به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۱۶:۲۴
 
۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۷/۱۹ ساعت ۰۸:۱۰
کد مطلب : ۱۷۹۱۱
رئیس دولت وقت می‌گفت مشکل نداریم!

از كمبود و گراني دارو تا كلاه‌برداري دارويي!

گروه جامعه: گراني و كمبود دارو كه فشار فراواني را به مردم وارد نموده گرچه با روي كار آمدن دولت جديد، به طور نسبي كاهش يافته است اما تبعات سومديريت‌هاي مسئولان سابق همچنان بر جامعه اثرات منفي خود را نشان مي‌دهد.
از كمبود و گراني دارو تا كلاه‌برداري دارويي!
در تازه‌ترين مورد، برخي از مراكز پخش دارو با كم‌فروشي حتي به بيماران هم رحم نكرده و در جهت سواستفاده از كمبود دارو؛ اقدام به كلاه برداري رسمي از بيماران مي‌كنند. به گزارش بهارنيوز، به تازگي برخي بسته‌هاي دارويي كه توسط داروخانه‌ها به مردم عرضه مي‌شود، به طرز حرفه‌اي مورد دستبرد شركت‌هاي سازنده يا مراكز پخش قرار گرفته و در هر بسته چند عدد از آن قلم دارو وجود خارجي ندارد و فقط بسته خالي به بيمار داده مي‌شود! كه مستند آنرا در تصاوير زير مشاهده مي‌كنيد. با اين توضيح كه اصل اين داروها كه از داروخانه‌هاي معتبر! تهيه شده در دفتر سايت بهارنيوز موجود مي‌باشد تا در صورتيكه مقامات بازرسي قصد پيگيري موضوع را داشته باشند به آنان ارائه شود.

در تصاوير زير بسته‌هايي از داروي پرانول كه از داروهاي بيماران قلبي به شمار مي‌رود را مشاهده مي‌كنيد. در هر پاكت مقوايي 10 بسته 10 عددي قرص مجموعا 100 عدد قرص (همانطوريكه روي پاكت قيد شده است) بايد موجود باشد اما در بسته تهيه شده يكي از بيماران، يك بسته به طور كامل خالي و يك بسته ديگر حاوي 3 عدد (از 10 عدد) مي‌باشد كه در مجموع، به جاي 100 قرص 83 قرص به بيمار تحويل شده است! نكته مهم نحوه پرس حرفه‌اي بسته‌هاي دستكاري شده است كه كاملا با بسته هاي ديگر، همسان و مشابهت دارند!


در عكس بالا، سمت چپ بسته‌اي كه خالي از قرص و بسته وسط، حاوي 10 عدد قرص مي‌باشد، اما هر دو بسته دقيقا و مشابه هم؛ پرس شده‌اند كه در نگاه اوليه متوجه خالي بودن بسته خالي نمي‌شويد!

در اين عكس، در بسته 10 عددي، فقط 3 عدد قرص قرار داده شده ولي باز هم كل بسته، پرس شده و در بين ديگر بسته‌هاي جا داده شده است كه در تصوير وسط به خوبي قابل مشاهده مي‌باشد!

در همين حال، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس معتقد است بحران دارو در کشور از سال ۹۱ شروع شد اما رئیس جمهور وقت گفته بود که هیچ مشکلی وجود ندارد! در برنامه نگاه دو سيما که اختصاص به موضوع دارو داشت، دکتر حسینعلی شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس و دکتر رسول دیناروند معاون وزیر و رئیس سازمان غذا و دارو، به تشریح وضعیت بازار دارویی کشور پرداختند. رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با عنوان این مطلب که مشکل کمبود دارو از اواخر سال ۹۰ شروع شد، تاکید کرد: در همان زمان نمایندگان شرکتهای دارویی به کمیسیون بهداشت آمدند و گزارشی ارائه کردند که واقعاً نگران کننده بود.

وی گفت: بنده نیز نامه‌ای برای رئیس جمهور وقت نوشتم و هشدار دادم اگر دیر بجنبید فاجعه‌ای در مورد دارو در کشور رخ خواهد داد. همین موضوع را، در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی هشدار دادم که وضع دارو خراب است، رئیس جمهوری سابق گفت نه مشکلی نیست اما من گفتم چرا مشکل جدی است و بانک مرکزی همکاری نمی‌کند.

شهریاری گفت: مشکل از اوایل سال ۹۰‌ به علت ناهماهنگی بین بانک مرکزی و وزارت بهداشت به وجود آمد و متأسفانه مسئولان وقت وزارت بهداشت به ما گزارش واقعی نمی‌دادند که چه اتفاقاتی دارد می‌افتد و هر وقت می‌پرسیدیم آیا مشکل ارزی دارید می‌گفتند، نه مشکلی نیست!

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان
بحران دارو در کشور از سال ۹۱ کلید خورد ولي رئیس دولت وقت می‌گفت مشکل نداریم!!
مجلس ادامه داد: این روند رسید به شهریور و مهر ۹۱ که اعلام کردند کل ارز اختصاص یافته ۱۲۰ میلیون یورو بوده که ۵۰ میلیون یورو آن به لوازم آرایشی و بهداشتی اختصاص یافته و ۷۰ میلیون یورو برای دارو اختصاص پیدا کرده است. ما پیگیری کردیم و جلسات زیادی گذاشتیم بالاخره نمایندگان بانک مرکزی و معاون وزیر بهداشت و رئیس سازمان غذا و دارو(وقت) آمدند و چندین بار به ما گفتند که بانک مرکزی ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار ارز داده است و مدعی بودند نسبت به سال قبل از آن هیچ تغییری نکرده است.

وی ادامه داد: حالا اینکه چرا این گزارشها را می‌دادند و قبلاً در جلسات نمی‌گفتند، احتمالاً به خاطر نگرانی شان از عکس العمل های رئیس جمهور بود! سال گذشته متأسفانه ما شاهد بودیم که قیمت داروها در ۴ مرحله افزایش پیدا کرد، هیچ کنترلی نه روی داروخانه‌ها بود،نه روی شرکتهای تولید داخل بود، واقعاً بلبشویی در بازار دارویی کشور حاکم بود. حالا امسال دولت جدید تازه ۵۰ روز است که سر کار آمده است و تلاش زیادی هم کرده‌اند که مشکلات را کم کنند، اما هنوز آنچه می‌خواستیم اتفاق بیفتد، اتفاق نیفتاده است.

وی گفت: اگر می‌خواهیم قیمت دارو برای بیماران به قیمت سال ۹۱ برسد، فرانشیز دارو باید از ۳۰ درصد کمتر شود. مسئولان دولت جدید هم البته تازه سر کار آمده‌اند و شاید نباید اعلام می کردند که مهرماه مشکلات حل می‌شود، این مشکلات که طی ۲ سال گذشته به وجود آمده است، مشکلاتی نیستند که ظرف یک ماه یا دو ماه قابل حل باشند.

دیناروند هم در ادامه اين برنامه گفت: بنابراین از ابتدای امسال اختصاص ارز دارو به نرخ ۱۲۲۶تومان متوقف شد و به نرخ ۲۵۰۰ تومان تأمین شد و به تدریج روند خوبی را در تأمین دارو شاهد بودیم.

معاون وزیر بهداشت گفت: متأسفانه کمبود دارو هنوز وجود دارد و تغییر نرخ ارز نیز باعث شده که قیمت داروها به شدت افزایش پیدا کند، قیمت داروهای وارداتی حدود ۲ برابر شده است و قیمت داروهای تولید داخل به طور میانگین ۵۰ درصد افزایش یافته یعنی برخی داروهای ایرانی ممکن است قیمتش ۲ برابر شده باشد و برخی نیز ۲۰ درصد گرانتر شده باشند.

وی تأکید کرد:‌ بحران کمبود دارو بر طرف نشده است. این طور نیست که ما ادعا کنیم مشکل کاملاً بر طرف شده است، متأسفانه فرایند تأمین دارو مشکلی نیست که یک روزه بتوان آن را حل کرد، برخی داروها هستند که در سال یک میلیارد دوز از آن مصرف می‌شود و هر یک از این داروها برای مردم اساسی و ضروری هستند و هر جا کمبودی باشد،بیماری آسیب می‌بیند.

دیناروند افزود: ما یک مشکل کلی داریم که برخی پزشکان اصرار دارند یک برند خاص را تجویز کنند، که معمولاً خارجی و گران قیمت است. برخی از این داروها را وزارت بهداشت به علت وجود دارو با کیفیت داخلی وارداتش را منع کرده است، البته اگر واقعاً دارویی مورد نیاز بیماران باشد، وزارت بهداشت واردات آن را ممنوع نمی‌کند.

وی گفت:‌ هر جایی که سلامت مردم وابسته به واردات داروی خارجی باشد، حتماً اجازه واردات می‌دهیم، نگاه اقتصادی صرف نداریم که چون فلان دارو ارزبری بالایی دارد نباید وارد شود ما همین الان در مورد داروی ام اس، دارویی داریم که هزینه نوع خارجی آن برای بیمار ماهی ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان می شود و هزینه داروی ایرانی آن ماهی ‌۵۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان می شود. اگر خودشان پرداخت کنند.

ابوسعيدجنابي
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۱۹ ۰۸:۴۹
من كه ميگم حقمونه حقمونه حقمونه و حقمونه/ بهار بزار تا يكي پپرسه چرا تا من جوابش بدم لدفا (145080)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۱۹ ۱۴:۲۱
باهات موافقم بسیار...........نیازی به جواب نیست،سکوت سرشار از ناگفته هاست (145177)
۱۳۹۲/۰۷/۱۹ ۱۴:۳۵
چرا (145186)
۱۳۹۲/۰۷/۱۹ ۱۴:۳۵
خواهر من بیماری ام اس داره.هر هفته مجبوره یه آمپول تزریق کنه.سه سال پیش قیمت هر آمپول دونه ای 400تا تک تومنی بود.ولی الان یک میلیون شده.حالا شما بگید آقای جنابی چرا این حق خاله بدبخت من و همه بیمارای دیگست؟ (145187)
بیمار
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۱۹ ۰۹:۱۱
داروخانه امام خمینی (ره) کرمانشاه علاوه بر قیمت دارو مبلغی هم بعنوان اختلاف قیمت به آن اضافه می کند . مثلا" داروی بتا فرون که اخیرا" قیمت سراسری آن طبق لیست وزارت بهداشت و بیمه خدمات درمانی حدود 630 هزار تومان اعلام شده دراین داروخانه مبلغ حدود 120 هزار تومان بعنوان اختلاف قیمت به آن اضافه می شود . خواهش می کنیم بررسی کنید (145081)
۱۳۹۲/۰۷/۱۹ ۱۱:۰۹
دوست عزیزی که منفی زده ای به چه چیزی منفی داده ای یعنی بررسی نشود؟ (145102)
معمـــــار
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۱۹ ۰۹:۲۰
واسه یه قرص ساده 10 داروخونه رو گشتم...
آخرش فهمیدم که دارن و نمیدن!
با گدایی از یکی از داروخونه دارا گرفتم 5 تا دونش رو. . . . (145082)
محمد
United Kingdom
۱۳۹۲/۰۷/۱۹ ۱۱:۴۳
يعني هيشكي نيست اينها رو مجازات كنه!اي كشور بي قانون! (145111)
۱۳۹۲/۰۷/۱۹ ۱۵:۰۰
مشکل خوده ناظر است، وقتی ناظر از این وضع سود می بره، چه توقعی دارید؟ (145205)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۱۹ ۱۲:۳۰
داروخانه بقیه الله قم برای بیماریهای خاص دارو طبق نسخه مثلا 10عدد نوشته فقط 6 تا میده بقیه میگه آزاد می دم یعنی 4 تا اون باقیمت بیمه ای برای خودش برمی داره تا آزاد بفروشه از هر نسخه چندتا کم می ده (145128)
جواد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۱۹ ۱۲:۳۳
در استان مرکزی داروی ال اسپار داروی شیمی درمانی گیر نمی اد باید بری تهران این یعنی استان به بزرگی توان آوردن چند آمپول نداره مسئولین به فکر مریض ها باشند (145129)
جوک
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۱۹ ۱۳:۰۴
دولت جدید باید مسولان و مسببان واقعی اینگونه کلاهبرداریها را به دستگاه قضایی معرفی کند! (145143)
معمـــــار
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۱۹ ۲۳:۵۲
دقت کردین یه سری افراد فقط منفی میدن؟ اصلاً اینا سواد خوندن دارن آیا؟؟ (145476)