به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۰۹:۳۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۵/۲۵ ساعت ۱۳:۰۹
کد مطلب : ۱۸۵۳۶۵

اسرائيل مانع ورود دو نماینده مسلمان کنگره شد

گروه بین‌الملل: طلیب و عمر، دو نماینده دموکرات در کنگره آمریکا، قصد داشتند از اسرائيل و مناطق فلسطینی‌نشین دیدن کنند اما ورود آنان به اسرائيل ممنوع شد. علت، حمایت آنان از کارزاری ضداسرائيلی است و ترامپ از این گام اسرائيل حمایت کرد.
الهان عمر با اصالت سومالیایی (چپ) و رشیده طلیب با اصالت فلسطینی، دو نماینده دموکرات کنگره آمریکا
الهان عمر با اصالت سومالیایی (چپ) و رشیده طلیب با اصالت فلسطینی، دو نماینده دموکرات کنگره آمریکا
اسرائيل از ورود دو نماینده دمکرات کنگره آمریکا به خاک خود جلوگیری کرد. زیپی هوتوولی، معاون وزیر امور خارجه اسرائيل، پنج‌شنبه ۱۵ اوت (۲۴ مرداد) در مصاحبه با رادیو اسرائيل گفت که دولت اسرائيل با سفر دو نماینده، رشیده طلیب و الهان عمر، به این کشور مخالف است. او افزود که این با سیاستی سازگاری دارد که از ورود کسانی که طرفدار بایکوت اسرائيل هستند جلوگیری به عمل می‌آورد. دو سیاستمدار مسلمان آمریکایی می‌خواستند آخر هفته جاری از اسرائيل و مناطق فلسطینی‌نشین دیدن کنند. این دو از کارزاری بین‌المللی با شعار بایکوت و تحریم اسرائيل حمایت می‌کنند. طبق قانونی که در سال ۲۰۱۷ در اسرائيل به تصویب رسیده، دولت این کشور می‌تواند مانع ورود طرفداران این کارزار به اسرائيل شود.

دونالد ترامپ، رئيس جمهور آمریکا، اندک زمانی پیش از این در توییتی نوشته بود که دادن اجازه ورود به معنای "ضعف بزرگ" خواهد بود. ترامپ نوشته بود: «آن‌ها از اسرائيل و تمامی یهودیان متنفرند» و چیزی وجود ندارد که بتواند تغییری در رفتار آن‌ها به وجود بیاورد. «آن‌ها موجب شرمساری هستند!» توییت ترامپ به عنوان عامل تحریک کننده برای جلوگیری از ورود دو نماینده شناخته شده است. سفیر اسرائيل در آمریکا، ران درمر، در ماه ژوئیه تصریح کرده بود که اسرائيل مانع سفر هیچ یک از نمایندگان کنگره به این کشور نخواهد شد. در مورد الهان عمر چندین بار بحث و جدل به راه افتاده بود. او متهم شده بود به اینکه سخنانی ضد یهودی بر زبان آورده است. عمر در پی آن عذرخواهی کرده بود. رئيس جمهور آمریکا پس از سخنرانی‌ای که عمر در میانه ماه مارس در برابر شورای روابط آمریکایی – اسلامی‌داشت، در توییتر به او حمله کرد.

رشیده طلیب از طرح یک حکومت برای فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها حمایت می‌کند. او پس از مصاحبه‌ای که در ماه مه داشت مورد انتقاد قرار گرفت. در این مصاحبه او گفته بود که پیشینیان او پس از هولوکاست "بندری مطمئن" به یهودیان عرضه کرده بودند. اما هم پژوهشگران اسرائيلی و هم دانشمندان فلسطینی این حرف او را نادرست خوانده‌اند. الهان عمر از تصمیم اسرائيل مبنی بر جلوگیری از ورود او و همکارش به خاک این کشور به شدت انتقاد کرد. او این تصمیم را "توهین به ارزش‌های دمکراتیک" خواند. عمر که عضو کمیته امور خارجه کنگره آمریکاست، در بیانیه‌ای گفت که اسرائيل به عنوان "تنها دموکراسی خاورمیانه" شهرت دارد و با وجود این چنین تصمیمی گرفته و آن هم در رابطه با نمایندگانی که از کشور متحدش می‌آیند.