به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۷/۲۲ ساعت ۱۸:۱۵
کد مطلب : ۱۸۹۹۷۳
ترکیه: کُرد‌های سوریه، داعشی‌ها را از زندان آزاد کردند

ششمین روز حمله نظامی ترکیه به شمال سوریه

گروه بین‌الملل: وزیر دفاع ترکیه شبه‌نظامیان کُرد را به «آزاد کردن» زندانیان داعشی در شمال شرقی سوریه متهم کرد.
ششمین روز حمله نظامی ترکیه به شمال سوریه
به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، امروز -‌دوشنبه- شبه‌نظامیان کُرد را به «خالی کردن» زندانی در شمال شرقی سوریه متهم کرد که تروریست‌های داعش در آن نگهداری می‌شدند. آکار شبه‌نظامیان کُرد را متهم کرد که پیش از ورود نیروهای ترکیه به این منطقه، این زندان را خالی کرده بودند. آکار گفت که این زندان تنها محل نگهداری تروریست‌های ‌داعش در نوار مرزی شرق رود فرات بود. این در حالی است که پیشتر صدها نفر از اعضای خانواده‌های تروریست‌های داعش و هواداران‌شان از اردوگاهی در سوریه گریخته بودند. مشخص نیست که آیا اشاره آکار به این اردوگاه بوده یا خیر. این در حالی است که از آغاز عملیات ترکیه در شمال شرقی سوریه، موسوم به «چشمه صلح»، گمانه‌زنی‌ها درباره احتمال فرار زندانیان داعش در اردوگاه‌های تحت کنترل کُردها افزایش یافته است.

شبکه «یورونیوز» در ششمین روز حمله نظامی ترکیه به کُردهای سوریه گزارش داد: شش روز از حمله نظامی ترکیه به شبه نظامیان و گروه‌های کُرد در شمال شرق سوریه می گذرد و خروج قریب الوقوع یک هزار نفر از نیروهای نظامی باقی مانده آمریکا و ورود نیروهای ارتش دولت مرکزی سوریه به مناطق شمالی راه را برای رویارویی مستقیم میان سربازان دو کشور ترکیه و سوریه فراهم کرده است. تهاجم نظامی آنکارا که با انتقاد شدید جامعه بین المللی همراه شده نگرانی ها را نسبت به وقوع یک جنگ همه جانبه میان ترکیه و سوریه و نیز فراهم شدن زمینه قدرت گرفتن داعش در منطقه تشدید کرده است. برچیدن سیطره نیروهای کرد از مناطق هم مرز ترکیه در خاک سوریه هدف اصلی این تهاجم نظامی عنوان شده که ترکیه از آن به عنوان عملیات «چشمه صلح» نام می برد.
 
آنکارا مدعی است مناطق مرزی جنوب ترکیه به واسطه حضور یگان‌های مدافع خلق به «گذرگاهی تروریستی» تبدیل شده است. ترکیه برای راندن شبه نظامیان کرد که آنها را مرتبط با پ. کا. کا می‌داند، از روز چهارشنبه ۱۷ مهر دست به این عملیات زده است. رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری سوریه در آخرین اظهار نظر در خصوص پیشرفت عملیات «چشمه صلح» مدعی شده است که نظامیان کشورش به همراه شاخه از شورشیان سوری که تحت حمایت آنکارا هستند شهر مرزی رأس العین را به تصرف خود در آورده و شهر تل ابیض را نیز تحت محاصره دارند. این در حالیست که بر اساس شواهد موجود و خبرهایی که برخی منابع آنرا تایید کرده اند تل ابیض نیز روز دوشنبه تحت کنترل نیروهای ارتش ملی سوریه (ارتش آزاد سوریه سابق) در آمده است. خبرگزاری آناتولی در گزارشی سقوط تل ابیض بدست نیروهای مسلح ترکیه و ارتش ملی سوریه را تایید کرده است. بر اساس آخرین آمار که توسط دیده بان حقوق بشر سوریه منتشر شده ۱۰۴ شبه نظامی کُرد و بیش از ۶۰ غیرنظامی از روز چهارشنبه، زمان آغاز این عملیات کشته اند. سازمان ملل متحد نیز در گزارشی اعلام کرده است که بیش از ۱۳۰ هزار نفر از ساکنان شمال شرق سوریه تاکنون آواره و مجبور به خروج از مناطق تحت سکونت خود شده اند.  این درحالیست که به ادعای رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه تاکنون ۵۵۰ نفر از شبه نظامیان کردِ شمال سوریه در جریان عملیات چشمه صلح کشته شده اند.

اتهام ترکیه به کردها در باره آزادی اسرای داعش
ترکیه نیروهای شبه نظامی کرد در شمال سوریه را به آزاد کردن زندانیان داعش متهم کرد. آنکار این اتهام را در حالی مطرح می کند که رجب طیب اردوغان پیش از این خبر فرار اسرای داعشی از زندان ها و اردوگاه های شمال شرق سوریه را مسئله کذب و ساخته و پرداخته شبه نظامیان کرد قلمداد کرده بود. این در حالیست که دونالد ترامپ در تازه ترین موضع خود نسبت به بحران شمال سوریه اعلام کرده است که شبه نظامیان کرد احتمال دارد اسرای داعش را برای درگیر کردن نیروهای آمریکایی در محل آزاد کنند. ترکیه حالا با تایید خبرهای منتشر شده در باره فرار عده ای از اسرای داعش از اردوگاه های شمال سوریه، نیروهای کرد مستقر در این مناطق را در این میان دخیل دانسته و آنها را به آزاد کردن خودسرانه زندانیان داعش متهم کرده است. خبرگزاری فرانسه به نقل از یک مسئول بلند پایه ترکیه که نامش فاش نشده اعلام کرد «شبه نظامیان ی پ گ برای کاشتن بذر ناآرامی و تنش در منطقه به صورت خودسرانه اقدام به آزادی اسرای داعش کرده اند.»

اردوغان: با عملیات چشمه صلح شرق فرات را پاکسازی خواهیم کرد
رجب طیب اردوغان عصر دوشنبه باردیگر در باره حمله نظامی کشورش به شمال شرق سوریه سخن گفت و هدف از عملیات چشمه صلح را پاکسازی شرق فرات از «تروریست ها» قلمداد کرد. خبرگزاری آناتولی با پوشش سخنان اردوغان به نقل از وی نوشت: «با پاکسازی شمال سوریه از گروههای تروریستی داعش٬ ی.پ.گ و پ.ی.د آن را به صاحبان اصلی این منطقه تحویل خواهیم داد.» رئیس جمهوری ترکیه در این خصوص تاکید کرد: «با عملیات‌های سپرفرات و شاخه زیتون منطقه‌ای به مساحت ۴۰۰۰ کیلومتر مربع را در غرب فرات از لوث تروریست ها پاکسازی کرده و شرق فرات را هم پاکسازی خواهیم کرد.» بر اساس این گزارش رجب طیب اردوغان با اشاره به اینکه «در مبارزه ۴۰ ساله خود با تروریسم با حوادث بسیاری مواجه شدیم و شاهد بازی‌های مختلف کشورهایی که آنها را متحد و دوست می دانستیم، بودیم» گفت: «به کسانی که مدعی هستند، عملیات چشمه صلح کردها را هدف قرار داده، موجب ایجاد ضعف در مبارزه با داعش، تغییرات در ساختار جمعیتی شده و روند سیاسی را به بن بست می کشاند، می گویم، تمامی ادعاهایتان دروغ، تهمت و بهتان است. هدف ما تروریستها هستند.» رئیس جمهوری ترکیه در ادامه باردیگر یگان های مدافع خلق را نیرویی «تروریستی» خواند و تاکید کرد که غرب به بهانه مبارزه با داعش این نیرو مسلح کرد. آقای اردوغان همچنین یادآور شد: «بیش از ۷۰۰ خمپاره به شهرهای ترکیه شلیک شده است. ۱۸ شهید داده ایم و ۲۰۰ شهروندمان نیز مجروح شده‌اند.»

دونالد ترامپ: ما خود را درگیر یک جنگ دویست ساله نمی کنیم
دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا با طرح این فرضیه که کردها ممکن است بخواهند اسرای داعش را برای درگیر کردن نظامیان آمریکایی در مناقشه شمال سوریه آزاد کنند، تاکید کرد که کشورش خود را درگیر جنگی پر سابقه در این منطقه نمی کند. رئیس جمهوری آمریکا با انتشار توییتی اطمینان داد که «نیروهای آزاد شده داعشی به راحتی دوباره توسط ترکیه و یا کشورهای اروپایی که بسیاری از آنها از آنجا می آیند دستگیر می شوند» اما برای این اقدام «باید سریع دست به کار شد.» این سخنان در حالی مطرح می شود که رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه پیش از این فرار اسرای داعشی از زندان ها و اردوگاه های شمال شرق سوریه پس از حمله نظامی کشورش را خبری جعلی خواند که به ادعای او توسط شبه نظامیان کرد منتشر و ترویج شده است.  ترامپ در ادامه با طرح این سوال که آیا ما باید بر ضد ترکیه، یک از اعضای ناتو وارد جنگ شویم؟ یاد آور شد: «ما خود را درگیر جنگی دیگر که دویست سال است میان دو طرف جریان دارد، نخواهیم کرد.»
مقامات کرد در شمال سوریه روز یکشنبه اعلام کردند که حدود هشتصد عضو خارجی گروه موسوم به خلافت اسلامی، داعش به تازگی از اردوگاهی در نزدیکی محل درگیری ها با نیروهای ترکیه فرار کرده اند. رئیس جمهوری آمریکا در ادامه مجموعه توییت های روز دوشنبه خود در خصوص بحران شمال سوریه تهدید کرد که کشورش تحریم های سنگینی را بر ضد ترکیه وضع خواهد کرد.

فرانسه در نظر دارد نیروهای خود را از شمال سوریه خارج کند
در پی اعلام خروج قریب الوقوع یک هزار نیروی باقی مانده آمریکایی در شمال شرق سوریه، یک دیپلمات فرانسوی نیز اعلام کرد که کشورش به زودی دست به اقدامی مشابه خواهد زد. خبرگزاری اسوشییتدپرس در گزارشی به نقل از یک مسئول دستگاه دیپلماسی فرانسه اعلام کرد که این کشور در پی اقدام آمریکا چاره ای جز خارج کردن نیروهایش از خاک سوریه ندارد. این مقام رسمی فرانسه که نامش فاش نشده به اسوشییتدپرس گفت که شمار اندکی از سربازان فرانسوی که در سوریه تحت ماموریت هستند در شرایط کنونی نمی توانند در این منطقه باقی بمانند. این مسئول فرانسوی در ادامه گفته است که اجازه ندارد بیش از این جزئیات این اطلاعات حساس را فاش کند. این در حالیست که دفتر ریاست جمهوری فرانسه روز دوشنبه در پایان نشست ویژه کابینه این کشور که برای بررسی حمله نظامی ترکیه به همسایه جنوبی تشکیل شده بود، اعلام کرد که طی ساعات آینده تدابیری ویژه برای تامین امنیت پرسنل نظامی و غیرنظامی فرانسه در خاک سوریه اتخاذ خواهد شد.
فرانسه، که در ائتلاف بین المللی ضد داعش به رهبری آمریکا مشارکت دارد حدود یکصد نیروی ویژه را به همین منظور در خاک سوریه مستقر کرده است. پاریس همچنین در حملات هوایی ائتلاف بر ضد مواضع داعش و نیز عملیات شناسایی هوایی این نیرو مشارکت فعال داشته است.
کرملین: قصد نداریم در سوریه با نظامیان ترکیه درگیر شویم

دفتر ریاست جمهوری روسیه روز دوشنبه با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که این کشور به هیچ وجه قصد ندارد در خاک سوریه و در جریان مناقشه شمال شرق سوریه با نظامیان ترک وارد رویارویی نظامی شود. کرملین با اعلام این مطلب تاکید کرده است که مسکو در این مناقشه به طور دائم با آنکارا در تماس است و به ویژه در سطح نظامی کاملا به صورت هماهنگ با ترکیه عمل می کند. موضع جدید کرملین در حالی اعلام می شود که رهبران شبه نظامیان کرد شمال سوریه پیش از این اعلام کرده بودند در پی مذاکراتی تحت نظارت روسیه با دولت مرکزی سوریه در خصوص استقرار نظامیان دولت مرکزی در طول مناطق مرزی با ترکیه به توافق دست یافته اند. خبر حصول این توافق همزمان با اعلام خروج نیروهای نظامی آمریکا از مناطق شمال شرق سوریه رسانه ای شد. بر این اساس گفته می شود با خروج یکهزار نیروی نظامی باقی مانده آمریکایی در منطقه قرار است نظامیان ارتش سوریه جایگزین آنها در کوبانی و منبج شوند.

آمریکا پست دیده بانی خود در کوبانی را تخلیه کرد
خبرگزاری آناتولی در تازه ترین گزارش از عملیات چشمه صلح در شمال سوریه اعلام کرد که نیروهای آمریکایی یک پست دیده بانی در جنوب کوبانی را تخلیه کردند. آناتولی به نقل از منابع امنیتی اعلام کرد پست دیده بانی نیروهای آمریکایی در جنوب منطقه عین العرب ساعت پانزده به وقت محلی تخلیه شده است. گفتنی است که رئیس جمهوری ترکیه در سخنان روز دوشنبه خود تاکید کرده بود که در پی توافق با روسیه مشکلی از بابت کوبانی وجود نخواهد داشت اما عملیات در منبج طبق برنامه ریزی پیش بینی شده ادامه خواهد یافت. شبه نظامیان کرد پیشتر اعلام کرده بودند که بر اساس توافق با دمشق قرار است نیروهای ارتش سوریه جایگزین نیروهای آمریکایی در کوبانی و منبج شوند.

ورود نیروهای نظامی سوریه به «عین عیسی»
خبرگزاری رویترز به نقل از منابع آگاه در سوریه اعلام کرد که نیروهای نظامی ارتش این کشور در ادامه پیشروی ها به مناطق شمال شرق وارد ناحیه «عین عیسی» در منطقه تل ابیض شدند. بر اساس این گزارش دیده بان حقوق بشر سوریه با تایید این مطلب اعلام کرده است که نیروهای ارتش سوریه بدین ترتیب در منطقه ای همجوار با محل درگیریهای نیروهای ترک و شبه نظامیان کرد مستقر شده اند. تلویزیون دولتی سوریه نیز با پخش تصاویری که گفته شده از «عین عیسی» گرفته شده ساکنان این منطقه را در حال استقبال از نیروهای دولتی سوریه به تصویر کشیده است.

وزیر خارجه اسپانیا: اروپا در اتخاذ یک رویکرد مشترک برای مهار ترکیه ناتوان است
اعضای اتحادیه اروپا پیش از برپایی نشست وزرای خارجه قاره سبز در لوکزامبورگ باردیگر ضمن ابراز نگرانی از تهاجم نظامی ارتش ترکیه به شمال سوریه بر نبود ظرفیت مناسب جهت یافتن اقدامی مشترک برای اعمال فشار بر آنکارا تاکید کردند. جوزپ بورل، وزیر امور خارجه اسپانیا در بدو ورود به لوکزامبورگ برای شرکت در نشست وزرای خارجه کشورهای اتحادیه اروپا تصریح کرد: «ما قدرتی جادویی در اختیار نداریم اما آنچه می توانیم انجام دهیم، این است که برای پایان یافتن این اقدام (تهاجم نظامی ترکیه) حداکثر فشار را وارد کنیم. این سخنان در حالی ایراد می شود که ایتالیا، یکی از مهمترین تامین کنندگان سلاح برای ترکیه نیز روز یکشنبه از دیگر کشورهای اروپایی خواسته بود که فروش تسلیحات به آنکارا را به حال تعلیق درآورند. جوزپ بورل که به عنوان مسئول جدید سیاست خارجی اتحادیه اروپا جانشین فدریکا موگرینی می شود در ادامه تصریح کرد که در حال حاضر دستیابی به توافق هایی در خصوص بحران سوریه که اجماع کلیه اعضا را با خود به همراه داشته باشد بسیار دشوار به نظر می رسد. به گفته بورل دولت اسپانیا از تصمیم برای توقف فروش سلاح به ترکیه حمایت می کند. وزیر امور خارجه اسپانیا در این خصوص تاکید کرد که یک سکوی پدافند موشکی پاتریوت که از سوی ناتو در آدانا، واقع در منطقه مرزی جنوب شرقی ترکیه نصب شده بود در ماه دسامبر از این منطقه بیرون کشیده خواهد شد.

اردوغان: با رویکرد مثبت روسیه، مشکلی در کوبانی به وجود نخواهد آمد
رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه روز دوشنبه در سخنانی از توافق با روسیه در خصوص کوبانی خبر داد و تصریح کرد که با توافقی که صورت گرفته مشکلی در این شهر به وجود نخواهد آمد. رئیس جمهوری ترکیه که پیش از سفر به باکو برای شرکت در هفتمین نشست شورای ترک سخن می گفت، در عین حال تاکید کرد که در منبج تصمیمی که از پیش اتخاد شده به اجرا درخواهد آمد. این درحالیست که برخی رسانه های پیشتر اعلام کرده بودند که بر اساس بر اساس توافق کردهای شمال سوریه با دمشق قرار است نیروهای روسیه و ارتش روسیه جایگزین نظامیان آمریکایی در کوبانی و منبج شوند. رجب طیب اردوغان در خصوص مخالفت کشورهای غربی و همپیمانان ترکیه در سازمان آتلانتیک شمالی، ناتو با عملیات چشمه صلح گفت: «از شما می پرسم! شما در کنار متحد خود در ناتو خواهید بود یا کنار تروریست ها؟ البته که آنها نمی توانند پاسخ بدهند.» اردوغان در باره پوشش این عملیات در رسانه های خارجی که وی آنرا «سیاه نمایی» خواند یادآور شد: «تاکتیک آنها همیشه همین بوده و اکنون نیز آنرا اجرا می کنند» رئیس جمهوری ترکیه همچنین باردیگر تاکید کرد که تاکنون ۵۵۰ «تروریست» در جریان عملیات چشمه صلح کشته شده اند. اردوغان همچنین یادآور شد: «ما یک کشور هستیم و مقابل ما یک گروه تروریستی قرار دارد. با گروه تروریستی نمی شود جنگید باید با آنها مبارزه کرد.» این در حالیست که اردوغان پیشتر نیز تاکید کرده بود که «آنکارا با انجام عملیات چشمه صلح در مقابل گروه‌هایی که در فکر تجزیه و قطعه قطعه کردن سوریه هستند، ایستاده است.» رئیس جمهوری ترکیه همچنین با اشاره به تصمیم پنتاگون برای خارج کردن یک هزار نظامی باقی مانده آمریکایی از شمال شرق سوریه از این رویکرد استقبال کرد. اردوغان که در کنفرانسی خبری در استانبول سخن می گفت در پاسخ به سوالی در باره این تصمیم پنتاگون گفت: «این از نظر ما یک رویکرد مثبت است.»

آخرین خبرها از حرکت نظامیان ارتش سوریه به سمت مناطق شمالی از ورود واحد هایی از ارتش سوریه به شهر تل تمر حکایت دارد.
نظامیان سوریه که بر اساس توافقی با شبه نظامیان کرد برای مقابله با تهاجم نظامی ترکیه به سوی مناطق شمال شرقی این کشور حرکت کرده اند به گزارش رسانه های محلی وارد شهر تل تمر شده اند. تل تمر در ۳۵ کیلومتری جنوب شرق رأس‌العین و در تلاقی بزرگراه استراتژیک M۴ واقع شده که شرق و غرب سوریه را به هم متصل می کند. این در حالیست که نیروهای ترکیه روز یکشنبه از تصرف بخش هایی از این بزرگراه خبر داده بودند. برخی رسانه های محلی اعلام کردند که نیروهای ارتش سوریه روز دوشنبه در شهر الطبقه و اطراف فرودگاه نطامی این شهر که در استان رقه واقع شده، مستقر شده اند. از سوی دیگر برخی منابع به نقل از یک مسئول شبه نظامیان نیروهای دمکراتیک سوریه اعلام کردند که بر اساس توافق صورت گرفته میان شبه نظامیان کرد و روسیه قرار است کنترل شهر کوبانی در اختیار نیروهای دولتی سوریه قرار گیرد.
خبرگزاری فرانسه نیز در گزارشی با اشاره به استقرار نیروهای ارتش سوریه در تل تمر اعلام کرد که نظامیان ارتش در حالی که پرچم های سوریه را حمل می کردند با استقبال ساکنان وارد حومه تل تمر شدند. تل تمر شهری همجوار با رأس‌العین است که نبرد میان نیروهای ترکیه و شبه نظامیان کرد در آن جریان دارد. دیده بان حقوق بشر سوریه در گزارشی اعلام کرد که واحد های ارتش ترکیه به شش کیلومتری محل درگیریها در رأس‌العین نزدیک شده اند.

ترکیه: عملیات چشمه صلح تا دستیابی به اهداف تعیین شده ادامه خواهد یافت
آنکارا در تازه ترین واکنش به مخالفت ها و تهدید ها در باره تهاجم نظامی این کشور به خاک سوریه اعلام کرد که تا دستیابی به کلیه اهداف تعیین شده از حرکت باز نمی ایستد. خبرگزاری آناتولی روز دوشنبه با اعلام این مطلب به نقل از ابراهیم کالین، سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه تصریح کرد که عملیات چشمه صلح تا دستیابی به کلیه هدف های مد نظر ادامه خواهد یافت. این مسئول بلند پایه ترک با انتشار توییتی تاکید کرد: «آنهایی که در قبال کشتار هزاران غیرنظامی در موصل، رقه و دیرالزور سکوت اختیار کرده بودند، امروز در مواجهه با موفقیت‌های چشمه عملیات صلح ترسیده و دم از «متوقف کردن آن» می‌زنند، ترکیه را تهدید به تحریم می‌کنند. تا دستیابی به اهداف‌مان از حرکت باز نمی‌ایستیم.»

درخواست فرانسه از اروپا برای تحریم تسلیحاتی ترکیه
در حالی که وزاری خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا قرار است در جریان نشست روز دوشنبه خود در لوکزامبورگ بار دیگر در محکومیت تهاجم نظامی ترکیه به خاک سوریه اعلام موضع کند، ژان ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه خواستار تحریم تسلیحاتی ترکیه شد. وزیر امور خارجه فرانسه که در بدو ورود خود به لوکزامبورگ، محل برپایی نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپا سخن می گفت در ادامه از ایالات متحده آمریکا خواست تا زمینه برپایی یک نشست فوری میان اعضای ائتلاف بین المللی مبارزه با داعش را فراهم کند. لودریان با اشاره به اینکه تهاجم نظامی ترکیه شبکه خدمات بشر دوستانه را به کلی منهدم کرده و صدمات جبران ناپذیری به زیرساخت های غیرنظامی در مناطق شمال سوریه وارد کرده تاکید کرد: «انتظار فرانسه از نشست روز دوشنبه درخواست ویژه برای پایان دادن به این تهاجم است. ما همچنین می خواهیم که دیگر کشورهای عضو اتحادیه موضعی سخت و قاطعانه در قبال صادرات سلاح به ترکیه اتخاذ کنند.»