به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۴:۴۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۷/۲۳ ساعت ۲۰:۱۰
کد مطلب : ۱۹۰۰۸۱
تحلیلگر مسایل سیاسی:

150 سال پس از مشروطه هنوز اجماعی نداریم

گروه سیاسی: یک تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: باوجود گذشت ۱۵۰ سال از مشروطه، هنوز یک اجماع حداقلی درباره ارزش‌های جامعه نداریم و تعارض‌ها و تنش‌های پیش از مشروطه، هم بین نیروهای اجتماعی و هم در صورت‌بندی مفاهیم وجود دارد.
150 سال پس از مشروطه هنوز اجماعی نداریم
محمد رضا مرادی طادی دانش آموخته دکتری علوم سیاسی روز سه شنبه در نشست «نظریه دولت در ایران؛ رویکردی آسیب شناختی» در خانه اندیشمندان علوم انسانی گفت: جامعه‌ایرانی با گستردگی پدیده‌های اجتماعی روبرو است. واکنش‌ها به مرگ خواننده پاپ تا دختری که به خاطر ورزشگاه رفتن خودکشی می کند، حاکی از این موضوع است.
 
وی، ادبیات مردم در فضای مجازی، درگیری های سیاسی و برسی علمی و دانشگاهی پدیده های اجتماعی را نمونه های از مواجهه یک جامعه با پدیدها عنوان کرد و ادامه داد: ما از لحاظ «نظریه دولـت»  در دوران پیش از مشروطه هستیم. هنوز مسایل آن دوره برای ما موضوعیت دارند.

وی افزود: از لحاظ نظریه‌های قدرت که تنازلی یا تصاعدی هستند. در ایران، همیشه قدرت مبتنی بر نظریه تنازلی و بالا به پایین بوده است.

طادی ادامه داد: در این سیستم، شخص حاکم یا خلیفه یا فیلسوف اعمال قدرت می کند. نظریه های تصاعدی در فلسفه ایرانی- اسلامی جایگاهی ندارد. وی در ادامه با بیان اینکه در تاریخ سیاسی ایران همیشه درباره شخص صحبت کرده ایم، یادآورشد: متاسفانه در تاریخ سیاسی ایران در مورد نهاد یا شخصیت های حقوقی صحبت نکرده ایم. در غرب، شخصیتی های حقوقی به جای شخصیت‌های حقیقی جایگاه دارند و مورد توجه مردم قرار می‌گیرند.

این تحلیلگر مسائل سیاسی به نظریه «شرکت» در اروپا اشاره کرد و اضافه کرد: در این تعریف، مدیرعامل از تک‌تک اعضای هیات مدیره قدرتمندتر است اما همه اعضا از مدیرعامل قدرتمندتر هستند.
وی افزود: سه نیرو در مشروطه بودند سلطنت طلبان، مشروطه‌خواهان و مشروعه‌خواهان. تضاد بین مفاهیم ملیت و شریعت نیز در این دوره قابل ردیابی است. اینجاست که دوگانه ملت و دیانت ظهور می‌کند.

طادی گفت: اینجا نظریه «۲ شمشیر» مطرح می شود و در انجیل یوحنا اشاره دارد که ۲ شمشیر مسیح به کلیسا و حاکمان رسیده است. تاریخ مشروطه ما سه شمشیری است. سه نیروی اجتماعی داریم. سلطنت طلبان دنبال حفظ سلطنت و مشروعه‌خواهان هم نظارت فقها را طلب می کنند و طرف دیگر هم مردم هستند که می‌خواهند در قدرت سهم داشته باشند.

وی افزود: در تاریخ اروپا از نهادهای متکثر به وحدت می‌رسند و با مفهوم‌سازی روشنفکران، شکلی از دولت با اجماع نیروهای اجتماعی با اعتقادات نزدیک به هم ایجاد می شود.

این کارشناس مسائل سیاسی گفت: در ایران شاهد تفرقه نیروهای اجتماعی و تنازع مفاهیم هستیم. بعد از انقلاب، یکی از سه شمشیر حذف می شود. یک واژه جدید به نام جمهوری اسلامی ایران ایجاد می شود که دارای پارادوکس است و سه مفهوم جمهوری و اسلامی و ایران تناقض دارند. جمهوری بر اساس نظریه شهروندی، اسلام بر اساس مفهوم امت و ایران هم مبتنی بر مفهوم ملت است. ‌

طادی گفت: اینجا تعارض نیروها و تعارض مفاهیم مشکل ساز است. به طور مثال، مجلس شورای اسلامی با شورای نگهبان تضاد دارد، بعد مجمع تشخیص مصلحت برای حل تعارض آنها ایجاد می شود و بعد هم هیات حل اختلاف قوا برای حل تعارض بین قوای مختلف تشکیل می شود که همه نتیجه همین تضادهاست.

وی ادامه داد: هم تنش و تعارض نیروها را داریم اما صورت بندی دقیق و متقنی از مفاهیم نداریم. این کارشناس به اختلافات درباره حضور زنان در ورزشگاه‌ها اشاره کرد و گفت: یک اجماع حداقلی درباره ارزش های جامعه هم نداریم و هنوز تعارض ها و تنش های ۱۵۰ سال پیش بین نیروهای اجتماعی و در حوزه صورت بندی مفاهیم وجود دارد.

وی به زمزمه هایی که در ارتباط با اصلاح قانون اساسی وجود دارد اشاره کرد و گفت: امیدواریم بتوانیم این تعارضات و تنش ها را در آینده حل کنیم.

نشست نظریه دولت در ایران؛ رویکردی آسیب شناختی، روز سه شنبه در خانه اندیشمندان علوم انسانی به همت کمیته ادبیات و سیاست انجمن علوم سیاسی ایران و همکاری خانه اندیشمندان علوم انسانی و دانشگاه شهید بهشتی در خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد. داود فیرحی، محمد سالار کسرایی، محمد جواد غلامرضا کاشی و محمدرضا مرادی طادی در این نشست سخنرانی کردند.
 
مرجع : ایرنا
برچسب ها: جامعه ایران