به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۰۹:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۷/۲۸ ساعت ۱۳:۴۸
کد مطلب : ۱۹۰۳۷۹

اپلیکیشن موبایلی برای بهبود بیماران قلبی

گروه علم و فناوری: پژوهشگران آرژانتینی در بررسی جدید خود دریافتند که استفاده از یک اپلیکیشن تلفن همراه می‌تواند روند درمان بیماران مبتلا به حمله قلبی را بهبود ببخشد.
اپلیکیشن موبایلی برای بهبود بیماران قلبی
 شاید به زودی بیماران قلبی بتوانند زمان مصرف داروهای خود را با کمک یک تلفن همراه هوشمند کنترل کنند.دکتر "کریستسن گارمندیا"(Cristian Garmendia)، پژوهشگر "موسسه قلب و عروق بوینس آیرس"(ICBA) و از نویسندگان این پژوهش گفت: فرضیه ما این است که یک اپلیکیشن می‌تواند پیامدهای بسیار مهمی در مصرف دارو داشته باشد. این اپلیکیشن می‌تواند بیماران را از زمان مصرف داروها آگاه کند. همچنین بیماران با کمک این اپلیکیشن، اطلاعات بیشتر در مورد دلیل تجویز هر دارو به دست خواهند آورد.پزشکان برای بیمارانی که به به حمله قلبی دچار می‌شوند، داروهایی تجویز می‌کنند تا از اتفاقات بعدی پیشگیری شود اما از هر چهار بیمار، حداقل یک نفر پس از مرخص شدن از بیمارستان، از ادامه مصرف دارو سر باز می‌زند. عدم مصرف منظم دارو می‌تواند به ضعف کنترل بیماری منجر شود و احتمال بستری شدن دوباره و حتی مرگ زودرس را افزایش دهد. در حال حاضر، هیچ راهبرد ساده و کم‌هزینه‌ای برای بهبود این شرایط وجود ندارد.پژوهشگران در این بررسی، تاثیر یک اپلیکیشن تلفن همراه را بر مصرف دارو مورد بررسی قرار دادند. حدود 90 درصد بیماران مبتلا به حمله قلبی، به صورت تصادفی با این اپلیکیشن مورد آزمایش قرار گرفتند. پژوهشگران، گروهی از بیماران را با اپلیکیشن و گروهی را با نسخه‌های نوشتاری مورد بررسی قرار دادند.

برنامه مصرف داروی نخستین گروه، روی یک اپلیکیشن دیجیتالی بارگذاری شد و در زمان مصرف هر دارو، زنگ هشدار اپلیکیشن به صدا درمی‌آمد. بیماران نیز پس از مصرف هر دارو، آن را در اپلیکیشن تایید می‌کردند. پزشکان با کمک یک پلتفرم دیجیتالی که با تلفن همراه بیماران در ارتباط بود، برنامه مصرف دارو را روزانه مورد بررسی قرار می‌دادند.میانگسن سنی بیماران این بررسی، 63 سال بود و 75 درصد آنها مرد بودند. این بیماران طی 90 روز آزمایش توانستند همه داروهای خود را درست و منظم مصرف کنند. در پایان آزمایش، کیفیت مصرف دارو در این گروه، 65 درصد تعیین شد در حالی که گروه دوم، با 21 درصد کیفیت، داروهای خود را مصرف کردند.پژوهشگران در بررسی دیگری، تعداد بیمارانی که در بیمارستان بستری شدند و یا مجبور به مراجعه ضروری به پزشک بودند، مشخص کردند و تفاوتی میان دو گروه نیافتند.دکتر "جوآن پابلو کاستابل"(Juan Pablo Costabel)، از نویسندگان این پژوهش گفت: ما در این پژوهش دریافتیم که با استفاده از یک اپلیکیشن تلفن همراه، پیروی از روند درمان پس از حمله قلبی، افزایش می‌یابد.
مرجع : ایسنا