، امانگلدی ضمیر در گفت و گو با خبرنگاران اظهار کرد: همچنان ارتفاع آب در برخی از محله‌های شهر آق قلا بین یک تا یک و نیم متر است.

وی با اشاره به بهبود وضعیت امدادرسانی در شهرستان، افزود: شهر آق قلا به ۵ نقطه تقسیم شده و هر نقطه به ۱۰ نفر از معتمدین محل واگذار شده تا اقلام غذایی و امدادی را بین مردم تقسیم کنند. توزیع این اقلام در روستاها نیز به دهیاران واگذار شده است.

 
آخرین وضعیت سوخت‌رسانی به مناطق سیل‌زده
آخرین وضعیت سوخت رسانی به مناطق سیل‌زده و سایر نقاطی که وقوع سیل در آنها پیش‌بینی شده بود، تشریح شد.
رئیس روابط عمومی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با تاکید بر اینکه تا کنون مشکلی در زمینه سوخت رسانی به مناطق سیل زده وجود نداشته است، به ایسنا اظهار کرد: از آنجایی که پیش بینی وقوع سیل شده بود، ذخیره‌سازی های لازم انجام شد. در روزهای ابتدایی سیل در نقاط کلانه، آق قلا و… چند جایگاه سوخت دچار آبگرفتگی شد که درحال حاضر مشکل این جایگاه‌ها برطرف شده است.

لایروبی مصب گرگانرود در حال انجام است
سرپرست استانداری گلستان گفت: لایروبی مصب گرگانرود برای افزایش سرعت تخلیه آب توسط نیروهای مسلح با امکانات ارتش و سپاه در حال انجام است.
به گزارش‌ایسنا -منطقه گلستان به نقل از استانداری گلستان، میرمحمد غراوی درباره آخرین وضعیت سیل در جمع خبرنگاران اظهارکرد: از مهم‌ترین اقدامات برای پیشگیری از ورود سیلاب و طغیان لایروبی گرگانرود در محدوده اتصال به دریا است که با همکاری نیروهای مسلح و با امکانات ارتش و سپاه انجام می‌شود.
وی با بیان اینکه با این عمل زمان تخلیه سیلاب به‌سمت دریا افزایش می‌یابد، گفت: با توجه به بارشی که از ساعاتی پیش آغاز شده روز گذشته با بالگرد امدادرسانی صورت گرفت و آذوقه کافی در بین مردم سیل زده صورت گرفت.

مدیریت بحران سه منطقه سیل‌زده برعهده مدیریت بحران استانداری تهران
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری تهران در جلسه مشترک با سرتیم های عملیاتی شهرداری‌های استان گفت: مدیریت بحران سه منطقه روستای گمیشان، شهر آق قلا و بندر ترکمن برعهده ستاد مدیریت بحران استانداری تهران است.
به گزارش ایسنا، تقی‌زاده گفت: با توجه به شرایط سیل گرفتگی در سطح شهر آق قلا و بارندگی پیش روی سعی داریم تا اقدام به بازگشایی این نقاط مثل کمربندی شهرستان به وسیله بیل مکانیکی کنیم.

به گفته تقی زاده شهرداری‌های بومهن و ورامین اقدام به ارسال چند دستگاه بیل مکانیکی به شهرستان آق قلا کرده‌اند و ظرف دو روز آینده سایر شهرداری‌های استان نیز اقدام به ارسال ماشین آلات خواهند کرد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری تهران افزود: در حال حاضر شهرداری‌های رودهن، پیشوا، لواسان، اسلامشهر، شهریار و تهران در شهر آق‌قلا حضور دارند و اقدام به امدادرسانی می‌کنند.

فوت ۱۱ تن در شیراز
رئیس اورژانس کشورگفت: سیل امروز تا این لحظه ۱۱ فوتی، ۲۰ مصدوم بستری و ۱۵ مصدوم سرپایی در داشت.
به گزارش ایسنا، کولیوند با اشاره به سیل ظهر امروز در شیراز گفت: اورژانس شیراز با یک دستگاه اتوبوس آمبولانس و ١٦ دستگاه آمبولانس درحال امدادرسانی به سیل‌زدگان است.
بر اساس سایت اورژانس وی اظهارکرد: اورژانس کشور در صورت وقوع بروز هرگونه سیلاب با توجه به اخطاریه هواشناسی در سطح کشور در آماده باش کامل است.

خسارت ۶۸ میلیاردی به دام و طیور مناطق سیل‌زده
رئیس سازمان دامپزشکی از آماده‌باش کامل دامپزشکان این سازمان در مناطق سیل زده گلستان و مازندران خبر داد و گفت: بر اساس آخرین گزارش‌های رسیده میزان خسارات وارد شده به بخش‌های دام، طیور و آبزیان حدود ۶۸ میلیارد تومان برآورد شده است.

احتمال وقوع سیلاب در آذربایجان غربی
مهدی کریمی کارشناسی پیش بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان غربی از تداوم سامانه بارشی تا روز سه شنبه در استان خبرداد و افزود: بررسی آخرین نقشه‌های هواشناسی نشان دهنده تداوم فعالیت سامانه بارشی در استان است که تا اواخر وقت روز سه شنبه سبب بارش باران در ارتفاعات به صورت برف، همراه با وزش باد گاهاً شدید خواهد شد.
وی ادامه داد: طی این مدت آبگرفتگی معابر عمومی سیلابی شدن مسیل‌ها و طغیان رودخانه‌ها دور از انتظار نیست.

از ترددهای غیرضروری در ایلام خودداری کنید
قاسم سلیمانی دشتکی استاندار ایلام در جلسه ستاد مدیریت بحران استان با اشاره به فرهنگ چادرنشینی مردم استان در ایام نوروز و هشدارهای مکرر هواشناسی در خصوص نامساعد بودن شرایط جوی گفت؛ از همان آغازین ساعت موج بارش‌ها به لحظه پیگیر موضوع بودم و اینجا لازم می دانم از همه عوامل که در این شرایط سخت پای کار بودند و نسبت به مردم احساس مسئولیت کردند صمیمانه تشکر می‌کنم.
وی با بیان اینکه کار هنوز تمام نشده است و همه عوامل مدیریت بحران استان بایست تا روز سه شنبه در آماده باش کامل باشند، ادامه داد: در مواقعی که شرایط عادی نیست باید قوانین را سفت و سخت اجرا کرد و با کسی مسامحه نداشت.
سلیمانی در ادامه با عنوان این مطلب که اجرای دستورات در مدیریت بحران فوریت دارد، اظهار داشت؛ در این شرایط کوتاهی و قصور از هیج دستگاهی پذیرفتنی نیست.

رهاسازی آب سد کینه‌ورس ابهر
مدیرکل مدیریت بحران استان زنجان از رهاسازی آب پشت سد کینه‌ورس به میزان ۵ مترمکعب در ثانیه خبر داد.
علی باقری در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: روز گذشته جلسه ستاد مدیریت بحران استان زنجان با حضور استاندار زنجان برگزار و دستورات لازم برای مقابله با حوادث طبیعی از جمله سیل که برخی از استان‌های کشور با آن درگیر هستند، صادر شد.
این مسئول ادامه داد: در این جلسه به دستگاه‌های عضو مدیریت بحران آماده‌باش داده شد و مدیران عضو ستاد بحران استان ممنوع‌الخروج شده و مرخصی آنان نیز لغو شد.
وی با اشاره به بارش‌های انجام‌شده در استان زنجان، افزود: سد حسن‌ابدال به طور همیشه بهار در حال سرریز پس از بارش است و سد کینه‌ورس ابهر نیز برای اعمال مدیریت ۵ متر مکعب در ثانیه رهاسازی شده است؛ با این وجود سایر سدهای استان از قبیل سد تهم و یا سد گلابر حجم بالایی از بارندگی را نیاز دارند تا پر شوند.
باقری تصریح کرد: در حال حاضر عشایری که به طور محدود به استان زنجان سفر می‌کردند هنوز سفر خود را آغاز نکرده‌اند و به دامدارانی که گله‌های بزرگ را در فصل بهار به مراتع می‌بردند، هشدارهای لازم داده شده است؛ هرچند که زمان خروج گله به سمت مرتع این روزهای بهار نیست.

آماده‌باش ۴۰۰ نیروی امدادی هلال احمر در چهارمحال و بختیاری به دلیل احتمال وقوع سیل
سید احمد مرتضوی‌فرد مدیرعامل جمعیت هلال احمر چهارمحال و بختیاری از آماده‌باش ۴۰۰ نیروی امدادی هلال احمر در استان با آغاز بارش‌ها و پیش‌بینی وقوع سیل خبر داد و اظهار کرد: ۴۰۰ امدادگر و نجاتگر جمعیت هلال احمر در استان به حالت آماده‌باش هستند، همچنین تیم واکنش سریع در ۹ شهرستان استان تجهیز و در حالت آماده‌باش کامل هستند.
وی با اشاره به پیش‌بینی بارش‌های شدید باران در استان، با بیان اینکه بارش شدید باران در کنار آب شدن برف، احتمال طغیان رودخانه‌ها را چندین برابر کرده است، خاطرنشان کرد: احتمال طغیان رودخانه‌ها و وقوع سیل در شهرستان کوهرنگ نسبت به دیگر مناطق استان بیشتر است.

هشدار هواشناسی خراسان شمالی برای جاری شدن سیلاب در خراسان شمالی و آماده باش مسئولان
مجید بیجندی مدیر کل هواشناسی خراسان شمالی نسبت به احتمال جاری شدن سیل در مناطق جنوب، جنوب شرق و شرق این استان هشدار داد و با اشاره به اینکه در این سامانه بارشی از روز دوشنبه فعال خواهد شد و تا روز چهار شنبه در استان مستقر است، گفت: اوج فعالیت این سامانه بارشی از اواسط شب سه شنبه تا چهارشنبه صبح خواهد بود.
وی با بیان اینکه قدرت و فشار این سامانه بارشی از سامانه بارشی چند روز گذشته که موجب جاری شدن سیل در استان شد، بیشتر است، افزود: پیش بینی بارش برف در ارتفاعات نیز وجود دارد و وقوع بارندگی‌ها طی این چند روز به صورت رگباری خواهد بود به همین علت پیش بینی احتمال وقوع سیل شده است.
همچنین نظری مدیر کل دفتر بحران استانداری خراسان شمالی از آماده باش مسئولان و نیروهای امدادی این استان برای وقوع سیل احتمالی در استان خراسان شمالی خبر داد.

آغاز بارش‌ها در خراسان‌رضوی از امشب / آب‌گرفتگی و سیلابی‌شدن مسیل‌ها
به گزارش ایسنا، بنابر اخطاریه اداره‌کل هواشناسی خراسان رضوی، بر اساس تحلیل نقشه‌ها و مدل‌های هواشناسی سامانه بارشی از بعدازظهر امروز، دوشنبه پنجم فروردین‌ماه، و از نواحی غربی باعث وقوع بارش‌های رگباری توأم با رعدوبرق و وزش باد شدید -در نواحی مستعد بارش تگرگ- و کاهش نسبی دما در اکثر نقاط استان خواهد شد که تا اواخر وقت امشب با استقرار کامل آن بر حجم بارش‌ها افزوده می‌شود.
بر اساس این اخطاریه، با توجه به رگباری بودن بارش‌ها طی فاصله زمانی امشب تا ظهر فردا، سه‌شنبه ششم فروردین‌ماه، و هم‌چنین از عصر فردا تا اواخر وقت چهارشنبه، هفتم فروردین‌ماه، وقوع آب‌گرفتگی و سیلابی‌شدن مسیل‌های استان وجود دارد.
بر اساس مدل‌های هواشناسی بیش‌ترین حجم بارش در شهرستان‌ها و توابع «درگز»، «کلات» -به‌ویژه نواحی غربی، «قوچان»، «جوین»، «جغتای»، «سبزوار»، «داورزن»، «چناران»، «تربت حیدریه»، «رشتخوار»، «بردسکن»، «گناباد»، «کاخک گناباد»، «نیشابور»، «ارتفاعات بینالود»، «فیروزه»، «فریمان»، «کاشمر»، «خوشاب»، «منطقه سر ولایت نیشابور»، «کوه‌سرخ» و همچنین در شهرستان «مشهد» پیش‌بینی می‌شود.
با وجود این اخطاریه، علی‌رضا رزم حسینی استاندار خراسان رضوی با اشاره به هشدار وقوع سیلاب در استان، گفت: آمادگی پیشگیری از وقوع هرگونه سیلاب در خراسان رضوی وجود دارد.

شکسته شدن سیل‌بندهای اروند / اخطاریه هواشناسی خوزستان
به گزارش ایسنا، علی خدادادی مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان از شکسته شدن سیل‌بندهای روستاهای اروندکنار و وقوع سیل در این روستاها خبر داد و گفت: ارزیابی مناطق آسیب‌دیده در حال انجام است.
وی با اشاره امدادرسانی جمعیت هلال احمر خوزستان در پی بارندگی‌های اخیر در مناطق سیلابی و در معرض سیلاب، اظهار کرد: شب گذشته از سوی فرمانداری آبادان اعلام شد که سیل‌بندهای روستاهای اروندکنار شکسته شده و روستاها دچار سیل شده‌اند. این سیل در اثر مد دریا و ورود به رودخانه و طغیان آب نهرهای روستاها ایجاد شده است و در روستاهای نهر قصر، نهر دایر، ابوچنبه، ابودگل و عریض ۱۸۰ نفر دچار آسیب ناشی از سیل شده‌اند. همچنین ورود آب رودخانه اروند به برخی از منازل گزارش شده است.
همچنین اداره‌کل هواشناسی خوزستان در اخطاریه آورده است: با تقویت مجدد سامانه بارشی، در روز جاری تا عصر فردا افزایش ابر، بارندگی قابل ملاحظه، رعد و برق، وزش باد شدید به همراه تندباد لحظه‌ای به ویژه طی امروز و احتمال تگرگ در خوزستان را خواهیم داشت که این وضعیت آبگرفتگی معابر، سیلابی شدن مسیل‌ها و رودخانه‌ها را در پی خواهد داشت و بیشترین حجم بارش‌ها در روز جاری در مناطق شمال غربی، شمالی، شمال شرقی، شرقی و مرکزی خوزستان در حوضه‌های آبریز کرخه، دز، کارون و مارون به ویژه شهرستان‌های مسجدسلیمان، گتوند، دزفول، اندیمشک، اندیکا، ایذه، باغملک، دهدز، لالی، بهبهان خواهد بود.
این در حالی است که سرهنگ جواد حقی‌زاده جانشین رئیس پلیس راه خوزستان با اشاره به ترافیک نیمه سنگین در محورهای خوزستان، گفت: به علت بالا آمدن آب هور محور قدیم چذابه و محور اندیکا به شهرکرد (محور کوهرنگ - مسجدسلیمان) مسدود هستند.

حضور در ارتفاعات و اسکان در مکان‌های سیلابی زنجان مناسب نیست
علی باقری مدیرکل مدیریت بحران استان زنجان نسبت به حضور در ارتفاعات و اسکان در مکان‌های سیلابی هشدار داد و گفت: طبق گزارش سازمان هواشناسی، سامانه بارشی جدید از امروز وارد استان شده که در پی آن بارش‌های رگباری و نیز بارش برف در ارتفاعات پیش‌بینی شده است و حتی به برخی از استان‌های کشور هشدارهای لازم درباره سیل داده شده است پس برهمین اساس انتظار می‌رود که مسافران و شهروندان در ارتفاعات و مکان‌های سیلابی حضور نداشته باشند و از شهروندان و مسافران می‌خواهیم هنگام سفر و رفت و آمد، از توقف در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها خودداری کنند و توصیه‌های ایمنی را در نظر بگیرند.

برخورد ۲۰۰ خودرو در شیراز و باز شدن درهای سالن‌های ورزشی برای اسکان
وقوع بارندگی شدید در شیراز موجب اختلال شدید تردد در ورودی دروازه قرآن و برخورد شمار زیادی خودروی شهروندان و مسافران نوروزی در شیراز شد بگونه ای که بیش از ۲۰۰ خودور با یکدیگر برخورد کردند شدت سیلاب بگونه ای بود که حیدرعلی کامیاب مدیرکل ورزش و جوانان فارس از اعلام وضعیت فوق العاده و باز شدن دربهای تمام سالن‌های ورزشی در سطح استان فارس و خصوصاً شیراز برای پذیرش میهمانان نوروزی خبر داد و گفت: به تمام مدیران ادارات ورزش و جوانان شهرستان برای وضعیت کنونی هشدار داده شده و دستورالعملی نیز ابلاغ شده است و تلاش برای اسکان حداکثری مسافران در اماکن در حال انجام است.
همچنین حسین درویشی مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان فارس از آماده باش کامل عوامل مختلف این جمعیت در سراسر استان فارس خبر داد.

کرمان هم درگیر طغیان رودخانه‌ها
به گزارش ایسنا، رضا فلاح مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان کرمان از امدادرسانی ۶ تیم عملیاتی به مناطق سیل زده جنوب و شرق کرمان خبر داد و گفت: خدمات رسانی نیروهای هلال احمر همچنان در مناطق جنوبی و شرقی این استان شامل ریگان، ارزوئیه، کهنوج و رودبارجنوب ادامه دارد.
وی افزود: پس از بروز بارندگی‌های شدید طی ۲ روز اخیر در جنوب و شرق استان کرمان که منجر به طغیان رودخانه‌های محلی شد نیروهای هلال احمر از لحظات نخست خدمات رسانی به مردم گرفتار سیلاب را آغاز کردند.
با این حال مجدداً سازمان هواشناسی باد و باران برای کرمان پیش بینی کرده بگونه ای که حمیده حبیبی رئیس مرکز پیش‌بینی اداره کل هواشناسی استان کرمان گفت: نقشه‌های فعلی هواشناسی سیلابی شدن رودخانه‌های استان را نشان نمی‌دهند اما مناطق غرب و جنوب غرب استان کرمان بارش‌های خوبی خواهند داشت.
وی بابیان این مطلب که اکثر مناطق استان با افزایش ابر روبرو خواهند بود، تصریح کرد: در اکثر مناطق استان وزش بادهای نسبتاً شدید، رگبار و رعد و برق را تا روز چهارشنبه پیش بینی خواهیم کرد.

آماده باش کرمانشاهی‌ها
جلیل بالایی مدیرکل مدیریت بحران استان کرمانشاه با اشاره به فعالیت سامانه بارشی قوی که از روز گذشته (یکشنبه) جو استان را تحت تأثیر قرار داده بود اعلام کرد: در پی بارش‌ها سه سد مخزنی استان سرریز کرد و خوشبختانه با هماهنگی صورت گرفته دبی خروجی آب تنظیم شد و به روستاهای در مسیر سد هم اطلاع و اخطار داده شد.
وی افزود: نوروز امسال طبق پیش بینی سازمان هواشناسی عمدتاً با بارش‌های مکررهمراه است و بنابر اعلام کارشناسان هواشناسی سامانه بارشی قوی دیگری را نیز هفته آینده در جو استان خواهیم داشت که اقدامات پیشگیری و مقابله‌ای در خصوص این سامانه نیز در دست اقدام است.

با این حال غلامرضا رضایی مدیرعامل سازمان آتشنشانی کرمانشاه نیز از آماده‌باش ۸۰ نیروی آتشنشان در پی بارندگی‌های شبانه روز گذشته خبر داد و گفت: با ورود سامانه جدید بارشی، از روز گذشته (یکشنبه) تمام نیروهای آتنشانی به حالت آماده باش ویژه درآمده‌اند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر حدود ۸۰ آتشنشان آماده‌باش بوده و علاوه بر اینها تمام نیروهای ستادی هم فراخوان داده شده و در محل کار خود حضور دارند. گفت: فعالیت سامانه بارشی بنابراعلام صورت گرفته تا فردا (ششم فروردین) ادامه دارد و تمام نیروها تا زمان عبور کامل این سامانه در حالت آماده باش ویژه خواهند بود.

آزادسازی آب پشت سدهای کهگیلویه و بویراحمد در پی هشدار هواشناسی
شرکت آب منطقه‌ای استان کهگیلویه و بویراحمد طی هشدار هواشناسی مبنی بر بارندگی‌های سیل آسا در اطلاعیه‌ای از آزادسازی آب پشت سدهای کوثر و شاه قاسم خبرداد و اعلام کرد: پیرو اخطارهای قبلی مبنی بر بارندگی و وقوع سیلاب در روزهای دوشنبه و سه شنبه پنجم و ششم فروردین بدینوسیله به اطلاع هم استانی‌ها و میهمانان عزیز نوروزی می‌رساند با توجه به آزادسازی آب سدهای" کوثر" و "شاه قاسم" از فردا دوشنبه، پنجم فروردین ۹۸ بدلیل احتمال پرشدن حجم مخازن از اسکان، اقامت و گردش در سطح مسیلها و رودخانه‌های سطح استان بخصوص پایین دست دو سد "کوثر" گچساران و "شاه قاسم" یاسوج جهت کاهش خطرات احتمالی اکیداً خودداری کنند.

کمک ادامه دار به گلستان و آقا قلا
عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور در ادامه روند امدادرسانی به مردم سیل زده گلستان اعلام کرد که امروز هم اولویت اول ما خروج آب از آق قلا و روستاهای اطراف آن است که در جلسه روز گذشته این کار به نیروهای نظامی با مسئولیت سپاه واگذار کردیم.

وی افزود: این کار را با ایجاد شکاف و رخنه‌های جدید در شهر و اقداماتی برای خروجی آب دنبال می‌کنیم، ضمن اینکه ورودی آب به شهر از طریق سد ووشمگیر کاهش یافته است. سطح آب در آق قلا در حال پایین آمدن است اما باید عملیات تخلیه آب را افزایش دهیم و با توجه به اینکه می‌دانستیم امروز هوا بارانی می‌شود، روز گذشته با استفاده از هلیکوپتر به تمامی روستاهای آسیب دیده آذوقه برای چند روز ارسال و دپو شد تا با مشکلی مواجه نشوند.

خسارت ۱۳۳۹ میلیارد تومانی سیل به مازندران
مهدی رازجویان معاون امور عمرانی استانداری مازندران از خسارت هزار و ۳۳۹ میلیارد تومانی سیل به این استان خبر داد و با بیان اینکه ورود سامانه بارشی جدید در مازندران پس از سیل روزهای گذشته این استان نگرانی‌هایی را ایجاد کرده اما تمامی دستگاه‌های اجرایی در حالت آماده‌باش کامل به سر می‌برند، گفت: تمامی ادوات مورد نیاز در مکان‌های سیل‌خیز مستقر هستند و تا ساعت یک بامداد، جلساتی با فرمانداران، بخشداران و دستگاه‌های اجرایی شهرستان‌های مربوطه برگزار شد.
وی گفت: بر اساس آخرین برآورد، میزان کل خسارات سیل در استان مازندران هزار و ۳۰۹ میلیارد تومان بوده که از این میزان ۴۷۵ میلیون تومان مربوط به تأسیسات زیربنایی، ۵۵۸ میلیارد تومان در بخش کشاورزی، دام و طیور، ۲۷۶ میلیارد تومان نیز در بخش مسکونی و معیشتی و ۳۰ میلیارد تومان نیز در حوزه اصناف روستایی است.

آمادگی کامل شهرداری همدان برای مقابله با سیل احتمالی
عباس صوفی شهردار همدان از آمادگی کامل شهرداری برای مقابله با سیل احتمالی خبرداد و با اشاره به تمهیدات و پیش‌بینی‌های انجام شده شهرداری در رابطه با کنترل بارندگی‌ها و جلوگیری از بروز سیل و ایجاد مشکل در ایام نوروز، مطرح کرد: خوشبختانه باتوجه به بارش‌های فراوان، تاکنون هیچ‌گونه مشکل جدی در سطح شهر به‌وجود نیامده است.
وی با بیان اینکه شهرداری با تمام توان همراه با اکیپ خدمات شهری مکانیزه و آتش‌نشانی، آماده مقابله با سیل احتمالی است، بیان کرد: باتوجه به بارش‌های فراوان در چندروز گذشته، آبگرفتگی سطح معابر امری طبیعی است، اما خوشبختانه با تدابیر صورت گرفته این مسئله تبدیل به بحران نشده است.

سیل در لرستان و مرگ دوتن
عباس شرفی مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای لرستان گفت: به علت بارش‌های سیل آسا و طغیان رودخانه کشکان در ۵۰ کیلومتری محدوده چم حیدر، محورقدیم پلدختر – خرم‌آباد تا اطلاع ثانوی مسدود است و همچنین سرهنگ مرتضی چغلوند رئیس پلیس راه لرستان اظهار کرد: براثر بارش شدید باران صبح امروز رودخانه کشکان طغیان کرد که به موجب آن جاده قدیم خرم آباد - پلدختر بسته شد.
غلامرضا آقامیرزایی مدیرکل مدیریت بحران استانداری لرستان نیز اعلام کرد که بارش‌های سیل آسا در لرستان و در روستای «سرسنگر» بخش درب گنبد شهرستان کوهدشت منجر به کشته شدن یک زن و مصدومیت یک نفر و آوار ساختمان طویله شد.
تا لحظه ارسال این خبر سیل بهنام سعیدی سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور از شهروندان خواست تا اطلاع ثانوی از سفرهای غیرضروری به برخی از استان‌های شمالی، غربی و جنوب غربی کشور خودداری کنند.

مدیران کهگیلویه تا پایان خروج سامانه بارشی ممنوع الخروج شدند
فرماندار کهگیلویه گفت: مدیران شهرستان تا زمان خروج سامانه بارشی از استان نباید شهرستان را ترک کنند.
به گزارش ایسنا، جعفر نیکبخت در جلسه ستاد بحران در دهدشت با توجه به هشدار سازمان هواشناسی مبنی بر وقوع سیل افزود: مدیران کهگیلویه تا پایان بارندگی‌ها از شهرستان خارج نشوند.
فرماندار کهگیلویه خواستار همکاری و آمادگی همه دستگاه‌ها برای مقابله با حوادث احتمالی شد.
وی از احداث سیل بند کمربندی دهدشت خبر داد و تصریح کرد: با هماهنگی‌های انجام شده توسط اعضای ستاد مدیریت بحران مشکلات و بحران احتمالی کنترل خواهد شد.
نیکبخت اظهار کرد: به شهروندان و مسافران نوروزی اطلاع‌رسانی لازم انجام شود تا در مکان‌هایی که احتمال سیل و طغیان آب وجود دارد مستقر نشوند.
فرماندار کهگیلویه خواستار آمادگی مکان‌های مسقف همه ادارات، مدارس و مساجد برای اسکان اضطراری شد و اضافه کرد: دستگاه‌های خدمات‌رسان مثل هلال احمر، راهداری و شهرسازی باید در آمادگی کامل باشند.

اختصاص مجدد ۱۰۰ میلیارد ریال تنخواه به استانداری‌های مازندران و گلستان
رئیس سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد: حسب ابلاغ رئیس جمهور صدور تخصیص مجدد ۱۰۰ میلیارد ریال تنخواه برای هریک از استانداری‌های مازندران و گلستان به بنیاد مسکن انقلاب اسلامی وسازمان های مدیریت و برنامه ریزی این دو استان ابلاغ می‌شود. محمدباقر نوبخت با صدور ابلاغی به مسئولان ذیربط استان‌های مازندران و گلستان تاکید کرد: نسبت به ارزیابی خسارات وارده به شهروندان اقدام و در اسرع وقت گزارشی از میزان خسارت به هر خانوار را برای ارسال کمک بلاعوض و تسهیلات ارزان قیمت به هریک از خانوارها به تناسب خسارت وارده به سازمان برنامه و بودجه کشور ارسال کنند.
 
 
مرجع : ایسنا
برچسب ها: سیل ایران