به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۱:۱۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۶/۲۴ ساعت ۱۶:۴۰
کد مطلب : ۱۸۷۷۱۱

اولین ماهواره مجهز به هوش مصنوعی

گروه فناوری: آژانس فضایی اروپا (ESA) قصد دارد اولین ماهواره رصد زمین با استفاده از هوش مصنوعی را طی ماه‌های آینده به فضا بفرستد. این سیستم که ɸ-Sat (فی‌سَت) نام گرفته روی یکی از دو CubeSat ماموریت FSSCat نصب شده و از آن برای بررسی اینکه کدام عکس‌ها باید برای تحلیل بیشتر به زمین فرستاده شوند استفاده می‌شود.
اولین ماهواره مجهز به هوش مصنوعی
در واقع ماموریت FSSCat یک صورت فلکی متشکل از دو ماهواره 6U CubeSats با ابعاد در حد یک جعبه کفش است و اطلاعات مرتبط با یخ و رطوبت خاک زمین را فراهم می‌کند. با این حال یکی از مشکلات اصلی که در هنگام عکاسی از سطح زمین وجود دارد ابری بودن جو سیاره ماست. همین مساله بررسی‌های مداری را ناکارآمد می‌کند.

ماهواره رصد زمین
در سال‌های اولیه اکتشافات فضایی کشورهایی مثل آمریکا و شوروی از نیروهای مستقر در مدار زمین برای زمانبندی گرفتن عکس‌ها و آنالیز آن‌ها استفاده می‌کردند. اما امروزه با فراگیر شدن CubeSat ها و نیاز به سیستم‌های جمع و جوری که بتوانند بیشترین بهره را از پهنای باند موجود ببرند، هوش مصنوعی و توانایی‌های شناسایی الگوی آن را به یک گزینه بسیار جذاب تبدیل می‌کند.بر اساس گفته‌های ESA یکی از CubeSatهای ماموریت FSSCat به دوربین فراطیفی مجهز خواهد شد. از آنجایی که این ابزار عکس‌های زیادی می‌گیرد، چیپ هوش مصنوعی ɸ-Sat آن‌ها را مرتب کرده و فقط آن‌هایی را به زمین می‌فرستد که با معیارهای تعیین شده همخوانی داشته باشند.

«مارکو اسپوزیتو» از کمپانی cosine که رهبری توسعه الگوریتم ɸ-Sat را به عهده داشته می‌گوید:
با اینکه این ابزار جمع و جور است اما بسیار قدرتمند بوده و می‌تواند چندین ترابایت داده از سطح زمین فراهم کند. اما مشکل اصلی که با وجود این حجم از داده خود را نشان می‌دهد مدیریت کارآمد این داده‌هاست تا بتوان آن‌ها را در اسرع وقت به دست کاربران رساند.با ɸ-Sat ما در واقع مغزی برای CubeSat فراهم کرده‌ایم تا داده‌ها را در همان محل جمع‌آوری بررسی کرده و ابرهای موجود در عکس‌ها را تشخیص دهد. چنین روشی نه تنها اطمینان بیشتری از کیفیت داده‌ها فراهم می‌آورد بلکه تحویل اطلاعات را نیز بهینه‌تر می‌کند.
مرجع : دیجیاتو