به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۲۱:۵۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۷/۱۰ ساعت ۲۳:۴۶
کد مطلب : ۱۸۹۰۲۱

فرانسه: ایران و آمریکا فقط یک ماه فرصت دارند

گروه بین‌الملل: وزیر خارجه فرانسه با بیان اینكه طرح اعتباری فرانسه هنوز روی میز است، می‌گوید تهران و واشنگتن تنها یک ماه و پیش از گام چهارم ایران در کاهش تعهدات هسته‌ای، فرصت شروع مذاکره برای کاهش تنش در خاورمیانه را دارند. 
فرانسه: ایران و آمریکا فقط یک ماه فرصت دارند
ژان ایو لودریان، در مجلس نمایندگان فرانسه اعلام کرد برای مذاکره دو کشور تنها یک ماه فرصت باقی مانده است. طرح ارائه شده که هنوز موفقیت آمیز نبوده، همچنان روی میز قرار دارد.
لودریان از هر دو طرف خواسته که تا پیش از ششم نوامبر، دست به اقدام بزنند. او گفت: «اکنون واشنگتن و تهران وظیفه دارند از فرصت کوتاه باقیمانده استفاده کنند زیرا کاهش تعهدات برجامی ایران تنش‌های تازهای را موجب خواهد شد.» ششم نوامبر روزی است که دولت ایران می‌خواهد گام چهارم در کاهش تعهدات برجامی خود را بردارد. تهران در گاه‌های قبلی و در واکنش به خروج آمریکا از برجام و عملی نشدن کمک‌های اروپا، فعالیت‌های مربوط به غنی‌سازی اورانیوم را افزایش داده است. رئیس جمهوری ایران پیشتر تاکید کرده که هرگونه مذاکره با ترامپ تنها در صورت لغو تحریم‌ها انجام خواهد شد. حسن روحانی با تمجید از میانجی‌گری فرانسه و قدردانی از تلاش مکرون، تاکید کرد که کاخ سفید مسئول شکست تلاش‌ها برای دیدار او و ترامپ بود. او گفت آمریکا در پیغام‌های خصوصی نرمش نشان می‌داد اما علنا از تشدید تحریم‌ها حرف می‌زد.

ظریف: اگر اروپا تعهداتش را انجام ندهد اقدامات بعدی را انجام می‌دهیم
وزیر خارجه ایران امروز در حاشیه جلسه هيأت دولت گفت، در صورتی که اروپایی‌ها تعهدات خود در مورد توافق اتمی با ایران را انجام ندهند ایران نیز اقدامات بعدی را انجام خواهد داد. محمدجواد ظریف گفت، ‌صحبت‌های دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در سازمان ملل "مبنی بر ادامه تحریم‌ها، ۱۸۰ درجه با آن چه اروپایی‌ها از زبان او می‌گفتند تفاوت داشت." ظریف ادامه داد: «اقدامات ما اقداماتی جبرانی است که در ماده ۳۶ برجام آمده و کسی نمی‌تواند در مقابل اقدام جبرانی، اقدام دیگری انجام دهد.»

عراقچی: باید سخت تلاش کنیم تا برجام را نجات دهیم
در همین حال، معاون وزیر خارجه ایران در مراسم روز ملی آلمان در سفارت این کشور در تهران خواستار تلاش "سخت" برای نجات توافق اتمی با ایران شد. عباس عراقچی، بر لزوم تلاش علیه "یک‌جانبه‌گرایی آمریکا" تأکید کرد و گفت، ایالت متحده سیاست تحریم را "علیه کشورهای مستقل" به‌کار می‌برد و "همکاری ایران و کشورهای ۱+۴ باید منجر به شکستن دیوار تحریم‌ها" شود.  او افزود: «ما و کشورهای اروپایی در کنار چین و روسیه در جریان مذاکرات تلاش کردیم به توافقی متوازن برسیم ولی اکنون با یک‌جانبه گرایی آمریکا این توازن از بین رفته است.» آمریکا در مه سال ۲۰۱۸ از توافق اتمی با ایران بیرون رفت و در همان سال تحریم‌هایی که پیش از این توافق علیه ایران برقرار بود حیات دوباره بخشید.