به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۴:۰۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۳/۰۱ ساعت ۱۷:۵۲
کد مطلب : ۱۷۸۳۵۷

جزییات حضور پمپئو و شاناهان در کنگره و سنا

جزییات حضور پمپئو و شاناهان در کنگره و سنا
گروه بین‌الملل: نشریه نیویورک تایمز در قالب گزارشی ابعاد تازه‌ای از جریان مذاکرات تیم امنیتی دولت آمریکا با نمایندگان کنگره این کشور را با محوریت تحرکات نظامی ایران در منطقه خاورمیانه، منتشر کرد. مقامات ارشد امنیت ملی آمریکا روز سه‌شنبه تلاش کردند تا اعضاء کنگره را در مورد جدی بودن خطر تهدیدهای ایران متقاعد کنند. این نشست بر دفاع مقام‌های امنیت ملی از اطلاعات به دست آمده از تحرکات تهران و اقدام‌های اخیر ارتش آمریکا برای مقابله با حملات احتمالی ایران متکی بود.

به گزارش نیویورک تایمز، نمایندگان دموکرات این نشست را با طرح یک سوال بنیادین آغاز کردند و آن این که ریشه وقوع رخدادهای اخیر در خاورمیانه متاثر از رفتار دولت ترامپ است یا دولت ایران؟ دموکرات‌ها معتقد بودند که برای رسیدن به نتیجه مشخص از این نشست ابتدا باید مشخص شود که آیا اقدام‌های آمریکا در واکنش به رفتار ایران صورت می‌گیرد یا این که رفتار ایران واکنشی به اقدام‌های پیشین آمریکا بوده است. در مقابل پاتریک شاناهان، سرپرست وزارت دفاع آمریکا گفت که اقدام‌های ما تاکنون با هدف بازدارندگی و جلوگیری از ادامه خطای محاسباتی ایران صورت گرفته است. شاناهان تاکید کرد که انگیزه ما معطوف به جنگ با ایران نیست ولی تاکنون توانسته‌ایم مانع از حمله نیروهای این کشور به ارتش آمریکا شویم.

با وجود غیبت جان بولتن، مشاور امنیت ملی کاخ سفید در این نشست که از او به عنوان مدافع اصلی برخورد قاطع با تحرکات منطقه‌ای ایران یا می‌شود، نمایندگان حاضر در جلسه گفته‌اند که مایک پمپئو، وزیر خارجه، مدافع اصلی اقدام‌های اخیر ارتش بود. همچنین ژنرال جوزف دانفورد، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا به اعضاء کنگره گفت که از طریق یک واسطه به قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس ایران، پیام دادم که از نظر ما او مسئول اصلی هرگونه اقدام نظامی علیه ارتش آمریکاست. نمانیدگان جمهوری‌خواه کنگره نیز ضمن حمایت از اقدامات دولت ترامپ در خصوص اعمال فشار حداکثری بر حکومت ایران، معتقد بودند که گزارش مقام‌های امنیتی به وضوح نشان می‌دهد که تهدید ایران تا سطح حائز توجهی افزایش یافته و میزان تهدید ناشی از آن با شرایط گذشته قابل مقایسه نیست.

با این وجود جمع‌بندی نمایندگان دموکرات از گزارش نهادهای امنیتی قدری با شک و تردید همراه بود. آنها معتقد بودند که بخشی از اقدام‌های بازدارنده ارتش می‌تواند موجب تحریک بیشتر ایران شود و اساسا اعمال ایران نیز تاکنون بدون تاثیرپذیری از تحریک‌های پیشین آمریکا نبوده است. اعضاء دموکرات کنگره همچنین اشاره کردند که رویکرد فعلی دولت آقای ترامپ در عمل ایران را از حضور بر سر میز مذاکره دورتر خواهد کرد و آمریکا نیز تاکنون برنامه‌ای برای هدایت وضع موجود به سمت شکل‌گیری مذاکره میان دو کشور نداشته است. در پایان پمپئو ضمن رد تصور مخالفان دموکرات تاکید کرد که راه های بسیاری برای برقراری کانال ارتباط دیپلماتیک در اختیار وزارت خارجه آمریکا قرار دارد.

همزمان با ارسال ناوها، بمب افکن‌ها و سامانه موشکی ارتش آمریکا به خلیج فارس، چند حمله موشکی از سوی حوثی‌های یمن به تاسیسات نفتی عربستان و چهار نفتکش حاضر در سواحل امارات عربی متحده رخ داد. همچنین یک‌شنبه شب گذشته نیز یک گلوله کاتیوشا به نزدیکی ساختمان سفارت آمریکا در بغداد اصابت کرد. وزیر خارجه آمریکا اعلام کرده که ایران مظنون اصلی طراحی این حملات است ولی رهبر و رئیس جمهوری ایران تاکید کرده‌اند که ایران به دنبال جنگ با آمریکا نیست.
 
برچسب ها: مايك پمپئو