به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۴:۳۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۲/۲۹ ساعت ۱۳:۴۹
کد مطلب : ۱۷۸۱۱۰

سریال بی‌پولی استقلال؛ جیب خالی، پز عالی!

گروه ورزشی: استقلال در لیگ هجدهم و به خصوص در یک ماه گذشته، یکی از پر فراز و نشیب‌ترین و پر حاشیه‌ترین روزهای خودش را تجربه کرد.
سریال بی‌پولی استقلال؛ جیب خالی، پز عالی!
آبی‌های پایتخت در این مدت درگیر حواشی مختلفی مانند برکناری وینفرد شفر، ابهام در انتخاب سرمربی آینده، کنار گذاشته شدن فرشید باقری، منشأ و طارق همام، نامشخص بودن زمین تمرین، پرداخت نشدن مطالبات مالی و در نهایت اعتصاب بازیکنان بودند.این حواشی تنها بخشی از مشکلات استقلال در فصلی که گذشت، بود؛ مشکلاتی که در نهایت باعث شد استقلال باوجود کسب فرصت‌های خوب رسیدن به صدر جدول و کسب قهرمانی، آن‌ها را بسوزاند و در نهایت به رتبه سوم لیگ برتر بسنده کند.در حال حاضر با پایان لیگ برتر، مهم‌ترین دغدغه هواداران استقلال، انتخاب سرمربی آینده آبی‌پوشان و تمدید قرارداد بازیکنان تأثیرگذار این تیم است. با این حال آیا مدیران استقلال کار آسانی در تأمین خواسته‌های هواداران دارند؟ قطعاً جواب این سوال منفی است. مدیران استقلال در طول فصل از درآمد یک میلیون دلاری حاصل از انتقال تیام و سید مجید حسینی و در ادامه ۸۵۰ هزار دلاری که از انتقال اللهیار صیادمنش به باشگاه رسید، صحبت کردند اما با توجه به مشکلات مالی که استقلال در طول فصل داشت، به نظر این درآمدها هیچ کمکی به این باشگاه نکرد.

باشگاه استقلال تا قبل از بازی با سپیدرود حدود ۴۵ درصد از مبلغ قرارداد بازیکنانش را پرداخت کرده بود که همین مساله منجر به اعتراض و اعتصاب آن‌ها پیش از بازی با سپیدرود شد. البته دلیل اصلی اعتصاب بازیکنان استقلال، بدقولی و حرف‌های ضد و نقیض مدیران این باشگاه درباره پرداختی‌ها بود که موجب سرریز شدن کاسه صبر آن‌ها شد. حتی در ماجرای اعتصاب بازیکنان، دادن اولتیماتوم از سوی علی خطیر، معاون ورزشی باشگاه استقلال هم کارساز نشد و در نهایت با درخواست کادر فنی این ماجرا به پایان رسید.این مورد نشان می‌دهد که در حال حاضر آبی‌های پایتخت پول پرداخت بازیکنان این فصل‌شان را هم ندارند که البته یکی از دلایل آن بدقولی اسپانسر باشگاه هم بوده است. از سوی دیگر آن‌ها باید پول فسخ قرارداد وینفرد شفر، سرمربی پیشین استقلال که در صورت تخفیف ندادن این مربی آلمانی نزدیک به ۱.۵ میلیون دلار است را پرداخت کنند. نکته عجیب در مورد روند فسخ قرارداد شفر، انفعال مدیران استقلال در حل این مشکل است.

آن‌ها تاکنون هیچ صحبتی با شفر نداشتند و حتی تاریخی هم برای مذاکره با او مشخص نکردند، در نتیجه روند مذاکره با او در مبهم‌ترین حالت ممکن قرار دارد و احتمالاً نتوانند تخفیف زیادی از این مربی آلمانی بابت فسخ قراردادش بگیرند. این در حالی است که مدیران استقلال بدون روشن کردن وضعیت شفر، در حال مذاکره برای انتخاب سرمربی جدید این تیم هستند.با این اوصاف نکته واضح در مورد باشگاه استقلال، افزایش مشکلات مالی این باشگاه در ادامه راه است. با این وجود علی خطیر هم‌چنان عنوان می‌کند که بودجه ۱.۵ میلیون دلاری قرارداد وینفرد شفر از پیش تأمین شده و آن‌ها مشکلی برای فسخ قرارداد با او ندارند اما آیا بودجه‌ای هم برای آوردن سرمربی خارجی جدید استقلال وجود دارد؟ در این بخش سوال دیگری که پیش می‌آید این است که اگر باشگاه استقلال چنین بودجه‌ای برای فسخ قرارداد شفر دارد، پس چرا این فصل با چنین مشکلات مالی‌ای دست و پنجه نرم کرد؟

همه مسائل نیمکت استقلال را در کنار صحبت‌های فرهاد مجیدی و علی خطیر پس از بازی با سپیدرود قرار دهید تا متوجه شوید، وضعیت آینده نیمکت آبی‌ها از آنچه که فکرش را می‌کنید مبهم‌تر است. فرهاد مجیدی، سرمربی موقت استقلال پس از بازی با سپیدرود به شکلی صحبت کرد که ذهن را به ادامه دوران سرمربی‌گری او در استقلال برای فصل آینده می‌برد اما یک روز بعد علی خطیر دوباره تاکید کرد که سرمربی آینده آبی‌های پایتخت قطعاً خارجی است تا هواداران استقلال سردرگم‌تر شوند.در کنار پرداخت مبلغ فسخ قرارداد شفر، حقوق سرمربی خارجی استقلال – همان طور که مدیران این باشگاه روی آن تاکید دارند – و ابهاماتی که وجود دارد، باید به پروسه تمدید قراردادها (رحمتی، وریا غفوری، علی کریمی، سید حسین حسینی و احتمالاً پاتوسی و…) و جذب بازیکنان جدید هم توجه کرد. این پروسه به خودی خود مستلزم منابع مالی قوی‌ای است که به نظر نمی‌رسد استقلال با مشکلاتی که دارد، در اختیار داشته باشد.

در نتیجه احتمالاً مدیران استقلال در ادامه راه مجبور به تغییر موضع ۱۸۰ درجه‌ای و انتخاب سرمربی داخلی شوند؛ اتفاقی که با توجه به مواردی که در بالا آورده شد و اشاره اسماعیل خلیل‌زاده، عضو هیأت مدیره باشگاه به آن در یک مصاحبه رادیویی، اصلاً دور از ذهن نیست.در پایان باید گفت که استقلال روزهای سختی را به خاطر مشکلات مالی پیش‌رو خواهد داشت؛ مشکلاتی که در روزهای اخیر به وضوح مشخص شده، با این حال مدیران استقلال هم‌چنان به وعده دادن ادامه می‌دهند. در حال حاضر باید امیدوار بود که آن‌ها بتوانند راهی برای برون رفت استقلال از این شرایط پیدا کنند در غیر این صورت احتمالاً فتحی، خطیر و دیگر اعضای مدیریتی باشگاه در سال‌های آینده با تغییر تیم مدیریتی استقلال، مورد هجوم انتقادات مدیران جدید باشگاه قرار گیرند؛ درست همان اتفاقی که اکنون برای افتخاری، توفیقی و باقی اعضای مدیریتی قبلی باشگاه توسط مدیران فعلی رخ داده است. در این بین، تنها هواداران استقلال از وقوع چنین چرخه‌ای در باشگاه مورد علاقه‌شان رنج می‌برند.
مرجع : ایسنا
برچسب ها: استقلال