به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۲/۲۹ ساعت ۱۵:۴۱
کد مطلب : ۱۷۸۱۲۳
حسین انتظامی به نگرانی‌ها درباره کاغذ پاسخ داد

باز هم کاغذ وارداتی به بازار سیاه می‌رود؟

گروه فرهنگ و هنر: رئیس کارگروه ساماندهی کاغذ اظهار کرد: این نگرانی که کاغذ با ارز دولتی وارد می‌شود و به دلیل عدم نظارت کافی با قیمت دیگری در بازار عرضه می‌شود، وجود دارد و قابل درک است. بر همین اساس نیز گروه سه جانبه برای نظارت بر توزیع کاغذ وارداتی تشکیل شده است.
باز هم کاغذ وارداتی به بازار سیاه می‌رود؟
حسین انتظامی ظهر امروز (یکشنبه، ۲۹ اردیبهشت ماه) در نشستی که با خبرنگاران درباره موضوع کاغذ داشت، اظهار کرد: بحث مربوط به تأیید ثبت سفارش‌ها و توزیع و نظارت بر توزیع کاغذ مطبوعات طبعاً بر عهده معاونت مطبوعاتی و در حوزه ناشران مربوط به معاونت فرهنگی است. کارگروه کاغذ نیز هماهنگ‌کننده کلیه دستگاه‌های است که در امر واردات و توزیع کاغذ نقش دارند و هر کدام از دستگاه‌های حاضر در این کارگروه هماهنگی‌های کلی را انجام می‌دهند و هر نهادی در حوزه تخصصی خودش امور را پیگیری خواهد کرد.او اعضای این کارگروه را متشکل از نمایندگانی از وزارت صمت، فرهنگ و ارشاد اسلامی، گمرک، وزارت آموزش و پرورش، سازمان نظارت، سازمان تعزیرات و نمایندگان تشکل‌های صنعت چاپ، مطبوعات و ناشران عنوان و درباره نظارت و توزیع کاغذ وارداتی به ارز دولتی و جلوگیری از خرید و فروش کاغذ به بازار سیاه خاطرنشان کرد: نظارت بر توزیع کاغذ وارداتی از همان ابتدا جزو وظایف کارگروه کاغذ تعریف شد. در جلسه امروز و جلسات قبلی نیز همواره تنظیم این سازوکار در دستور کارگروه سازماندهی کاغذ قرار داشت.

در همین راستا یک گروه سه‌جانبه متشکل از سازمان تعزیرات، سازمان نظارت و دبیر خانه کارگروه تشکیل شده که به این موضوع رسیدگی می‌کنند و موظف هستند که به توزیع کاغذ وارداتی به ارز دولتی و رسیدن آن به دست مصرف‌کننده اصلی و اینکه کاغذ وارداتی وارد بازار سیاه نشود رسیدگی کنند.انتظامی با بیان اینکه «کارگروه ساماندهی کاغذ به توزیع کاغذ نظارت می‌کند»، یادآور شد: این نگرانی که کاغذ با ارز دولتی وارد می‌شود و به دلیل عدم نظارت کافی با قیمت دیگری در بازار عرضه می‌شود، وجود دارد و قابل درک است. بر همین اساس نیز گروه سه جانبه برای نظارت بر توزیع کاغذ وارداتی تشکیل شده است.او یادآور شد: همان‌طور که پیشتر نیز مطرح شد، قرار شد، به میزان اندازه مصرف مطبوعات و ناشران همچنان ارز ۴۲۰۰ به کاغذ تعلق می‌گیرد. این موضوع نشان‌دهنده توجه نظام و دولت به کاغذ است؛ چراکه بسیاری از کالاها از گروه یک خارج شدند، اما کاغذ مطبوعات و ناشران همچنان در گروه کالاهای اساسی قرار دارد.

رئیس کارگروه ساماندهی کاغذ همچنین درباره مفاد جلسات کارگروه ساماندهی کاغذ، اظهار کرد: امروز چهاردهمین جلسه کارگروه برگزار شد و معمولاً هر دو هفته یک بار این جلسات برگزار می‌شود. مصوبات این جلسات نیز با توجه به قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات روی سایت منتشر خواهد شد و در اختیار عموم قرار می‌گیرد. کار اصلی این کارگروه ایجاد هماهنگی میان دستگاه‌هایی است که هر کدام به نوعی در امر توزیع و واردات کاغذ نقش دارند و طبیعتاً در این جلسات علاوه بر ایجاد هماهنگی میان دستگاه‌ها، موضوع واردات کاغذ و نظارت بر توزیع آن نیز مورد بررسی قرار می‌گیرد.انتظامی همچنین درباره نحوه تخصیص کاغذ وارداتی به قیمت ارزی دولتی به روزنامه‌ها توضیح داد: این موضوع باید در معاونت تخصصی یعنی معاونت مطبوعاتی رسیدگی شود که حتماً بر اساس شاخص‌های که تعریف می‌کنند، اطلاعات آن در راستای شفاف سازی اعلام می‌شود؛ اینکه کاغذ وارداتی میان کدام روزنامه‌ها و به چه اندازه توزیع شده است.رئیس کارگروه ساماندهی کاغذ همچنین درباره اقدامات این کارگروه برای واردات و توزیع زنیک در بازار نیز توضیح داد: این کارگروه در مرداد ماه سال ۹۷ در ستاد تنظیم بازار تصویب شد و از ابتدا قرار بود در حوزه کاغذ فعال باشد، اما به مرور موضوع زینک نیز به این وظایف این کارگروه اضافه شد که هم اکنون در کارگروه به فرآیند قیمت‌گذاری توزیع و واردات زینک رسیدگی می‌شود و پیگیری امور در معاونت‌های تخصصی انجام خواهند شد.
مرجع : ایسنا
برچسب ها: بحران کاغذ