به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۱/۳۰ ساعت ۲۳:۳۵
کد مطلب : ۱۷۶۱۵۳

فتاح: می‌شد حادثه سیل در خوزستان رخ ندهد

گروه جامعه: وزیر اسبق نیرو گفت: من به عنوان کسی که متخصص آب است و مدتی هم وزیر نیرو بوده می‌دانم که می‌شد این حادثه در خوزستان رخ ندهد. حتماً پیش‌بینی‌ها در مدیریت مخازن سدها اشکال داشته است.
رئیس کمیته امداد در سخنان پیش از خطبه نماز جمعه امروز تهران، در گزارشی از آمار کمک‌رسانی به سیل زدگان و تدابیر کمیته امداد گفت: شبانه‌روز در خدمت مردم عزیز آسیب‌دیده بودیم و از همه امدادگران صمیمانه تشکر می‌کنم. پرویز فتاح افزود: ما ابتدا به شناسایی خسارات اولیه پرداختیم. بسته‌های حمایتی و غذایی را تحویل دادیم. ۳۰ هزار خانواده تحت پوشش ما در حادثه سیل در استان‌های مختلف آسیب دیدند. ۱۰ هزار واحد مسکونی باید احداث شود و ۲۰ هزار واحد هم تعمیرات اساسی نیاز دارد.

وی ادامه داد: با آنچه تا کنون در قالب خبر و اطلاعیه در رسانه‌ها و شبکه‌های مجازی پخش شده، مردم مجموعاً ۱۲۰ میلیارد تومان از طریق کمیته امداد به ما کمک کردند که ۴۱ میلیارد تومان به صورت نقدی و ۷۹ میلیارد تومان به صورت کالا بود. رئیس کمیته امداد ضمن تشکر از کمک‌های بی‌دریغ مقام معظم رهبری افزود: تمام خریدهای ما که خودمان انجام دادیم و آنها که متقاضی بودند در قالب خرید کالای ایرانی بوده که به تولید ملی کشور کمک شود. ستاد اجرای فرمان امام هم بزرگواری کردند و سه هزار بسته شامل فرش و یخچال لوازم خانگی به ما تحویل دادند. خدا را به خاطر این همه عنایتی که مردم کردند سپاسگزارم و شاهد افزایش اعتماد عمومی مردم هستیم.

۱,۰۰۰ میلیارد تومان برای جبران خسارت نیاز داریم
فتاح تصریح کرد: کار اصلی ما از این به بعد احداث و تعمیر خانه‌هاست. احداث ۱۰ هزار خانه ۶۰۰ میلیارد تومان حداقل هزینه خواهد داشت و تعمیرات ۲۰ هزار خانه ۲۰۰ میلیارد تومان و تهیه لوازم و تأمین اشتغال هم حدود ۲۰۰ میلیارد تومان نیاز خواهد داشت یعنی برای جبران خسارات دست کم به هزار میلیارد تومان نیاز داریم.
وی تاکید کرد: در همان سه هفته قبل به همه ۴۰ هزار خانواده‌ای که فکر می‌کردیم آسیب دیده باشند معادل دو برابر مستمری و حقوق پرداخت کردیم که بعد مسجل شد ۳۰ هزار خانواده نیازمند بوده‌اند. ۱۸ میلیارد تومان کمک نقدی و ۶ میلیارد تومان کمک ضروری در اختیار استان‌ها قرار دادیم. ۳۶ هزار سهمیه غذا فراهم کردیم و خود ما در کمیته امداد اقدام کردیم و ۱۰ هزار تخته پتو از یزد خریدیم و ۳ هزار یخچال از کمک‌های مردمی تهیه کردیم.

تمام مسکن مورد نیاز را تا پایان سال می‌سازیم
رئیس کمیته امداد با اعلام اینکه همه خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد در کشور بیمه حوادث بودند و این از آینده‌نگری این نهاد بود گفت: مقام معظم رهبری فرمودند که همه خسارت باید جبران شود و به فضل الهی این فرمایش مقام معظم رهبری را اجرا خواهیم کرد. تمام وسایل مورد نیاز ظرف هفته‌های آینده تأمین می‌شود و تا پایان سال تمام ۱۰ هزار واحد را می‌سازیم. جای نگرانی نیست و صبر و حوصله مردم به ما کمک می‌کند وظیفه‌مان را به درستی انجام دهیم. فتاح یادآور شد: پارسال هم قول داده بودیم و در زلزله کرمانشاه ۵۴۰۰ واحد مسکونی آسیب دیده بود که تا پایان سال همه را تحویل دادیم و به تمام تعهداتمان در زلزله کرمانشاه عمل کردیم. اکنون هم تا لحظه آخر و تکمیل تمام تعهدات در خدمت مردم عزیز سیل زده خواهد بود.
وی تصریح کرد: خواهش من این است که وام بلاعوض دولت سریع انجام شود چرا که تا کنون نه یک نفر وام گرفته و نه مبلغی به صورت بلاعوض دریافت کرده است. این کار باید زودتر و سریع‌تر انجام شود.  فاستبقوا الخیرات» آیه قرآن است که کار خیر را سریع انجام بدهید. رئیس کمیته امداد ادامه داد: ما امانت‌دار مردم هستیم و تمام کمک‌های مردمی را در رسانه‌ها گزارش می‌دهیم.

می‌شد این حوادث در خوزستان رخ ندهد
فتاح افزود: در خوزستان شرایط سخت‌تر و تلخ‌تر است. من به عنوان کسی که متخصص آب است و مدتی هم وزیر نیرو بوده می‌دانم که می‌شد این حادثه در خوزستان رخ ندهد. حتماً پیش‌بینی‌ها در مدیریت مخازن سدها اشکال داشته است. در خوزستان نیازها متفاوت است. لوازم سرمایشی نیاز است، لوازم بهداشتی نیاز است، دامشان علوفه می‌خواهد، و خدمات روان‌شناسی و مشاوره هم در دستور کار ماست. وی تاکید کرد: ۵ هزار طرح اشتغال ما آسیب و خسارت دیده اما جبران خواهیم کرد. همه وام‌ها را مهلت دادیم. کسانی که محل نگهداری دام و احشامشان آسیب دیده بر عهده ماست و می‌سازیم. ۶ هزار میلیارد تومان وام قرض‌الحسنه اشتغال داریم. مردم عزیز سیل‌زده بدون واهمه بدانند که همه خسارات جبران خواهد شد.

کارشکنی‌ها از خاطره تلخ ملت بیرون نخواهد رفت
رئیس کمیته امداد هشدار داد: در این شرایط که همه داغدار هستیم معاندان در بیرون و برخی جاهلان در داخل با شایعه‌پراکنی نمک بر زخم مردم می‌پاشند. در این شرایط دنبال زیر سوال بردن گروه‌های مردمی هستند اما راه به جایی نخواهند برد. من چون جبهه‌ای هستم و آنجا بوده‌ام انصافاً می‌گویم که در مناطق سیل‌زده جنوب و گلستان صحنه‌های جبهه تداعی شده است. عنایت خداست که می‌توانیم از سیل صحنه افتخارآفرین خلق بکنیم. مرحبا به سپاه و بسیج که به یاری مردم شتافتند. فتاح با اشاره به کارشکنی کشورهای غربی در امدادرسانی به مردم ایران گفت: آنها نگذاشتند کمک‌های مردمی به مردم ما برسد. یک دلار یا یک یورو نگذاشتند به امداد و هلال احمر برسد. می‌توانستند و نگذاشتند و نمک به زخم ما پاشیدند. اتحادیه اروپا می‌گوید یک میلیون یورو به شما کمک می‌کنیم و نسیه بوده و ندادند در حالی که برای یک بازیگر هالیوودی که ۴۰ میلیون یورو برای یک کار خیر می‌خواست چهل میلیون یورو بدون معطلی دادند بدون اینکه معلوم باشد این پول کجا می‌رود. این از خاطره تلخ این ملت هیچ گاه بیرون نخواهد رفت.

وی تصریح کرد: غیر از مددجویان عزیزمان بقیه را هم حمایت می‌کنیم. مشکل عمده در این شرایط مسکن خواهد بود که با درایت و صبوری به نتیجه خواهد رسید. من فکر می‌کنم خسارت سیل از ماست و آنچه عنایت الهی بود باران رحمت بود که نازل شد. فتاح در پایان گفت: نظام در همه صحنه‌ها بیمه شده و دشمن عصبانی است و باید بگوییم از این عصبانیت بمیرید. وحدت ما زیر چتر ولایت مقام معظم رهبری پابرجاست. صائب تبریزی چه زیبا فرموده «جماعتی گذرند از پل صراط چو سیل، که بار خلق به گردن کشیده‌اند امروز».
برچسب ها: سیل در خوزستان