به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۵:۱۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۷/۲۸ ساعت ۰۹:۳۱
کد مطلب : ۱۹۰۳۲۸

اشتباه‌های ویلموتس در بازی با بحرین

گروه ورزشی: کارشناس فوتبال ایران می‌گوید استفاده از چند مهاجم در پست‌های غیر تخصصی، باعث هجومی بازی کردن تیم ملی نمی‌شود.
اشتباه‌های ویلموتس در بازی با بحرین
جلال چراغپور در گفت‌وگویی درباره شکست تیم ملی فوتبال ایران برابر بحرین اظهار کرد: اگر اشتباهات زیادی در چیدمان و شیوه بازی نداشتیم تیم بحرین اساسا نمی‌توانست ایران را شکست دهد.در واقع اگر اشتباه نمی‌کردیم، بحرین توان بردن ما را نداشت. یکی از مهمترین سوالاتی که درباره بازی ایران و بحرین می‌شود این است که با حضور سه مهاجم قدرتمند چطور نتوانستیم دروازه بحرین را باز کنیم؟ اینکه یک گل خوردیم و باختیم مسأله نیست، اینکه می‌گفتیم تیم هجومی هستیم اما گلی به حریف نزدیم، مسأله است.وی افزود: ما نمی‌توانیم با به خدمت گرفتن سه مهاجم که اصطلاحا به آن مهاجمان سانتر فوروارد می‌گویند، بگوییم تیم را هجومی چیدمان کرده‌ایم.اگر سیستم بازی ما ۴-٢-٣-١ است، باید یکی از این سه مهاجم را در نوک خط حمله استفاده کنیم نه اینکه هر سه را به میدان بفرستیم و مجبور بشویم از دو مهاجم دیگر در پست غیر تخصصی استفاده کنیم. هیچ دلیلی ندارد بازیکنی که سال‌ها به عنوان مهاجم نوک بازی کرده را به عنوان هافبک چپ یا راست یا مهاجم سایه استفاده کنیم. این کار اشتباه است.

او ادامه داد: تیم ملی به خاطر این اشتباهی که انجام داد باعث شد انصاری‌فرد، طارمی و محبی که به عنوان هافبک پشت مهاجم بازی می‌کردند، توانایی فنی خود را نشان ندهند. به خاطر همین در طراحی موج دوم حملات موفق نبودیم.اگر می‌خواهیم با سیستم ۴-٢-٣-١ بازی کنیم، باید برای پست هافبک چپ و راست از بازیکنانی استفاده کنیم که تخصص این پست را دارند. به طور مثال جهانبخش می‌تواند در پست هافبک پشت مهاجم به میدان برود. وقتی طارمی مهاجم مهاجم نوک است، نمی‌توانیم او را در پس هافبک پشت مهاجم به زمین بفرستیم.اگر می‌خواهیم با این سیستم بازی کنیم باید برای پست مهاجم سایه از بازیکنی استفاده کنیم که خواص این پست را دارد. به طور مثال مسعود شجاعی خصوصیاتی دارد که می‌تواند در این پست بازی کند.چراغپور تصریح کرد: استفاده از سه مهاجم نوک، در پست هافبک پشت مهاجم این بود این سه بازیکن خاصیت خود را از دست دادند و حتی نتوانستند پاس خوبی برای سردار آزمون که به عنوان مهاجم نوک بازی می‌کرد، ارسال کنند. این بازیکن تغذیه نشد و باعث شد در دقایق پایانی بازی عصبانی شود و حتی با داور بد صحبت کند.او ادامه داد: چیدمان تیم در خط حمله اشتباه بود اما ما شاهد اشتباهات دیگر در ترکیب تیم ملی بودیم. وقتی امید ابراهیمی و احسان حاج‌صفی به عنوان هافبک دفاعی با شعاع حرکتی محدود بازی کنند، نمی‌توانند به سه هافبک روبه‌روی خود نزدیک بشوند و در نتیجه سه هافبک ما تغذیه نشدند.

احسان حاج‌صفی در دوران جوانی به عنوان مدافع چپ بازی می‌کرد، بعدها به عنوان هافبک چپ بازی می‌کرد، حالا چرا او را به پست هافبک دفاعی آورده‌اند؟ با چه تفکری باید پست این بازیکن تغییر کند؟ در سیستم ۴-٢-٣-١ استفاده از حاج‌صفی در پست هافبک دفاعی اشتباه بود. او بارها در زمین مرتکب خطا شد چون با وظایف پست هافبک دفاعی آشنا نبود و نتوانست حتی یک پاس دقیق ارسال کند یا شوت به دروازه بزند.چراغپور در ادامه با بیان اینکه شکاف بین دو دفاع میانی تیم ملی، اشتباه دیگر ایران مقابل بحرین بود، گفت: مجید حسینی در دیدار برابر بحرین روی مهاجم حریف خطای پنالتی کرد، قبلاً هم چنین خطایی مرتکب شده بود.ما برای این پست باید بازیکنی استفاده کنیم که اینگونه مترکب خطا نشود و البته شکافی هم میان دو بازیکن خط دفاع میانی وجود نداشته باشد.وقتی تیمی دفاع خوبی نداشته باشد حریف هم به راحتی حرکت می‌کند. این فقط بخشی از اشتباهات تیم ملی بود. ما نه تنها در چیدمان بازیکنان دچار مشکل بودیم بلکه در تعویض‌ها هم خوب عمل نکردیم. به طور مثال محبی را که خوب کار نکرد را با میلاد محمدی تعویض کردیم.

می‌شود به من بگویید میلاد محمدی چند بار برای مهاجمان فرصت گلزنی ایجاد کرده است؟ چندبار در پست هافبک نفوذی به میدان رفته است؟ یا در ادامه نوراللی به جای امید ابراهیمی به میدان آمد.برایم جای سوال بود که دلیل این تعویض سرمربی تیم ملی چه بود که در ادامه متوجه شدم ویلموتس از نوراللهی خواسته کمی جلوتر بازی کند. یعنی کمی تغییر سیستم دادیم و در اواخر بازی فهمیدیم سیستم ۴-٢-٣-١ ما با سیستم ۴-١-۴-١ حریف تطبیق ندارد. بحرین در طول بازی با چهار هافبک بازی می‌کرد و ما سه هافبک داشتیم و در اواخر بازی فهمیدیم باید تغییر سیستم بدهیم تا بازی را در اختیار بگیریم.چراغپور در پایان خاطرنشان کرد: چیدمان تیم ملی غلط بود و سیستم بازی هم بد انتخاب شده بود و در ادامه هم عکس‌العمل نیمکت تیم ملی هم ضعیف بود. شما اگر بخواهید هجومی بازی کنید قرار نیست که فقط مهاجم به زمین بفرستید. تیم ملی در دیدار برابر بحرین اصلا به مرحله فوتبال نرسید.اگر سردار آزمون به جای چهار پاسی که دریافت کرد، ١٩ پاس دریافت می‌کرد، آن زمان می‌توانستیم بگوییم تیم ملی هجومی بازی کرده است. این نوع ترکیب چیدن عوام فریبی است و هجومی بازی کردن نیست.
مرجع : ایسنا
برچسب ها: مارک ویلموتس