به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۱:۱۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۱/۰۷ ساعت ۰۲:۱۳
کد مطلب : ۱۷۴۸۹۰

آخرین خبرها از وضعیت سیلاب در شهرهای ایران

آخرین خبرها از وضعیت سیلاب در شهرهای ایران
گروه جامعه: مطابق پیش‌بینی سازمان هواشناسی ایران، بارش برف و باران در ۲۵ استان کشور تا روز چهارشنبه همچنان ادامه خواهد داشت. بر این اساس، پلیس راهنمایی و رانندگی از مردم خواسته تا از تردد و سفرهای غیرضروری طی ۴۸ ساعت آینده اجتناب کنند. همزمان به ادامه بارش سنگین برف و باران در استان‌های غربی و جنوبی ایران، اخبار منتشر شده از وقوع سیلاب و آب گرفتگی در استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، لرستان، اصفهان، فارس و تهران حکایت دارد.
 
خسارت جانی و مالی در کهگیلویه و بویراحمد
معاون استاندار کهگیلویه و بویراحمد اعلام کرد که میزان بارندگی‌ها در این استان کهگیلویه و بویراحمد که از روز دوشنبه آغاز شده و به شدت هم ادامه دارد، به سه برابر میزان بارندگی استان فارس رسیده و بر اثر آن خسارت‌هایی به اراضی کشاورزی و تاسیسات و راه‌ها وارد شده است. همچنین شهرداری یاسوج نیز خبر داد که بر اثر شدت بارش‌ها و طغیان رودخانه‌های بشار و مهریان پل جدید جاده جوشکاران به مختار تخریب شد. این پل توسط شهرداری یاسوج برای کم کردن بار ترافیک احداث شده بود. سازمان اورژانس ایران نیز روز سه‌شنبه اعلام کرد که یک نوجوان ۱۵ ساله به هنگام عبور از رودخانه فصلی شوش در بخش بوستان از توابع شهرستان باشت واقع در استان کهگیلویه و بویراحمد در سیلاب گرفتار شده و جان خود را از دست داده است.

فرودگاه خرم‌آباد گرفتار سیلاب
در پی جاری شدن سیلاب در فرودگاه خرم‌آباد، شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران اعلام کرد که اقدامات لازم برای جلوگیری از وارد آمدن آسیب جدی به دستگاه‌های عملیاتی و فنی این فرودگاه انجام شده است. البته شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران تاکید کرده که تمام فرودگاه‌های کشور در حال آماده باش و عملیاتی هستند و هیچ فرودگاهی به دلیل وقوع سیل تعطیل نشده است. معاون عمرانی وزیر کشور نیز اعلام کرد که بر اثر جاری شدن سیل در استان لرستان در مجموع بیش از ۵۰ درصدی ۱۱۵ کیلومتر راه‌های اصلی و فرعی استان و دو پل در مسیر خرم آباد-پلدختر ۱۰۰ درصد تخریب شده‌اند.
 
زاینده رود آبستن سیلابی شدن
مدیر کل مدیریت بحران استانداری اصفهان هم روز سه‌شنبه گفت که بارش برف در فریدونشهر سبب مسدود شدن راه‌ها و قطع برق ۵ روستا در فریدونشهر شده همچنین ریزش کوه نیز در سمیرم گزارش شده است. او همچنین به مردم اصفهان و مسافران نوروزی هشدار داد که از استقرار در کنار زاینده رود پرهیز کنند، خودروهای خود را در کنار این رودخانه مستقر نکنند چرا که احتمال سیلابی شدن زاینده‌ رود در بعدازظهر روز سه‌شنبه وجود دارد.

جاری شدن سیل در استان سمنان
به گفته فرماندار دامغان، ظهر روز سه‌شنبه جاری شدن سیل در جاده مواصلاتی سه راهی مهماندوست در محور دامغان شاهرود، با تخریب پل، مسیر دسترسی به روستاهای طزره و شرکت البرز شرقی را مسدود و تردد در این محور را غیرممکن کرد. بر اساس اعلام سازمان هواشناسی، بارش شدید باران عصر روز سه‌شنبه نیز در روستاهای طزره ، دهملا ، مهماندوست ، امام آباد و معلمان استان سمنان ادامه خواهد داشت که احتمال می‌رود به طغیان رودخانه‌ها منجر شود.
حرکت دوباره سیل در شیراز
شهردار شیراز نیز صبح روز سه‌شنبه اعلام کرد که سیل بار دیگر از بالا دست رودخانه خشک به سمت این شهر از جاری شده لذا ضمن این که روستاهایی که در پایین دست رودخانه خشک هستند باید هرچه سریع‌تر خانه‌های خود را تخلیه کنند، مسافران نوروزی نیز از تجمع در این مسیر اجتناب کنند.
آب گرفتگی در تهران
همزمان با آغاز بارش باران در تهران، رییس مرکز کنترل ترافیک راهور تهران ظهر روز سه‌شنبه از آبگرفتگی در معابر اصلی تهران از جمله در بزرگراه شیخ فضل‌الله نوری خبر داد. پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ نیز اعلام کرد که تردد در بزرگراه امام علی تا پایان بارندگی با اعمال محدودیت همراه خواهد بود. در همین حال، به گفته معاون خدمات شهری منطقه ۹ شهرداری تهران، اطراف میدان آزادی به دلیل پاسخگو نبودن ورودی و خروجی فاضلاب دچار آب گرفتگی شده است.
اداره کل هواشناسی استان تهران هم اعلام کرد که از ساعت ۱۴ تا ۱۷ بعد از ظهر روز سه‌شنبه بارش باران در پایتخت ایران شدت می‌گیرد و وزش باد با سرعت ۶۰ تا ۷۰ کیلومتر بر ساعت همراه با بارش تگرگ و وقوع رعد و برق پیش‌بینی شده است. همچنین پیش‌بینی شده که بارش برف سه‌شنبه شب در ارتفاعات البرز به ویژه در جاده چالوس، هراز و فیروزکوه تشدید ‌شود.
بر همین اساس، از دوشنبه شب تمامی رستوران‌های واقع در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌های تهران در جاده امامزاده داود، جاده فشم، جاده لواسان، فرحزاد، درکه و دربند از سوی پلیس به مدت ۷۲ ساعت تعطیل شده و گشت و ایست بازرسی‌ پلیس برای ممانعت از تردد مردم در این جاده‌ها فعال شده است. در همین حال از ساکنان پایتخت ایران خواسته شده تا از تردد غیرضروری در سطح شهر خودداری کنند.
پیش‌بینی روز چهارشنبه
سازمان هواشناسی ایران پیش‌بینی کرد که روز چهارشنبه نیز احتمال آب گرفتگی معابر، سیلاب و طغیان رودخانه‌ها در استان‌های مرکزی و جنوبی ایران از جمله هرمزگان، جنوب کرمان، جزایر خلیج فارس و مناطقی از خراسان رضوی و شمالی وجود خواهد داشت.
جبران خسارت مادی سیل‌زدگان
رئیس جمهور نیز با شرکت در جلسه روز سه‌شنبه ستاد مدیریت بحران کشور از ارتش و سپاه خواست تا برای تخلیه سریعتر آب ازشهرها امکانات خود را به کار گیرند. روحانی به مردم سیل زده وعده داد تا تمامی خسارت‌های مادی آنها از سوی دولت جبران می‌شود. او ضمن تاکید بر تمرکز مدیریت اقدام‌های در حال انجام در ستاد مدیریت بحران از وزارت نیرو و قوه قضائیه ایران خواست تا با متخلفانی در مسیر رودخانه‌ها و حاشیه آنها، ساختمان و هتل ساخته‌اند، برخورد شود.