به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۶
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۱/۲۳ ساعت ۱۲:۳۱
کد مطلب : ۱۷۵۶۷۵
انتخابات دیگر نمی‌تواند تغییری ایجاد کند

نامه زیباکلام به خاتمی: اصلاح‌طلبی بی‌هویت شده است

نامه زیباکلام به خاتمی: اصلاح‌طلبی بی‌هویت شده است
گروه سیاسی: دكتر صادق زیباکلام - استاد علوم سیاسی دانشگاه‌های ایران- در نامه‌ای به سیدمحمد خاتمی به او یادآور شد كه مردم باور دارند انتخابات دیگر نمی‌تواند تغییری ایجاد کند. متن این نامه را بخوانید:

جناب آقای سیدمحمد خاتمی
ریاست محترم اصلاح‌طلبان
با سلام و تحیات، اظهارنظر اخیرتان در دیدار با شماری از اعضای فراکسیون امید مبنی بر این که «مردم دیگر به توصیه ما مبنی بر شرکت در انتخابات توجهی نخواهند کرد.» مبیّن بحران عمیقی است که جریان اصلاحات مدت‌ها گرفتار آن شده و رهبری اصلاحات نیز هیچ گامی برای مواجهه با آن برنداشته ‌است.

در این که اصلاح‌طلبان بخش قابل ‌توجهی از محبوبیت‌شان را از دست داده‌اند تردیدی نیست. بسیاری از اقشار تحصیل‌کرده و جوان‌تر مدت‌هاست این باور که انتخابات می‌تواند تغییری بوجود آورد را از دست داده‌اند. مع‌ذالک بسیاری از آن‌ها در دو انتخابات ۹۴ و ۹۶ به اصرار و ترغیب اصلاح‌طلبان شرکت کردند؛ اما عملکرد فراکسیون امید و از آن بدتر عملکرد آقای روحانی سبب شده که آن‌ها دیگر در انتخابات شرکت نکنند.

ریختن همه تقصیرها بر گردن مجلس و آقای روحانی، ندیدن ابعاد گسترده‌تر بحران اصلاح‌طلبان است. علی‌رغم آن‌که بیش از دو دهه از شکل‌گیری اصلاحات می‌گذرد اما بسیاری از رای‌دهندگان نمی‌دانند خواسته‌های این جریان کدام هستند و اساسا چه تفاوتی میان آنان با اصولگرایان وجود دارد. آیا مسئولیت ظهور شعار «اصلاح‌طلب، اصول‌گرا دیگه تمومه ماجرا» بیش از همه بر عهده خود ما نیست؟

واقعیت تلخ آن است که اصلاح‌طلبی خلاصه شده در مشتی شعارهای زیبا و کلی. شعارهایی که مشابه آن‌ها را اصولگرایانی که متوجه شده‌اند یک کشور ۸۰ میلیونی را نمی‌توان با شعار مرگ بر آمریکا و نابودی اسرائیل اداره نمود هم تکرار می‌کنند. بعد از گذشت بیست‌ سال ما هنوز نتوانسته‌ایم یک هویت مشخص ترقی‌خواهانه برای خودمان خلق نماییم. خواسته‌های مشخص اصلاح‌طلبان که آن‌ها را در جایگاه یک جریان دمکراتیک و ترقی‌خواه قرار می‌دهد کدام هستند؟ بی‌هویتی جریان اصلاحات را نه می‌توانیم بر گردن اصولگرایان بیفکنیم، نه روحانی، نه شورای نگهبان و نه نظارت استصوابی. ما هنوز نتوانسته‌ایم یک شعار استراتژیک برای اصلاح‌طلبی که به صورت شناسنامه و هویت آن درآمده باشد ایجاد نماییم.

جناب آقای خاتمی، ریشه همه مصیبت‌های کشور، اعم از سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، قومیتی، زنان و... در کم‌رنگ بودن آزادی خلاصه می‌شود؛ بنابراین آزادی‌خواهی و تلاش در تقویت دموکراسی می‌بایستی در رأس مطالبات اصلاح‌طلبان قرار بگیرد. به گونه‌ای که دموکراسی‌خواهی به تدریج بدل به بارزترین هویت جریان اصلاحات شود.
برچسب ها: صادق زیباکلام

۱۳۹۸/۰۱/۲۳ ۲۰:۱۷
صادق شر به پا نکن داداش بسه ول کن جون هرکی دوستداری بخیال شو اگه ایده ای داری اقتصاد کشور بده (363104)
۱۳۹۸/۰۱/۲۳ ۲۰:۴۰
اقای زیباکلام عزیز، ده پانزده سال است که هیات علمی دو دانشگاهی که خود بهتر از همه می دانی که جرم بوده است ، دهها جوان پشت خط مانده منتظر بودند که بری ولی هنوز هستی ، خواهشا دم از جریان راستین و اصیل اصلاح طلبی حداقل تو نزن (363105)
۱۳۹۸/۰۱/۲۳ ۲۱:۱۲
حذف نظارت استصوابی و آزادی احزاب سیاسی از جبهه ملی و نهضت آزادی تا سوسیالیست ها و مارکسیست ها مانند ۲سال ابتدای پیروزی انقلاب و مالیات بر ثروت و درآمد باید به گفتمان غالب جنبش اصلاح طلبی و دموکراسی خواهی مردم ایران بدل شود و این رسالت برعهده ی اصلاح طلبان راستین است... (363106)
Amir
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۸/۰۱/۲۳ ۲۲:۴۲
عاقبت آفتاب پرستی همین می‌باشد!!! (363108)
میلاد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۸/۰۱/۲۳ ۲۲:۵۶
بسم اللهِ الاَوَّلُ وَالآخِر
ما باید مطیع امر رهبر معظم انقلاب، امام خامنه ای باشیم.

رئیس مقام معظم رهبری ست.

رئیس ما تنها همان سَیّد علیِ رهبر است
تا به ابد رهبر ما سَیّد علی، نور دل است
ان شاءالله... (363109)
۱۳۹۸/۰۱/۲۳ ۲۳:۰۷
کاملا درست است (363110)
M
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۸/۰۱/۲۴ ۰۰:۵۴
این زیبا کلام کیه .به چهرش که نمیخوره آدم درستی باشه (363112)
امید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۸/۰۱/۲۴ ۰۲:۳۷
اولا دنیا بداند وخوب هم میداند دولت مردان امریکا بعنوان حامی تروریست درجهان یعنی تروریست بودن اورا نشان میدهد که خود نشانه ابلح بودن ترامپ است ونمیفهمد ودوما اینکه دولت مردان کم عقل امریکا که نوچه اسراییل گردیده وفکر خود رادر دست یک قاتل جهانی قرار داده بداند که خوب هم میداند سپاه پاسداران امید ملت ستمدیده جهان و محافظان.اسلام وملت بزرگ ایران است.پاسدار دلاور روزت مبارک. (363113)
معلم ناامیدشده
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۸/۰۱/۲۴ ۰۶:۰۹
جالب بود و قابل تامل و توجه و ... (363114)
۱۳۹۸/۰۱/۲۴ ۲۰:۵۹
آقای زیبا کلام
.....قاصد تجربه‌های همه تلخ
با دلم می‌گوید
که دروغی تو، دروغ
که فریبی تو.، فریب
.... (363116)
عادل
۱۳۹۸/۰۱/۲۵ ۱۴:۱۲
اتفاقااقای زیباکلام درست فرمودند (363121)