به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۴:۰۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۲/۰۲ ساعت ۱۱:۱۵
کد مطلب : ۱۷۶۲۹۷

طوفانی که قیمت نفت را بالاتر می‌برد

گروه اقتصادی: ایران و تحریم‌های آمریکا علیه صنعت نفت آن مهمترین مسئله عرضه نفت هستند که در صورت عدم تمدید معافیت ها از تحریم نفتی ایران قیمت نفت رشد قابل توجهی خواهد یافت.
طوفانی که قیمت نفت را بالاتر می‌برد
پس از افزایش 30 درصدی قیمت نفت، حالا عوامل بسیاری در زمینه عرضه می توانند قیمت را از این هم بالاتر ببرند.طی چند هفته آینده، چندین رویداد حساس ژئوپلیتیکی زمینه را برای قیمت بالاتر نفت فراهم می کنند. این رویداد ها به همراه بازار کساد جهانی نفت قیمت را نسبت به هرگونه کمبود ناگهانی عرضه حساس می کنند که مهمتر از همه کاهش تولید اوپک و متحدانش به رهبری روسیه است.کارشناسان موافقند که بازار نفت در زمینه عرضه دچار مشکل می‌شود ولی در مورد مسبب این مشکل اختلاف دارند.سه گزینه اصلی ایران، ونزوئلا و لیبی هستند. تمام این تولیدکنندگان اوپک از توافق کاهش تولید که از ژانویه آغاز شد معاف شده بودند و هر 3 دلایل خوبی برای این معافیت داشتند. تولید در این کشورها کاهش یافته یا بی ثبات است و انتظار مشکلات بیشتری برای تولید آنها در هفته‌ها و ماه‌های آتی وجود دارد.طبق نظر استفان برناک، یک تحلیلگر نفتی از موسسه PVM ، لیبی بزرگترین خطر ژئوپولیتیکی برای بازار نفت است.

برناک گفت :« تولید نفت در لیبی حتماً مختل می‌شود و مسئله بر سر زمان است. ژنرال حفتر و نیروهای شرق لیبی قصد دارند تریپلی را تصرف کنند. با این کار خطر قطع عرضه نفت غیر قابل اجتناب است».کایلین برچ، اقتصاددان واحد اطلاعات اقتصادی اعتقاد دارد ایران و تحریم‌های آمریکا علیه صنعت نفت آن مهمترین مسئله عرضه نفت هستند. غیر قابل پیش بینی بودن سیاست دولت آمریکا باعث می شود این کشور معافیت ها برای خرید نفت ایران را در ماه می لغو کند.تحلیل‌گران دیگر هم اعتقاد دارند آمریکا علیرغم سیاست حداکثر فشار بر ایران با صفر کردن صادرات آن، دوباره در مقابل خریداران اصلی نفت این کشور موضعی نرم خواهد داشت و دلیل آن ترس از بالا رفتن بیش از حد قیمت نفت و بنزین است.

برخی تحلیلگران می گویند آمریکا با تمرکز بر سخت‌تر کردن تحریم ها علیه ونزوئلا و رژیم نیکلاس مادورو دیگر بر مشتریان نفت ایران سخت نخواهد گرفت، چون اختلال در عرضه نفت این دو کشور به همراه قطعی احتمالی صادرات لیبی می تواند قیمت نفت را بسیار بالا ببرد.بانک آمریکایی مریل لینچ اعلام کرد خطر افزایش قیمت نفت برنت به طرز قابل توجهی بیشتر از آن چیزی است که بازار تصور می کند.عربستان سعودی و چند تولید کننده دیگر اوپک به قیمت بالای 80 دلار در هر بشکه برای متعادل کردن بودجه خود نیاز دارند و نفت 70 دلاری به درد آنها نمی خورد.به این ترتیب انتظار می رود عرضه نفت طی ماههای آتی سخت‌تر شود و قیمت را به بالاتر از 75 دلار در هر بشکه برساند.
مرجع : تسنیم
برچسب ها: قیمت نفت