به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۷/۲۴ ساعت ۱۱:۲۰
کد مطلب : ۱۹۰۱۲۰
روزنامه فیگارو فرانسه: روح‌الله زم در نجف بازداشت شد

همسر روح الله زم: او به عراق رفته بود

گروه سیاسی: روزنامه فیگارو فرانسه در گزارشی نوشت كه روح‌الله زم در نجف دستگیر و به ایران منتقل شده است.
مهسا رازانی، همسر روح‌الله زم، بلیت سفر هم‌‌سرش از پاریس به پایتخت اردن و از آن‌جا به بغداد و نیز تصویری سلفی‌ در بخش ترانزیت فرودگاه اردن از او را منتشر كرد
مهسا رازانی، همسر روح‌الله زم، بلیت سفر هم‌‌سرش از پاریس به پایتخت اردن و از آن‌جا به بغداد و نیز تصویری سلفی‌ در بخش ترانزیت فرودگاه اردن از او را منتشر كرد
در حالیكه مقامات جمهوری اسلامی ایران تا کنون هیچ اطلاعاتی درباره نحوه دستگیری وی اعلام نکرده‌اند، با این حال روزنامه لوفیگارو چاپ پاریس از قول «منابعی» جزئیاتی از نحوه دستگیری وی منتشر کرده‌ است.
به ادعای این نشریه، تشکیلات امنیتی ایران یک زن جوان را برای دیدار با روح الله زم به پاریس، محل اقامت او، اعزام کرده‌اند. این زن، زم را متقاعد می‌کند تا برای دیدار با آیت الله سیستانی به نجف عراق سفر کند. وی پس از ورود به نجف در دام نیروهای امنیتی ایران افتاده، دستگیر و به داخل کشور منتقل می‌شود. این گزارش می‌افزاید که نیروهای امنیتی ایران تلفن همراه و رایانه وی را نیز در اختیار گرفته‌اند و از این طریق توانسته‌اند اطلاعات مهمی درباره «منابع خبری» زم به دست بیاورند.

در این گزارش همچنین آمده است که زم تحت حفاظت پلیس فرانسه بود و با اینکه مقامات فرانسوی از سفر وی به عراق اطلاع داشتند اما مانع این سفر نشدند. این نشریه ادعا می‌کند که احتمالا مقامات فرانسوی چشم خود را بر روی دستگیری روح الله زم بسته‌اند. احتمالا دلیل این اقدام نیز آزادی دو شهروند فرانسوی از ایران است که از ماه ژوئن در زندان به‌سر می‌برند. به نوشته لوفیگارو کاخ الیزه برای آزادی فریبا عادل‌خواه و یکی از دوستانش، رونالد مارشال از زندان‌های ایران به شدت تحت فشار است و گمان می‌رود دستگیری زم روند آزادی آنها را تسهیل کند.

لوفیگارو به نقل از یکی از منابع خود نوشته است که دستگیری زم «با مقداری کمک سرویس‌های [اطلاعاتی] فرانسوی می‌تواند مذاکرات آزادی فریبا عادل‌خواه و دوستش را دوباره به جریان بیاندازد. همچنین تهران نیز می‌تواند با استفاده از دو شهروند فرانسوی بازداشت شده از نخست وزیر فرانسه بخواهد تا از استرداد یک شهروند ایرانی به آمریکا جلوگیری کند.» این فرد یک مهندس ایرانی است که در ماه فوریه به درخواست آمریکا به اتهام دور زدن تحریم‌ها و کمک به برنامه هسته‌ای ایران بازداشت شد.

همسر روح الله زم: او به عراق رفته بود

مهسا رازانی همسر روح الله زم گفته است که او عصر جمعه ۱۹مهر با پرواز «رویال جوردنین» از پاریس به مقصد بغداد پرواز کرده و با توقفی کوتاه در امان در بامداد شنبه ۲۰ مهرماه وارد پایتخت بغداد شده است. او توقف کوتاهی در امان، پایتخت اردن، داشت و بامداد شنبه ۲۰ مهر به بغداد رسید. ۲۴ساعت نخست ورود به بغداد، ما خبری از او نداشتیم و به تماس‌های زیاد من پاسخ نداد. وی همچنین اعلام کرد: روح الله زم در بامداد روز یکشنبه در تماس تلفنی یک‌ دقیقه‌ای با لحن و ادبیاتی غیرمعمول از سلامتی‌اش خبر داد و دوباره از او بی‌خبر شدیم. 
همسر روح‌الله زم، گفته است: «همسرم جمعه، نوزدهم مهر ساعت ۴:۲۵ از فرودگاه شارل‌دوگل پاریس عازم امان شد. من تا لحظه‌ای که پرواز ایشان از پاریس بلند شد با ایشان در تماس بودم. ایشان ساعت ۱۰:۳۴ دقیقه شب هم از قسمت ترانزیت فرودگاه امان سلفی از خودش برایم فرستاد. ساعت ۱۱:۲۰ دقیقه شب هم پروازشان به بغداد بلند شد و ۵۰ دقیقه پس از نیمه شب یعنی ۱۰ دقیقه پیش از یک بامداد شنبه، بیستم مهر هم پرواز ایشان در بغداد به زمین نشسته است. ۲۴ ساعت نخست ورود به بغداد، ما خبری از او نداشتیم و ایشان به تماس‌های متعدد من پاسخ نداد تا بامداد روز یک‌شنبه، بیست و یکم مهرماه که در تماس تلفنی یک دقیقه‌ای با لحن و ادبیاتی غیرمعمول خبر از سلامتی‌اش داد و دوباره از او بی‌خبر شدیم تا این‌که در رسانه‌های ایران خبر ربودن و بازداشت او منتشر شد.»

مهسا رازانی، همچنین بلیت سفر هم‌‌سرش از پاریس به پایتخت اردن و از آن‌جا به بغداد و نیز تصویری سلفی‌ در بخش ترانزیت فرودگاه اردن از او را منتشر كرده است. (عكس بالا)

 
برچسب ها: روح الله زم